Monday, December 27, 2010

ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ



ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

============


Η είδηση για την ενθρόνιση του κ. Θεοδόσιου ως νέου Μητροπολίτη Ράσκας και Πριζρένης - πέραν της θλίψης που προκαλεί, επειδή η Σερβική ιεραρχία αποφάσισε να οριστικοποιήσει εμπράκτως τις αποφάσεις της εναντίον του Σεβασμιότατου κ. Αρτέμιου - πρέπει να προβληματίσει σοβαρά τον αντικανονικά καθαιρεθέντα Αγιο πρώην Ράσκας κ. Αρτέμιο για το τι δέον γενέσθαι.



ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΚΛΗΡΟΥ ΚΑΙ ΛΑΟΥ ΔΕΝ ΕΥΟΔΟΥΝΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ

____________


Η ανάρτηση αφισών εναντίον του κ. Θεοδόσιου και η έκκληση στους πιστούς του Κοσσυφοπεδίου να μην παραστούν στην ενθρόνιση δεν είναι αρκετά μέτρα για να λυθεί το πρόβλημα.


Οι Λαρισσαίοι λ.χ. έκαναν τόσους αγώνες εναντίον των μοιχεπιβατών του αείμνηστου Θεολόγου αλλά ουδέποτε απεκατεστάθη στο θρόνο του και οι υπόλοιπες Ορθόδοξες Εκκλησίες - μηδεμιάς εξαιρουμένης - δέχθηκαν σε πλήρη κοινωνία τους μοιχεπιβάτες ως τους νόμιμους (προσέξτε νόμιμους όχι κανονικούς) Μητροπολίτες των Μητροπόλεων που αντικανονικά κατέβαλαν.


Αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι ο αγώνας για την αποκατάσταση του αείμνηστου Θεολόγου δεν είναι καθόλα αξιέπαινος και ότι δεν θα έπρεπε να διεξαχθεί! Για την ακρίβεια το ακριβώς αντίθετο πρεσβεύω: Οτι ήταν μια σαφώς αξιέπαινη προσπάθεια. Απλά επισημαίνω ότι από μόνοι τους αυτοί οι αγώνες ΔΕΝ είναι στην πράξη αποτελεσματικοί αν ΔΕΝ τύχουν συνοδικής κατοχύρωσης.



ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΝΟΜΙΑΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΔΕΚΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

_________


Υπάρχουν επί παραδείγματι εκατοντάδες επισκόπων οι οποίοι μετετέθησαν παρόλον ότι η μετάθεση επισκόπου απαγορεύεται ρητά και αυστηρά από τους Ιερούς Κανόνες όσο κανένα αλλο εκκλησιαστικό κανονικό παράπτωμα.


Υπάρχουν εκατοντάδες επίσκοποι οι οποίοι την εποχή της Τουρκοκρατίας - και όχι μόνον - εξελέγησαν με τη βδελυρή σιμωνία.


Οι πράξεις αυτές και πολλές παρόμοιες είναι απολύτως αντικανονικές! Μόνον παράφρων θα υπεστήριζε το αντίθετο! Από μόνη της όμως η αντικανονικότητά τους ΔΕΝ είναι αρκετή για να ανατρέψει το έννομο αποτέλεσμα που παρήγαγαν επειδή οι Εκκλησιαστικές σύνοδοι που διοικούν την Ορθόδοξη Εκκλησία δέχτηκαν τους επισκόπους που διέπραξαν αυτές τις παρανομίες σε πλήρη κοινωνία.


Ουδείς αγώνας λαικών ή μοναχών ή και κληρικών από ΜΟΝΟΣ του δεν ευοδούται εκτός αν σύνοδος επισκόπων επικυρώσει τους αγώνες τους.



