ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
====================
Με πολλή χαρά πληροφορηθήκαμε τις παραδοσιακές θέσεις που διατύπωσε ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Νικόλαος για την ενδυμασία των κληρικών. Ο Σεβασμιότατος έθεσε το θέμα της ρασοφορίας στη σωστή του βάση.
Είναι γεγονός ότι τις τελευταίες δεκαετίες πολλοί κληρικοί έχουν αρχίσει να ενδύονται όχι μόνον άσπρα ράσα και αντερί αλλά και παρδαλά (κόκκινα, καφέ, βυσσινί και πάει λέγοντας). Στην Κύπρο μάλιστα το πρόβλημα έχει αγγίξει ακόμη και Μητροπολίτες οι οποίοι συστηματικά απαξιώνουν να ενδυθούν το μαύρο ράσο που δηλώνει το κατά Θεόν πένθος και περιβάλλονται πορφυρά ενδύματα!
Τέτοια φαινόμενα είναι ντροπής άξια όπως φυσικά είναι και το αίτημα ορισμένων για κατάργηση του ράσου. “Ξεφλουδισμένα δέντρα” ονόμαζε ο π. Παίσιος τους ιερείς που κυκλοφορούν χωρίς ράσα και τους οποίους ο πιστός λαός μας αποστρέφεται από ένστικτο.
Και ενώ εκφράζουμε το δίκαιο έπαινο στο Σεβασμιότατο Φθιώτιδος για τις πολύ ορθές θέσεις για την ενδυμασία των κληρικών που εισηγήθηκε στην αρμόδια συνοδική επιτροπή θέλουμε να τον καταστήσουμε κοινωνό μιας πικρίας που μας πότισε. Κατά την ιστορική συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος που κατεδίκασε το Νεοβαρλααμισμό ο Σεβασμιότατος Φθιώτιδος συντάχθηκε δυστυχώς με τις θέσεις των νεωτεριστών. Γιατί; Δεν είναι τούτο ανακόλουθο; Για την ενδυμασία των κληρικών εκφράζει παραδοσιακές θέσεις και ερωτοτροπεί με τον Νεοβαρλααμισμό;
Καθόλου δεν μας ξενίζουν οι νεωτεριστικές ή και Νεοβαρλααμικές ή και Οικουμενιστικές τάσεις όταν διατυπώνονται από τους Ζακύνθου, Ιωαννίνων, Μεσσηνίας, Σύρου ή Δημητριάδος και άλλους των ιδίων φρονημάτων επειδή μας έχουν συνηθίσει με τις απαράδεκτες θέσεις που παίρνουν για διάφορα θέματα.
Πώς μην να πικραθούν όμως οι πιστοί όταν ακούν ότι παραδοσιακοί Ιεράρχες όπως οι Σεβασμιότατοι Φθιώτιδος, Νικοπόλεως, Νέας Σμύρνης, Σισσανίου κτλ. υποστηρίζουν κάποτε ορισμένες θέσεις που δεν είναι συμβατές με την ορθόδοξη παράδοση ενώ η όλη παρουσία τους προκαλεί σεβασμό και η διακονία τους εμπνέει τους πιστούς;
Ευχαριστούμε λοιπόν το Σεβασμιότατο για τις καίριες και ορθές επισημάνσεις του για την ενδυμασία των κληρικών και τον παρακαλούμε να μη μας στενοχωρέσει στο μέλλον - όπως πραγματικά μας λύπησε - με τη στάση που τήρησε για την Νεοβαρλααμική αίρεση και όχι απλά για το αίτημα μεταγλώττισης των κειμένων της λατρείας όπως παραπλανητικά και ανέντιμα ισχυρίζονται ορισμένοι από τους οπαδούς της. Και λέμε ορισμένοι επειδή κάποιοι άλλοι δηλώνουν αδίστακτα ποιοι είναι οι στόχοι τους.
Παραθέτουμε στη συνέχεια την είδηση που μας έδωσε την αφορμή για το εισαγωγικό σχόλιο.
*****
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΡΑΣΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΚΛΗΡΙΚΟΥ
==========
Αίσθηση προκάλεσε η εισήγηση του μητροπολίτη Φθιώτιδος Νικολάου προ ημερών στην ημερίδα της Συνοδικής Επιτροπής Θείας Λατρείας και Ποιμαντικού Εργου, με θέμα την ενδυματολογική εμφάνιση και τη συμπεριφορά του σύγχρονου κληρικού.
«Εκείνο που κάνει τον ιερέα είναι το ράσο του. Είναι ευτύχημα και ευλογία μεγάλη, ότι εις την Εκκλησία μας εξακολουθούμε να φέρωμε το τίμιο ράσο» αναφέρει στην αρχή της εισήγησής του ο Νικόλαος και συνεχίζει: «Η ευπρέπεια της εμφανίσεως του ιερέως πρέπει να είναι βασική έκφραση και συστατικό της διαγωγής του. Ούτε εξεζητημένη εμφάνιση, προκλητικός καλλωπισμός, πολυτελή ράσα, αρωματισμένα χέρια που χαρακτηρίζονται ως αλλότρια της ιερατικής τάξεως, ούτε πάλι ρυπαρότητα, προχειρότητα και αποκρουστικότητα».
Ο μητροπολίτης Νικόλαος στη συνέχεια της εισήγησής του γίνεται γλαφυρότατος, διεκτραγωδώντας την ενδυματολογική εμφάνιση κάποιων κληρικών που υπάρχουν δυστυχώς σε κάποιες μητροπόλεις. «Ούτε παρδαλό αντερί, μεταξωτές κάλτσες, αρώματα, ξυρισμένα μάγουλα και σβέρκος, ούτε πάλι καλυμμαύχι φυσαρμόνικα, γλιτσασμένο ράσο και κουρελοποιημένο, γένια και μαλλιά άπλυτα, να αποπνέουν οσμή του ιδρώτος». Η εικόνα που δημιουργείται από την περιγραφή του Νικολάου προκαλεί μεν γέλιο αλλά και προβληματισμό, και όπως σημείωσε ηλικιωμένος κληρικός της μητρόπολης Φθιώτιδος: «Μήπως για να τα λέει ο δεσπότης υπάρχουν ανάμεσά μας και τέτοιοι κληρικοί;»
Στην εισήγησή του ο Νικόλαος αναφέρει πώς πρέπει να είναι ο ιερέας: «Οι χριστιανοί θέλουν τον ιερέα φιλόκαλο και όχι καλλωπιστή. Να είναι πάντα καθαρός και περιποιημένος. Να μυρίζει λιβάνι και να αποπνέει την αύρα της ιεροπρέπειας και της κοσμιότητος». Επίσης αναφέρεται σε εκείνους τους ιερείς που θέλουν να φαίνονται «κοσμικοί και σύγχρονοι»: «Πολλοί φίλοι και συγγενείς παρακινούν τον ιερέα να είναι πιο κοσμικός, πιο σύγχρονος, πιο λαϊκός και για να έχει τη φιλία τους κάνει υποχωρήσεις. Οι συναναστροφές αυτές φθείρουν το ήθος του και τη σεμνότητά του».
ΠΗΓΗ:
Ακτίνες,
«espressonews»22/09/2010 – Κώστας Ζαφειρίου
No comments:
Post a Comment