Friday, March 8, 2019

ΙΣΧΥΡΟ ΧΑΣΤΟΥΚΙ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ


ΙΣΧΥΡΟ ΧΑΣΤΟΥΚΙ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε στο ιστολόγιο “Θρησκευτικά”: 

“Προβληματισμός τῆς Ὀρθοδόξου Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἀλβανίας γιά τό Οὐκρανικό Ἐκκλησιαστικό ζήτημα.

Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Αὐτοκεφάλου Ἐκκλησίας τῆς Ἀλβανίας συνῆλθε στίς 4 Ἰανουαρίου 2019 καί μελέτησε ἐνδελεχῶς τό ἀπό 24ης Δεκεμβρίου 2018 Γράμμα τῆς Α.Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, σχετικῶς μέ τό Οὐκρανικό Ἐκκλησιαστικό ζήτημα.
Ἐν συνεχείᾳ στίς 14 Ἰανουαρίου 2019 ἀπεστάλη τό ἀκόλουθο ἀπαντητικό Γράμμα.


Οι πατριαρχικοί ισχυρίζονταν ότι οι Εκκλησίες της Κύπρου, της Αλβανίας και της Ρουμανίας θα ήταν οι πρώτες που θα αναγνώριζαν την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Η εξέλιξη των γεγονότων, όμως, διέψευσε τις εκτιμήσεις των πατριαρχικών. 

Μετά τα ηχηρά χαστούκια που δέχτηκε το Οικουμενικό Πατριαρχείο από τις Εκκλησίες της Ρουμανίας και της Κύπρου, τώρα μαθαίνουμε ότι η Εκκλησία της Αλβανίας, με επιστολή της προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη, στις 14 Ιανουαρίου, ζήτησε την σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου ή Σύναξης για να επιληφθεί του Ουκρανικού. 

Επιπλέον η Εκκλησία της Αλβανίας αμφισβητεί την εγκυρότητα της αποκατάστασης των πρώην Σχισματικών.

Με αυτά δεδομένα είναι φανερόν ότι το Φανάρι είναι απομονωμένο και σε λίαν δυσχερή θέση. 

Η κατάσταση προφανώς θα υποτροπιάσει περαιτέρω για το Οικουμενικό Πατριαρχείο αν υπάρξει πολιτική μεταβολή στην Ουκρανία, που δεν ευνοεί την χορήγηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία.

Το ερώτημα φυσικά είναι, αν, μετά τις εξελίξεις, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος είναι διατεθειμένος να αναδιπλωθεί και την ανάγκη φιλοτιμίαν ποιούμενος να συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύναξη ή Σύνοδο.

Ο Παναγιώτατος απέκλεισε πάντως το ενδεχόμενο με το επιχείρημα ότι, αν συνέλθει μια Σύναξη Προκαθημένων, θα επιβεβαιώσει την υπάρχουσα διαφωνία χωρίς να λύσει το πρόβλημα.

Επιπλέον. Η θέση του Φαναρίου είναι ότι μέχρι τώρα το Οικουμενικό Πατριαρχείο χορηγούσε Αυτοκεφαλία στις Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Αν ο Παναγιώτατος συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύναξη ή Σύνοδο για το Ουκρανικό θα απεμπολήσει το προνόμιο που είχε μέχρι τώρα. 

Η χορήγηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία αποσκοπούσε -συν τοις άλλοις- στην ενδυνάμωση του κύρους και των προνομίων του Οικουμενικού Θρόνου.

Αν ο Οικουμενικός Πατριάρχης συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο ή Σύναξη για να λύσει το Ουκρανικό σημαίνει ότι -κατά την λαική φράση- “πήγε για μαλλί και ήρθε κουρεμένος”.

Συναισθανόμενος ο Πατριάχης Βαρθολομαίος τις συνέπειες της σύγκλησης Πανορθόδοξης Σύναξης ή Συνόδου αρνείται πεισματικά να ακυρώσει την απεμπόληση των προνομίων του Οικουμενικού Θρόνου.

