Monday, March 28, 2016

«ΒΑΠΤΙΣΜΑ» ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟΣ


«ΒΑΠΤΙΣΜΑ» ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟΣ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Από την εξαίρετη εισήγηση του π. Αναστάσιου Γκοτσόπουλου (που έγινε στη Θεολογική - Επιστημονική  Ημερίδα για την Πανορθόδοξη Σύνοδο στις 23 τρέχοντος στον Πειραιά) μαθαίνουμε ενδιαφέροντα πράγματα για το 6ο θέμα της Πανορθόδοξης Συνόδου, που φέρει τον τίτλο: Σχέσεις της Ορθοδοξου Εκκλησίας μετά του λοιπού χριστιανικού κόσμου. Εκεί επιχειρείται με ταχυδακτυλουργικό τρόπο να αναγνωρισθούν τα «μυστήρια» των αιρετικών. Όμως η Εκκλησία διαχρονικά ΔΕΝ αναγνωρίζει ούτε τα μυστήρια των αιρετικών,ούτε την ιερωσύνη τους. Οι Αποστολικοί κανόνες 46, 47, 50, 68 αρνούνται κατηγορηματικά την ύπαρξη μυστηρίων εκτός της Εκκλησίας. 

Ο Άγιος Κυπριανός Καρχηδόνος και οι τρεις Τοπικές Σύνοδοι που δέχθηκαν τη διδασκαλία του θεωρούν ανυπόστατα τα μυστήρια των αιρετικών («ψευδή και κενά υπάρχοντα πάντα εισίν αδόκιμα»). Όσον αφορά την οικονομία, αυτή αφορά τους αιρετικούς που επιστρέφουν εν μετανοία στην Εκκλησία κι ΟΧΙ τις αιρέσεις αυτές καθ΄εαυτές, εφ’ όσον παραμένουν πεισματικά προσηλωμένες στις κακοδιδασκαλίες τους. 

Ο Μ. Βασίλειος δέχεται την οικονομία για λόγους καθαρά ποιμαντικούς και υπό προϋποθέσεις. Δεν δέχεται κατ΄οικονομίαν το βάπτισμα των Ευνομιανών διότι έγινε με μία κατάδυση κι όχι τρεις. Στους  Παπικούς έχουμε μεν επίκληση της Αγίας Τριάδος, αλλά ΔΕΝ έχουμε ούτε μία, ούτε τρεις καταδύσεις αλλά ράντισμα κεφαλής με λίγες σταγόνες νερό. Άρα ούτε τους όρους της οικονομίας ΔΕΝ πληρούν οι Παπικοί, όταν επιστρέφουν εν μετανοία στην Εκκλησία αποπτύοντας τις παπικές αιρεσεις. 

Όσον αφορά δε την κατ΄οικονομίαν αποδοχή του βαπτισματος των αιρετικών αυτό δεν σημαίνει κι αυτόματη αναγνώριση των μυστηρίων τους. Όπως γνωρίζουμε νοσηλεύτρια έχει το δικαίωμα να τελέσει αεροβάπτισμα κατ΄οικονομίαν, όταν διαπιστώσει ότι κινδυνεύει η ζωή βρέφους. Αυτό ΟΜΩΣ ΔΕΝ συνεπάγεται ότι η Εκκλησία αναγνωρίζει γυναικεία ιερωσύνη κι ότι η γυναίκα αυτή μπορεί να τελεί μυστήρια. Τοιουτοτρόπως η Εκκλησία δέχεται κατ΄οικονομίαν και υπό προϋποθέσεις το βάπτισμα των αιρετικών αλλά δεν αναγνωρίζει τα μυστήρια τους.

Όσον αφορά την ακρίβεια αυτή που περιλαμβάνεται στους κανόνες 7 της Β΄Οικουμενικής και 95 της Στ΄ Οικουμενικής Συνόδου. Αυτούς του κανόνες επανέλαβαν κι επιβεβαίωσαν οι Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων στα 1755 όπως κι ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης κι ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος.

No comments:

Post a Comment