Sunday, October 25, 2020

Π. ΤΕΛΕΒΑΝΤΟΥ,ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ 4 ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΟΥ ΚΙΕΒΟΥ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ 4 ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΟΥ ΚΙΕΒΟΥ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

=====


Αποπειρώμαι ένα πρώτο σχολιασμό της Ανακοίνωσης των 4 επισκόπων της Εκκλησίας της Κύπρου με την οποία καταγγέλλουν την μνημόνευση του Μακαριώτατου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Επιφάνιου, από τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, κατά την εις επίσκοπο χειροτονία του Θεοφιλέστατου Αρσινόης Παγκράτιου.


Ο σχολιασμός, που θα ακολουθήσει, βασίζεται στα λίγα που γνωρίζω για την Ανακοίνωση των 4 επισκόπων, που δεν είναι διαφορετικά από όσα αναφέρουν οι σχετικές αναρτήσεις της ιστοσελίδας “Ρομφαία”. 


Γι’ αυτό θα επανέλθω -συν Θεώ- με νέο σχολιασμό, αν μάθω περισσότερα.

1.) Αρχίζουμε από το αυτόνοητο. Το ερώτημα δεν είναι τι λέγει η Ανακοίνωση, αλλά τι είναι διατεθειμένοι να κάνουν όσοι επίσκοποι της Εκκλησίας της Κύπρου αντιτίθενται στην απόφαση του Αρχιεπισκόπου.


2.) Οι αντιρρήσεις τους είναι σαφείς: 


α.) Ο Αρχιεπίσκοπος, καταγγέλλουν, ενήργησε αντισυνοδικά και αιφνιδιαστικά. 


β.) Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δημιούργησε Πανορθόδοξο Σχίσμα με την εκχώρηση Τόμου Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία. 

γ.) Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, με την μνημόνευση του Κιέβου Επιφάνιου και την αναγνώριση της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, διευρύνει το Πανορθόδοξο Σχίσμα.


δ.) Το πιο σημαντικό! 


Οι 4 επίσκοποι λένε, ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές, ότι καλώς έκανε το Πατριαρχείο Μόσχας και αφαίρεσε από τα Δίπτυχά του, τον Οικουμενικό Πατριάρχη, τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας και τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και υπονοούν σαφώς ότι ορθά θα πράξει η Εκκλησία της Ρωσσίας, αν βγάλει από τα Δίπτυχα και τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου.!!!

3.) Αλλά ώ αγαθοί! Αν θεωρείτε κανονική και επιβεβλημένη την διακοπή της εκκλησιαστικής κοινωνίας με τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου, από το Πατριαρχείο της Ρωσσίας, βάσει ποιας λογικής, βάσει ποιας συνέπειας, βάσει ποιας Εκκλησιολογίας και βάσει ποιου κανονικού δικαίου θα συνεχίσετε εσείς να έχετε εκκλησιαστική κοινωνία με τον Μακαριώτατο Κύπρου;

Αν πιστεύετε αυτά που γράψατε στην Ανακοίνωσή σας, η πιο στοιχειώδης συνέπεια επιβάλλει την άμεση διακοπή του μνημοσύνου του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου. Αλλοιώς βαττολογείτε και δεν πείθετε κανένα.

Ζητήσατε από τους συνεπισκόπους σας να ενώσουν την φωνή τους με την δική σας, για την σύγκληση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου, για να κάτσει στο σκαμνί ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος.


Έλα, όμως, που και αυτή σας η έκκληση δεν είναι πειστική;!!!


Και εξηγούμαι. Από τους 4 Ιωσηφίτες και τους 3 Κυκκώτες Ιεράρχες, την Ανακοίνωση υπογράφουν μόνον δύο Κυκκώτες και δύο Ιωσηφίτες.


Οι άλλοι 3 πού;


Καλείτε, με την Ανακοίνωσή σας, τους συνεπισκόπους σας να υποστηρίξουν το αίτημά σας να συγκληθεί η Σύνοδος για να στριμωχτεί ο Αρχιεπίσκοπος, από την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Κύπρου.

Αλλά τότε, γιατί δεν συνυπέγραψαν την Ανακοίνωση οι άνθρωποί σας, τουτέστιν ο Μητροπολίτης Κυρηνείας Χρυσόστομος και οι Θεοφιλέστατοι Νεαπόλεως Πορφύριος και Λήδρας Επιφάνιος;


Μία πιθανή εκδοχή είναι ότι διαφωνούν με την στάση σας. Αυτό θα μπορούσε, ίσως, να γίνει πιστευτό για τον Μητροπολίτη Κυρηνείας, ο οποίος έχει αφενός μεν μια ανεξαρτησία γνώμης και αφετέρου ένα ιδιαίτερο δεσμό με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.


