Ο κ. ΧΟΛΕΒΑΣ ΜΕΛΩΔΕΙ ΕΝΑΡΜΟΝΙΟ ΜΕΛΟΣ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΛΟΓΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==============
Διαβάζουμε στην εφημερίδα “Δημοκρατία” εμπνευσμένο άρθρο του αληθινού πατριώτη και αγνού ιδεολόγου κ. Κωνσταντίνου Χολέβα, που επιγράφεται “Η Θεσσαλονίκη προπύργιο της Ορθοδοξίας και του Ελληνισμού”.
Το άρθρο δείχνει την ευρύτητα της σκέψεως και την Ελληνορθόδοξη προοπτική του έγκυρου αναλυτή.
Πολλές αρετές διακρίνουν τον λόγο του κ. Χολέβα. Σαφήνεια, γλαφυρότητα, λιτότητα, ιστορική επάρκεια και κατοχύρωση των θέσεων που υποστηρίζει, κοσμιότητα και πάθος Ελληνικό και Ορθόδοξο. Χαίρεται πραγματικά ο αναγνώστης να διαβάζει τα κείμενά του.
Ενώ μιλά με ενθουσιασμό για την Ιστορία και τα επιτεύγματα της Θεσσαλονίκης, ο κ. Χολέβας δεν διστάζει - με τη διακρίνουσα ηπιότητα της γραφίδας του - να ελέγξει τις “πολυπολιτισμικές” ανιστόρητες προτάσεις του δημάρχου της συμπρωτεύουσας κ. Μπουτάρη.
Απολαύστε, στη συνέχεια, το ωραίο άρθρο του κ. Χολέβα.
*****
“Επιτρέψτε μου, αγαπητοί αναγνώστες, να αποτίσω τον οφειλόμενο φόρο τιμής στη γενέτειρά μου Θεσσαλονίκη, η οποία στις 26 Οκτωβρίου εορτάζει τα 100 χρόνια από την απελευθέρωσή της, την ίδια ημέρα που τιμά και τη μνήμη του πολιούχου της.
Η πόλη του Αγίου Δημητρίου ιδρύθηκε από τον Κάσσανδρο το 315 π.Χ. και ονομάσθηκε έτσι προς τιμήν της συζύγου του, ετεροθαλούς αδελφής του Μ. Αλεξάνδρου.
Αποτέλεσε σημαντικό σταθμό στο αποστολικό έργο του Αποστόλου Παύλου, ο οποίος μάλιστα στην Α΄ προς Θεσσαλονικείς Επιστολή του λέγει ότι οι Θεσσαλονικείς έγιναν υπόδειγμα για όλους τους πιστούς στη Μακεδονία και στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Το μαρτύριο του Αγίου Δημητρίου το 305 μ.Χ. έκανε την πόλη επίκεντρο πανορθοδόξου προσκυνήματος και έως σήμερα η λατρεία προς τον Μυροβλήτη Αγιο συγκεντρώνει στον ναό του πιστούς από την Οικουμενική Ορθοδοξία.
Στα τείχη της με τη βοήθεια του Αγίου οι Βυζαντινοί Ελληνες αποκρούουν δεκάδες επιδρομές αλλοφύλων.
Η οικουμενική της ακτινοβολία αναδεικνύεται με τον εκχριστιανισμό σλαβικών λαών από τους Θεσσαλονικείς αδελφούς Κύριλλο και Μεθόδιο τον 9ο αιώνα.
Η νομοθεσία του Θεσσαλονικέως Κωνσταντίνου Αρμενόπουλου υπήρξε η βάση του Αστικού Δικαίου των Ελλήνων από τον 14ο αιώνα έως και το 1946!
Η συμβίωση των ορθοδόξων με την εβραϊκή κοινότητα που δημιουργήθηκε τον 15ο αιώνα ήταν αρμονική, ενώ αρνητικά ήταν πάντα τα αισθήματα των Ελλήνων για την τουρκική κατοχή επί πέντε αιώνες.
Η πόλη καταστράφηκε από το τουρκικό μαχαίρι μετά την εξέγερση της Χαλκιδικής το 1822.
Στα σχολεία της δίδαξαν μεγάλες μορφές του υπόδουλου Γένους, όπως ο Κοσμάς Μπαλάνος και ο Αθανάσιος Πάριος. Το 1850 ο Ελληνόβλαχος Γκαρμπολάς ιδρύει το πρώτο ελληνικό τυπογραφείο της πόλης.
Και στην ένοπλη αποκορύφωση του Μακεδονικού Αγώνος το Ελληνικό Προξενείο και η Ιερά Μητρόπολις στη Θεσσαλονίκη γίνονται το επίκεντρο της διπλωματικής και πνευματικής προετοιμασίας. Στήριγμά τους, οι Φιλεκπαιδευτικοί Σύλλογοι, τα σχολεία και οι έμποροι.
Οταν στις 26 Οκτωβρίου 1912 ο Ταχσίν πασάς υπέγραφε την παράδοση της πόλης στον αρχιστράτηγο διάδοχο Κωνσταντίνο, όλοι συνειδητοποίησαν ότι επρόκειτο για ένα ακόμη θαύμα του Αγίου Δημητρίου.
Ομως από τότε η Θεσσαλονίκη του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας προοδεύει με βάση το ρητό «Συν Αθηνά και χείρα κίνει».
Δηλαδή να ζητάς τη βοήθεια του Θεού, αλλά ταυτοχρόνως να δραστηριοποιείσαι και εσύ. Στην πόλη ακούσθηκε για πρώτη φορά ελληνικός ραδιοφωνικός σταθμός, το Ράδιο Τσιγκιρίδη.
Εκεί επίσης προβλήθηκε πρώτη φορά τηλεοπτικό πρόγραμμα. Ηταν αρχές της δεκαετίας του 1960 στο περίπτερο της ΔΕΗ στη Διεθνή Εκθεση.
Η έλευση των προσφύγων από τις ελληνικές πατρίδες της Ανατολής βοήθησε την πόλη, διότι οι Μικρασιάτες και οι Κωνσταντινουπολίτες μετέφεραν τη χριστιανική τους ευλάβεια, την αγάπη τους στα γράμματα και την επιχειρηματική τους ικανότητα.
Εξάλλου το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης είναι σήμερα το πληρέστερο και το πιο οργανωμένο κτιριακά και επιστημονικά από όλα τα ΑΕΙ της χώρας μας.
Το λιμάνι, το αεροδρόμιο, το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο καθιστούν την πόλη πραγματική συμπρωτεύουσα της Ελλάδας, όπως υπήρξε άξια συμβασιλεύουσα της Ρωμανίας (Βυζαντίου).
Το μέλλον της Θεσσαλονίκης βασίζεται στην ορθή, δημιουργική και όχι μουσειακή αξιοποίηση του παρελθόντος της.
Ουσιαστικά προσπαθούν να εξωραΐσουν την Τουρκοκρατία και να προετοιμάσουν την αποδοχή του νέου οθωμανισμού.
Η πόλη υπήρξε σημαντική για όλους τους λαούς της περιοχής, διότι αποτέλεσε προπύργιο Ορθοδοξίας και Ελληνισμού.
Ετσι θα αναπτυχθεί και στο άμεσο μέλλον, τώρα μάλιστα που η πτώση του κομμουνισμού οδήγησε τους γειτονικούς λαούς να ξαναβρούν τη βυζαντινή κληρονομιά τους.
Η Θεσσαλονίκη μας συνδέει με τον ένδοξο βυζαντινισμό μας και μαρτυρεί τη διαχρονική συνέχεια του Ελληνισμού.
No comments:
Post a Comment