Διερωτόμαστε: Αν η Εκκλησία της Ελλάδας αρνηθεί να αναγνωρίσει την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας ή και την εγκυρότητα της αποκατάστασης των πρώην Σχισματικών, τι θα κάνει ο Παναγιώτατος;

Θα μείνει αμετακίνητος στην ίδια θέση ή θα αποδεχτεί την προσωπική του ταπείνωση και θα συγκατανεύσει να ακυρωθούν τα προνόμια του Οικουμενικού Θρόνου;

4 comments:

  1. Πάλι τα ίδια. Υπήρχε η δυνατότητα στη σύνοδο της Κρήτης να συμφωνηθεί νέα διαδικασία χορήγησης της αυτοκεφαλιας. Αυτό τορπιλλιστηκε με ευθύνη της Μόσχας. Από κει και έπειτα, ουδεμία έννοια περί "αναγνώρισης" υφίσταται. Ποιος σας είπε ότι οι άλλες εκκλησίες πρέπει να "αναγνωρισουν" τη νέα εκκλησία για να υφίσταται αυτή;

    ReplyDelete
  2. 1. τα πολιτικά δεν αλλάζουν. οι αμερικανοί και οι εβραιοι κάνουν κουμάντο μέχρι συντελείας του αιωνος.
    2. οι κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες θα πάρουν ένα ραβασάκι από τους εβραίους-αμερικάνους-ευρωπαίους...και εν μια νυκτί θα αλλάξει η στάση τους.
    3. ένας πρέπει να ειναι ο αρχηγός κάθε θρησκείας και αυτός θα ειναι για μας ο Κωνσταντινουπόλεως...

    ReplyDelete
  3. Κατα αρχάς θέλω να σημειώσω την ειλικρίνεια του π.Γ.Θ. πιθανόν τα πράγματα να εξελιχθούν, όχι ακριβώς όπως τα αναφέρει, αλλά περίπου όπως τα αναφέρει στο σχόλιό του, όμως η δική μου συνείδηση δεν αναπαύεται με την παραδοχή, ότι στην Ορθόδοξη Εκκλησία τελικά κάνουν κουμάντο, σε ότι τους ενδιαφέρει, οι ισχυροί του Κόσμου και αν αυτό ισχύει σε πολλές περιπτώσεις, εξίσου σε άλλες περιπτώσεις η Δεξιά Του Κυρίου ανέτρεψε τις βουλές των εκάστοτε ισχυρών, που επιβουλεύονταν Την Εκκλησία Του. Ως προς την ουσία του θέματος, η όποια πλέον λύση είναι αντικειμενικά δύσκολη, με εξίσου, κατά την γνώμη μου, υπεύθυνους και το Φανάρι και την Μόσχα. Ας υποθέσουμε ότι έπεφτε στο τραπέζι η πρόταση να γίνει μία νέα Ενωτική Σύνοδος στην Ουκρανία, όπου θα μετείχε και ο Μητροπολίτης Ονούφριος με τους 89 Αρχιερείς της Συνόδου του και από όπου θα προέκυπτε η εξέλιξη της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας σε Πατριαρχείο. Πατριάρχης θα εκλεγόταν σίγουρα ο Μητροπολίτης Ονούφριος , αλλά ούτε η Ρωσία, ούτε η Σύνοδος του Μητροπολίτη Ονουφρίου , έχω την γνώμη , ότι θα αποδέχονταν μία τέτοια εξέλιξη.Το γιατί μπορούμε εύκολα να το καταλάβουμε. Δεν γνωρίζω βέβαια τί θα έκανε ο Μητροπολίτης Επιφάνιος, αλλά πιστεύω ότι με την πίεση του Φαναρίου μάλλον θα δεχόταν μία τέτοια εξέλιξη. Ναι αλλά με τον τρόπο αυτό λύση δεν βγαίνει, το Φανάρι αποκλείεται να καταργήσει τα όσα έγιναν και η Μόσχα θέλει να καταργηθούν, οπότε πράγματι είναι μάλλον θέμα χρόνου κάποιες από τις τοπικές Εκκλησίες αργά ή γρήγορα να αναγνωρίσουν τελικά τον Μητροπολίτη Επιφάνιο, οπότε ο κίνδυνος του οριστικού Σχίσματος είναι πολύ πιθανός.