Ο Λήδρας Επιφάνιος, όμως, και ο Νεαπόλεως  Πορφύριος;


Θα τους περνούσε, έστω και σε επίπεδο ψιλού λογισμού, η ιδέα να κάνουν κάτι διαφορετικό από αυτό που θέλει ο Πανιερώτατος Λεμεσού;


Επομένως γιατί δεν συνυπέγραψαν την Ανακοίνωση των 4 επισκόπων;


Πώς μπορεί, άραγε, να εξηγηθεί η στάση τους, αλλά και η δική σας στάση Πανιερώτατοι Ταμασού, Κύκκου και Λεμεσού;

Οι Μητροπολίτες Λεμεσού, Κύκκου και Ταμασού γνωρίζουν ότι η έκκλησή τους για σύγκληση της Συνόδου είναι φούμαρα, επειδή ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος έχει πλειοψηφία στην Σύνοδο. 


Γι’ αυτό, στην καλύτερη των περιπτώσεων, ακόμη και αν συγκληθεί η Σύνοδος, αυτό που θα πετύχουν είναι να εξασφαλιστεί συνοδική έγκριση στον Αρχιεπίσκοπο για την μνημόνευση του Κιέβου Επιφάνιου.


Γιατί τότε διαρρηγνύουν, όπως τον Καιάφα, τα ιμάτιά τους και ζητούν την σύγκληση της Συνόδου, ενώ γνωρίζουν πολύ καλά ότι, αν συγκληθεί, θα δώσει συνοδική έγκριση στην απόφαση του Αρχιεπισκόπου;

Η απάντηση στο ερώτημα είναι απλή. Η έκκληση των 4 επισκόπων φαινομενικά απευθύνεται στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Κύπρου, στην πραγματικότητα, όμως, απευθύνεται στην Εκκλησία της Ρωσσίας.


Θέλουν και παραθέλουν να πάει το θέμα στην Σύνοδο για να εξασφαλίσει ο Αρχιεπίσκοπος ευνοϊκή για τον ίδιο απόφαση, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να πουν στους Ρώσσους: 


Εμείς κάναμε ότι μπορούσαμε. Επιτεθήκαμε δημόσια, με τον πιο σκληρό τρόπο, και στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και στον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, ταυτιστήκαμε δημόσια 100% με την Εκκλησία της Ρωσσίας, πήραμε το θέμα και στην Σύνοδο, αλλά δυστυχώς δεν υπήρχε δυνατότητα να εξασφαλίσουμε την πλειοψηφία της Συνόδου. 


Τι άλλο να κάνουμε;  

Οι Πανιερώτατοι Λεμεσού, Κύκκου και Ταμασού δεν έχουν καμμία ιδιαίτερη σκασίλα, αν ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος μνημονεύει τον Κιέβου Επιφάνιο. Δεν δίνουν μια πεντάρα τσακιστή για τους Ιερούς Κανόνες, τους οποίους -ούτως ή άλλως- ουδέποτε σεβάστηκαν.


Αυτό που κάνει και τους τρεις Μητροπολίτες να τρέμουν σύγκορμοι είναι ο εφιαλτικός κίνδυνος να χάσουν τον πακτωλό των εκατομμυρίων ρουβλίων που λαμβάνουν ετησίως.

Έστησαν, λοιπόν, θέατρο "ιερής αγανάκτησης", που θα ζήλευε ο Sir Lawrence Olivier, η Κυβέλη, ο Μινωτής, η Παξινού, o Kurosawa, ο Ingmar Bergman και o Bunuel, με το οποίο διαμαρτύρονται για τα γενόμενα, με πρωταρχικό, αλλά όχι τον μόνο, στόχο, -όπως θα δούμε σε προσεχές άρθρο- να εξασφαλίσουν ανεμπόδιστη την ροή δεκάδων εκατομμυρίων ρουβλίων κάθε χρόνο στον κορβανά των Μητροπόλεων τους.


Μήπως τους αδικώ; 


Μήπως τους καταλογίζω προθέσεις που δεν έχουν; 


Μήπως κάνω λανθασμένη εκτίμηση των πραγμάτων;


Διαβάστε την σημερινή συνέντευξη του Σεβ. Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνα, στην ιστοσελίδα “Ρομφαία”, για να αντιληφθείτε ότι, όσα λέγω, τα λέγει επίσης ευκρινώς, από την δική του φυσικά σκοπιά, και ο Σεβ. Βολοκολάμσκ.


Για την συνέντευξη του Σεβ. Βολοκολάμσκ θα μιλήσουμε -συν Θεώ- σε προσεχές άρθρο για να μην επιμηκύνουμε υπερβαλλόντως την έκταση του παρόντος άρθρου.

No comments:

Post a Comment