ΤΙ ΜΑΡΤΥΡΕΙ Η ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ;

______________


Οταν μιλούμε θεωρητικά είναι εύκολο ο καθένας να επιλέγει ότι θέλει από την παράδοση της Εκκλησίας, να το απομονώνει και να νομίζει ότι οι απόψεις που διατυπώνει εκφράζουν το φρόνημα της Εκκλησίας.


Ας κάνουμε λοιπόν συγκεκριμένες τις παρατηρήσεις για να αντιληφθούμε όλοι πού πορευόμαστε.


Το 1974 η δικτατορία του Ιωαννίδη και η δικτατορία του Σεραφείμ εξεθρόνισαν, χωρίς δίκη και απολογία, τους δώδεκα αδιάβλητους Μητροπολίτες παρά πάσαν έννοια ηθικής και δικαίου και κατά παράβαση πληθώρας Ιερών Κανόνων.


Οι κανονικές και άλλες παραβάσεις για την εκθρόνιση των δώδεκα μητροπολιτών ήταν τόσο κραυγαλέα αντικανονικές ώστε τριάντα αποφάσεις των πολιτικών δικαστηρίων τις έκριναν παράνομες!!!


Παρόλα αυτά! Ποιο έννομο (δεν εννοώ σύμφωνο με τους Ιερούς κανόνες) αποτέλεσμα παρήχθη παρόλον ότι ο λαός του Θεού δεν συναίνεσε στις εκθρονίσεις των δώδεκα Μητροπολιτών εις δε τη Λάρισσα προέβαλε και φυσική αντίσταση για την παρανομία; ΟΥΔΕΝΑ δυστυχώς, επειδή στην πράξη της Εκκλησίας, οι σύνοδοι των αυτοκεφάλων Εκκλησιών δέχθηκαν το αποτέλεσμα των εκθρονίσεων ως κανονικό ΟΧΙ με την έννοια ότι είναι σύμφωνο με τους Κανόνες αλλά επειδή δέχθηκαν τους μοιχεπιβάτες ως τους εν ενεργεία Μητροπολίτες των Μητροπόλεων που διοικούν.


Είναι δίκαιο αυτό που έγινε;

Ασφαλέστατα ΟΧΙ.

Θα απαλειφθεί ποτέ η αδικία και η αντικανονικότητά του; Ασφαλέστατα ΟΧΙ επειδή τα εκκλησιαστικά εγκλήματα είναι απαράγραπτα και όσοι κατέλαβαν τους θρόνους επισκόπων διέπραξαν σοβαρότατο ανεξάλειπτο εκκλησιαστικό παράπτωμα για το οποίο θα δώσουν λόγο στο Θεό εν ημέρα κρίσεως. Το ίδιο συμβαίνει και με όσους συνήργησαν για να συντελεστεί αυτή η εκκλησιαστική ανομία.



Η ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ

_________


Είναι χαρακτηριστικό ότι ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος αναφερόταν μέχρι το τέλος της ζωής του στους καταληψίες των Μητροπόλεων ως μοιχεπιβάτες και ουδέποτε δέχθηκε να έλθει σε άμεση κοινωνία μαζί τους. Ουδέποτε συλλειτούργησε με αυτούς. Εμμεσα φυσικά δέχθηκε το αποτέλεσμα των αντικανονικών ενεργειών επειδή συνέχισε να μνημονεύει τον οικείο επίσκοπο ο οποίος και πρωτοστάτησε στην εκτροπή - δηλαδή τον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ - ο οποίος είχε κοινωνία με τους μοιχεπιβάτες τους οποίους άλλωστε ο ίδιος εξέλεξε και χειροτόνησε.


Τι σημαίνουν τα πιο πάνω; Αλλο πράγμα είναι μια πράξη να είναι σύμφωνη με τους Ιερούς Κανόνες και άλλο πράγμα να δέχεται στην πράξη η Εκκλησία ότι μια αντικανονική ενέργεια δεν παράγει έννομο αποτέλεσμα. Βλέπε λ.χ. τι συμβαίνει με τη σιμωνία ιδιαίτερα την εποχή της Τουρκοκρατίας, την ύπαρξη βοηθών επισκόπων στις μέρες μας, τις μεταθέσεις που γίνονται σε πολλές ορθόδοξες Εκκλησίες κτλ.


