Sunday, February 13, 2011

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ - ΕΚΚΛΗΣΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗΣ ΛΥΤΡΩΣΕΩΣ ή ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΥΦΥΣΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΕΩΣ;



ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ

========


Αρχ. Κυρίλλου Κωστοπούλου, Ιεροκήρυκος Πατρών, Δρ Θεολογίας, Εκκλησία, Κοινωνία οντολογικής λυτρώσεως ή θρησκευτικής μεταφυσικής ικανοποιήσεως;, Αθήναι 2010, σσ. 32.


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

===============


Πολύ καλαίσθητη έκδοση την οποία ο σεβαστός συγγραφέας αφιερώνει στο μακαριστό του Γέροντα Αρχιμ. Γερβάσιο Παρασκευόπουλο, γνωστό ανά το Πανελλήνιο για την αγιότητα και το τεράστιας σημασίας ιεραποστολικό έργο που επιτέλεσε.


Περιέχει την ομιλία που έκανε στην Ημερίδα του Θεολογικού Μεταπτυχιακού Συνδέσμου στο Διορθόδοξο Κέντρο της Πεντέλης το 2008.


Το έργο προλογίζει ο Πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Φίλιππος Τακόπουλος.


Ο συγγραφέας κάνει διάκριση των όρων θρησκεία και Εκκλησία ακολουθώντας τον Καθηγητή κ. Μάριο Μπέγζο, ο οποίος με τη σειρά του ακολούθησε, σ’ αυτή τη διάκριση, τον κυριότερο εκπρόσωπο της λεγόμενης “Προτεσταντικής Νεο-Ορθοδοξίας” Karl Barth. Ο Ελβετός θεολόγος - αναμφίβολα εξαιρετικά σημαντικός διανοούμενος για τη Δυτική θεολογική σκέψη - απαντά στον Προτεσταντικό φιλελευθερισμό του 19ου αιώνα, στο Χάρνακ, στο Σλάιερμαχερ και τον Εγελο. Αλλά όλα αυτά τι σχέση έχουν με την Ορθόδοξη Παράδοση;


Προς μεγάλη μου απογοήτευση η θεωρία αυτή είναι ιδιαίτερα προσφιλής σε ορθόδοξους θεολόγους (Γιανναρά, Νησιώτη, Μπέγζο αλλά και άλλους που είναι παραδοσιακοί).


Ας διατυπώσω διαφορετικά την ερώτηση. Ποιος Αγιος της Εκκλησίας ποτέ διατύπωσε ή υιοθέτησε αυτή τη διάκριση; Η αληθινή θρησκέια η ευάρεστη τω Θεώ είναι το Σώμα του Χριστού η Εκκλησία, που φανερώνεται με τα μυστήρια και εκτός αυτής δεν υπάρχει σωτηρία ή ελπίδα.


Υποθέτω ότι η διάκριση μπορούν να γίνουν δεκτοί ορθοδόξως, αν της προσδώσουμε ορθόδοξο περιεχόμενο, αλλά δεν κατανοώ τη σπουδή να την υιοθετήσουμε για να πούμε τα αυτονόητα για την πίστη μας: Οτι “η Εκκλησία εν τοις μυστηρίοις σημαίνεται” (Ιερός Καβάσιλας). Αφού η Εκκλησία “σημαίνεται” με τα μυστήρια οίκοθεν εννοείται ότι κάθε τι άλλο χωρίς ιερωσύνη και μυστήρια δεν είναι Εκκλησία. Αλλωστε ο όρος θρησκεία δεν χρησιμοποιείται στην Αγία Γραφή και με θετικό περιεχόμενο;


Μήπως ο κατά γενική ομολογία παραδοσιακός και εγκρατής της θεολογίας π. Κύριλλος θα μπορούσε να μας αναλύσει το θέμα διεξοδικά στο μέλλον;


No comments:

Post a Comment