Monday, March 20, 2017

Ο π. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΑΡΡΗΣ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΕΥΓΕΝΙΟΥ



Ο π. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΑΡΡΗΣ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΕΥΓΕΝΙΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Ανακοινώθηκε αρμοδίως από την Ιερά Μητρόπολη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου ότι ο αιδεσιμώτατος π. Εμμανουήλ Σαρρής (ένας από τους τέσσερις Κρήτες ιερείς που διέκοψαν το μνημόσυνο του οικείου ιεράρχη) αποφάσισε να επαναλάβει το μνημόσυνο του Σεβ. Ρεθύμνης Ευγένιου.

Η απόφαση του π. Εμμανουήλ να επαναρχίσει να μνημονεύει τον οικείο ιεράρχη είναι σύννομη με την διακριτική ευχέρεια που του παρέχει ο ΙΕ΄ Κανόνας της ΑΒ΄ Συνόδου.

Αφού ο Κανόνας είναι δυνητικός και όχι υποχρεωτικός, σημαίνει ότι ένας κληρικός δικαιούται, αν το κρίνει σκόπιμο, να διακόψει το μνημόσυνο του οικείου ιεράρχη, αλλά δικαιούται επίσης, αν το κρίνει σκόπιμο, να το επαναλάβει. Είναι, δηλαδή, κάτι που βρίσκεται στην απόλυτη διακριτική του ευχέρεια

Ούτε να πιέσουμε κάποιο να αποτειχιστεί επιτρέπεται, ούτε να κατακρίνουμε -πολλώ μάλλον να επιβάλουμε πειθαρχικά μέτρα- σε κάποιο επειδή αποτειχίστηκε, ούτε να τον ψέξουμε επειδή αποφάσισε να επαναλάβει το μνημόσυνο του οικείου ιεράρχη.

Αυτό ακριβώς έκαναν και οι τρεις αγωνιστές Μητροπολίτες Φλωρίνης Αυγουστίνος, Ελευθερουπόλεως Αμβρόσιος και Παραμυθίας Παύλος όπως και τα πλείστα μοναστήρια του Αγίου Όρους καθώς επίσης οι Άγιοι Παίσιος Αγιορείτης και Όσιος Ιουστίνος Πόποβιτς. 

Όλοι οι πιο πάνω σε κάποια στιγμή έκριναν ότι έπρεπε να διακόψουν το μνημόσυνο του οικείου ιεράρχη και σε ένα μεταγενέστερο στάδιο έκριναν σκόπιμο να το επαναλάβουν.

Ας μη μας εκπλήσσει, λοιπόν, η στάση του π. Εμμανουήλ Σαρρή. Οι ενέργειές του είναι απολύτως σύννομες με τη διακριτική ευχέρεια που του παρέχει ο ΙΕ΄ Κανόνας της ΑΒ΄ Συνόδου.

Για μια ακόμη φορά τονίζουμε ότι η δυνητική αποτείχιση είναι αναφαίρετο δικαίωμα (προσοχή δικαίωμα όχι υποχρέωση) των πιστών πολλώ μάλλον των κληρικών.

Το μόνον που είναι ανοιχτό προς συζήτηση και διερεύνηση είναι η ποιμαντική σκοπιμότητα της διακοπής του μνημοσύνου του οικείου ιεράρχη η οποία πρέπει να αξιολογείται αφού σταθμιστούν όλες οι παράμετροι, ώστε να προκύψει ωφέλεια για την Εκκλησία και να αποφευχθεί ο κίνδυνος του σχίσματος.

No comments:

Post a Comment