Ολες οι πιο πάνω ενέργειες είναι ή μπορούν ποτέ να θεωρηθούν κανονικές; Απαγε της βλασφημίας! Αλλά ισχύουν στην ΠΡΑΞΗ και παράγουν νόμιμο αποτέλεσμα. Ουδείς διαμφισβητεί λ.χ. τη νομιμότητα των χειροτονιών ή και των διοικητικών πράξεων των επισκόπων αυτών. Και αυτό επειδή η Εκκλησία με την ευχαριστιακή και άλλη κοινωνία των επισκόπων της τις αποδέχεται έστω και αν διαμαρτύρεται ή και επαναστατεί ο λαός.



ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

_________


Θέλετε παράδειγμα για να αντιληφθείτε του λόγου το ασφαλές; Ας πάρουμε τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ανθιμο ο οποίος διέπραξε δύο τουλάχιστον κραυγαλέα αντικανονικά αδικήματα. Κατέλαβε ως μοιχεπιβάτης το θρόνο του κατά πάντα ενάρετου προκατόχου του Κωνστάντιου - ενός ηρωικού ιεράρχη - και αργότερα μετετέθη στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης από την Μητρόπολη Αλεξανδρουπόλεως.


Βάσει της πρώτης παρανομίας (δηλαδή της μοιχεπιβασίας) θα έπρεπε να καθαιρεθεί. Βάσει της δεύτερης δηλαδή της μετάθεσης θα έπρεπε να μείνει ακοινώνητος ακόμη και στην επιθανάτια κλίνη του έστω και αν μετανοούσε για τη μετάθεση! Τόσο σοβαρό παράπτωμα θεωρεί η Εκκλησία τη μετάθεση!


Και όμως! Γνωρίζετε κανένα σήμερα που να έχει προβλημα με το Σεβασμιότατο Θεσσαλονίκης για τα δύο του αυτά απαράγραπτα εκκλησιαστικά του εγκλήματα; Υπάρχει κανείς που δεν τον θεωρεί ως τον νόμιμο (προσέξτε νόμιμο όχι κανονικό) Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης; Υπάρχει Ορθόδοξη Εκκλησία η οποία δεν έχει κοινωνία μαζί του ως Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης; Υπάρχει κληρικός της Μητροπόλεως του που δεν τον μνημονεύει γι’ αυτές τις αντικανονικές του ενέργειες; ΟΧΙ ασφαλώς παρόλον ότι στην επαρχία του υπάρχουν πολλοί παραδοσιακοί κληρικοί με ακμαίο εκκλησιαστικό φρόνημα.



ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ ΔΕΝ ΑΚΥΡΩΝΟΝΤΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΑ

________________


Οι αποφάσεις συνόδων που κρίθηκαν απαράδεκτες από τη συνείδηση της Εκκλησίας δεν ακυρώνονται ΑΥΤΟΜΑΤΑ, χωρίς συνοδική απόφαση και ανεξάρτητα από την κοινωνία των ορθοδόξων επισκόπων.


Δεν πρέπει να διαφύγει της προσοχής μας το γεγονός ότι - για την ώρα τουλάχιστον - ουδείς επίσκοπος πανορθοδόξως καταδίκασε τις αποφάσεις της Εκκλησίας της Σερβίας εναντίον του Σεβασμιότατου κ. Αρτέμιου! Το ακόμη πιο σοβαρό! Κατά την ενθρόνιση του κ. Θεοδόσιου εκπροσωπήθηκαν το Πατριαρχείο Ρωσίας και η Εκκλησία της Ελλάδος!



ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΕΚΚΛΗΤΟ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ

_______________


Επομένως ΜΟΝΟ μία κανονική λύση - εκ των πραγμάτων - απομένει στο Σεβασμιότατο πρώην Ράσκας: Να προσφύγει με έκκλητο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο για να ζητήσει σύγκληση συνόδου για να τον δικαιώσει.


Η Σύνοδος του Πατριαρχείου Σερβίας είναι ασφαλώς το μόνο αρμόδιο σώμα για να εκδικάζει καταγγελίες που αφορούν τους επισκόπους της Εκκλησίας της Σερβίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ενήργησε κανονικά με την εκθρόνιση και την καθαίρεση του Σεβασμιότατου κ. Αρτέμιου πολλώ μάλλον επειδή τον καταδίκασε χωρίς να του δώσει τη δυνατότητα να προσφύγει σε δευτεροβάθμιο δικαστήριο για να εξετάσει την καταδίκη του.



Ο ΙΒ΄ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΗΣ ΚΑΡΘΑΓΕΝΗΣ

______________


Είναι ορθή η άποψη ότι δεν χρειάζεται δωδεκαμελές συνοδικό δικαστήριο για να δικάσει ένα επίσκοπο. Ο ιβ΄ Κανόνας της Καρθαγένης - παρόλο ότι μεταγενέστερα επικυρώθηκε με το β΄Κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου και έτσι απέκτησε καθολικό κύρος για την Εκκλησία- αφορούσε την τοπική Εκκλησία για την οποία θεσπίστηκε. Γι’ αυτό πρέπει να ερμηνεύεται στο ορθό του πλαίσιο για να γίνει κατανοητός.


Διαλαμβάνει σχετικά ότι δεν χρειάζεται να συνέλθουν όλοι οι επίσκοποι της Εκκλησίας της Καρθαγένης για να εκδικαστεί η υπόθεση ενός επισκόπου αλλά δώδεκα επίσκοποι είναι αρκετοί για τη συγκρότηση συνοδικού δικαστηρίου.


Επομένως η σύνοδος της Ιεραρχίας του Πατριαρχείου Σερβίας μπορούσε κάλλιστα να παραβλέψει αυτόν τον κανόνα και να εκδικάσει στο σύνολόν της πρωτοδίκως τον κ. Αρτέμιο.



ΔΕΝ ΔΟΘΗΚΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΦΕΣΗΣ ΣΤΟ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟ κ. ΑΡΤΕΜΙΟ

_________


Οι Ιεροί Κανόνες όμως διαλαμβάνουν ρητά την ανάγκη ύπαρξης και δευτεροβάθμιου συνοδικού δικαστηρίου για την οριστικοποίηση ή την απόρριψη μιας ποινής που επιβάλλεται. Μια πρόβλεψη την οποία το Πατριαρχείο Σερβίας παραβίασε με την πρωτόδικη καταδίκη του Σεβασμιότατου κ. Αρτέμιου την οποία αυθαίρετα θεώρησε τελεσίδικη αφού δεν έδωσε στο Σεβασμιότατο κ. Αρτέμιο περιθώριο υποβολής έφεσης.



Η ΜΟΝΗ ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΘΕΙ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

__________


Ας προσφύγει λοιπόν στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ο Σεβασμιότατος κ. Αρτέμιος διότι ΔΕΝ υπάρχει κανένας άλλος κανονικός τρόπος για ανατροπή των αποφάσεων της ιεραρχίας της Συνόδου της Σερβίας.


Οι αντιδράσεις του λαού; Των μοναχών; Των ιερέων που τον ακολουθούν; Η πιθανή διακοπή του μνημοσύνου κτλ.; ΟΥΔΕΝΑ νόμιμο πρακτικό αποτέλεσμα παράγουν ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΕΠΙΚΥΡΩΘΟΥΝ ΑΠΟ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ή αν τις ανατρέψει η Εκκλησία στην πράξη.


Δυστυχώς όμως ουδείς επίσκοπος της ανά την Οικουμένη Ορθοδόξου Εκκλησίας καταδίκασε - τουλάχιστον για την ώρα - τις αποφάσεις εναντίον του Σεβασμιότατου κ. Αρτέμιου οι δε Εκκλησίες της Ρωσίας και της Ελλάδας εκπροσωπήθηκαν στην ενθρόνιση του κ. Θεοδόσιου.


Επομένως;


ΜΟΝΟΝ μία κανονική διέξοδος υπάρχει για το θέμα;


Η προσφυγή στο έκκλητον του Οικουμενικού Πατριαρχείου!



ΤΟ ΠΑΤΡΑΡΧΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΘΕΙ ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΓΙΑ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΣΥΝΟΔΟΥ

__________


Εστω και αν οι σχέσεις μεταξύ του Παναγιότατου και του Σεβασμιότατου Αγίου πρώην Ράσκας δεν υπήρξαν ιδιαίτερα αρμονικές στο παρελθόν - όπως ίσως δεν είναι και τώρα - είναι πολύ πιθανόν ότι ο Παναγιότατος θα δεχθεί το αίτημά του για σύγκληση συνόδου επειδή το Οικουμενικό Πατριαρχείο αντιλαμβάνεται τον ρόλο του ως συντονιστικό κέντρο της Ορθοδοξίας αλλά και ως θεσμό που δέχεται το έκκλητον των επισκόπων των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.


Η πρωτοβουλία των κινήσεων βρίσκεται στα χέρια του αδίκως καθαιρεθέντα Σεβασμιότατου κ. Αρτέμιου. Δεν πρέπει να αφήσει την ευκαιρία αναξιοποίητη. Και αν τυχόν συναντήσει την άρνηση του Παναγιότατου να ενεργήσει κανονικά ας έχει ο ίδιος καθαρή τη συνείδηση ότι έκανε παν ότι ηδύνατο και ο Πατριάρχης την ευθύνη έναντι του Θεού επειδή τυχόν δεν θα στέρξει για να δεχθεί ένα δίκαιο αίτημα που θα βοηθήσει την ειρηνική και κανονική διευθέτηση του προβλήματος.


2 comments:

  1. Μα οι σύνοδοι των διαφόρων Ορθοδόξων Εκκλησιών δεν πρόκειται ποτέ να δικαιώσουν τον επίσκοπο Αρτέμιο,κανονικό μητροπολίτη Ράσκας και Πριζρένης,αφού έχουν ταχθεί με το μέρος των διωκτών του και κοινωνούν με το μοιχεπιβάτη Θεοδόσιο.Το ίδιο και το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.Όσο για την περίπτωση του μακαριστού Λαρίσης Θεολόγου πώς ήταν ποτέ δυνατό να τύχουν συνοδικής επικύρωσης οι αγώνες των Λαρισαίων υποστηρικτών της κανονικής τάξης αφού οι παρανομίες της Συνόδου ήταν αυτές που ώθησαν τους Λαρισαίους να πρωτοστατήσουν σ αυτούς τους αγώνες;Μ αυτή τη λογική η Σύνοδος θα έπρεπε να αναιρέσει τον εαυτό της πράγμα αδιανόητο!

    ReplyDelete
  2. Εχετε απόλυτα δίκαιο κ. Νάνη.

    Ο Σεβασμιότατος βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσχερή θέση αλλά ως χριστιανοί πιστεύουμε στα θαύματα και στην αλλοίωση της εμπαθούς ανθρώπινης μας διάνοιας.

    Οσο για τους Λαρισσαίους και πάλιν συμφωνώ. Κανείς δεν φτύνει στα γένια του.

    Ας ενεργήσουμε εμείς κατά συνείδηση και σύμφωνα με την πίστη και τους Κανόνες της Εκκλησίας. Και ας αφησουμε την έκβαση των πραγμάτων στον Αγιο Θεό

    ReplyDelete