    ReplyDelete




  4.  Ο  κάθε  άνθρωπος  εκπληροί  το  μέτρον  του  !   Το  μέτρον  της  ανθρώπινης  προσωπικότητος    στην  διαχείριση  των  πραγμάτων   παρακολούθησα  στις  παράλληλες  διαδρομές  του  μακαριστού  Χριστοδούλου  ως  Δημητριάδος  και  ως  αρχιεπισκόπου  και  του  νύν  Δημητριάδος  Ιγνατίου  .  Δεν  αμφισβητώ  οτι  και  ο  Χριστόδουλος  ήταν  εξ ίσου  οικουμενιστής  μέ  τον  Ιγνάτιο  και  ενδεχομένως  είχε  ήδη  σχεδιαστεί  απο  τον  Χριστόδουλο  η  λειτουργία  της  αιρετικής  μεταπατερικής  ακαδημίας  .   Όμως  ο  Χριστόδουλος  δεν  ήταν   γύφτος  !   Δεν  του  το  επέτρεπε  η  παιδεία  και  η  πολιτισμική του  προσωπικότητά   νά  νεύσει  νά  δείρουν  μία  γυναίκα  μπροστά  στά  μάτια  του  ,  δεν  θά  προχώραγε  τις  μεταφράσεις  των  εκκλησιαστικών  κειμένων  μέχρι  του  βαθμού  νά  μετατρέψει   τούς  ναούς   σε  ένα   μπάχαλο  τραμπουκισμού  ,  δέν  θα  υποκινούσε  τους  παπάδες  του  σε  ποινικές  διώξεις  εναντίον  πιστών  και  δεν  θα  ποινικοποιούσε  την  εκκλησιαστική  ζωή  . Είχε  μία  πνευματική  αυτάρκεια  ,  η  οποία  τον  οδηγούσε  και  σε  μία  υλική  ολιγάρκεια ,  ώστε  νά  σεβαστεί  την  εκκλησιαστική  περιουσία  και  νά  μήν  την  ιδιοποιηθεί  .   Η  διαχείριση  λοιπόν  των  πραγμάτων  είναι  συνάρτηση  της  προσωπικότητος  του  ανθρώπου  . 



    Πολλές  φορές  έχουμε  επικρίνει  τον  Αλβανίας  Αναστάσιο  για  την  στήριξή  του  στην  προώθηση  του  οικουμενισμού  .  Όμως  η  προσωπική  του   συγκρότηση    του  δημιουργεί  φραγμούς  .  Στην  Ουκρανική  τραγέλαφο  λέει  όχι  !  Δεν  είναι  δυνατόν  νά  παρέχει  κανείς  αναγνώριση  στους  σχισματικούς  μέσα  στον  χώρο  του  στασιασμού  εναντίον  της  εκκλησιαστικής  τάξεως  .  Δεν  έχει  κανείς  το  δικαίωμα  νά  μετατρέψει  την  εκκλησία  σε  πλίνθους  και  κεράμους  ατάκτως  ερριμμένους  .   Η  εκκλησία  δεν  βρίσκεται  κάτω  απο  την  μπότα  κανενός  κυριάρχου  .  Ο μόνος  Κύριος  της  εκκλησίας  είναι  ο  νυμφίος  Χριστός  ,  ο  απελευθερωτής  απο  το  σκότος  και  την  σκιά  του  θανάτου  .  Η  εκκλησία  αντιστρατεύεται  τον  κοσμοκράτορα  του  αιώνος  τούτου  .



     Ως  πρός  τούτο  λοιπόν  επαινούμε  τον  Αναστάσιο  Αλβανίας  και  όλους  τους  άλλους  προκαθημένους  των  αυτοκεφάλων  εκκλησιών  που  δεν  επιτρέπουν  την  κατάλυση  της  εκκλησιολογικής  συγκρότησης  της  εκκλησίας  ,   δεν  αλλοιώνουν  τα   ορθόδοξα εκκλησιολογικά  χαρακτηριστικά  της  ,   δεν  επιτρέπουν  την  εκβατικανοποίηση  της  Ανατολικής  εκκλησίας  ,    δεν  ανταλλάσσουν  το  " δόγμα "   του  primus  inter paribus  μέ  το  primus  sine  paribus  .  Η  εκκλησία  του  Χριστού  δεν  είναι  εκ  του  κόσμου  τούτου  .  Μέ  το  μαρτύριό  της  αποκαλύπτει  μέσα  στον  κόσμο   την  θεία  της  υπόσταση  συνυφασμένη  μέ την  υλική  παρεκτός  της  αμαρτίας  . Ελπίζουμε  και   πιστεύουμε  οτι  η  γαιωπολιτική  ως  εγκόσμια  δύναμη  δεν  θα  μπορέσει  εν  τέλει  νά  διεισδύσει  μέσα  στην  εκκλησία   ως  ρυθμιστικός  παράγων  .  Τί  σχέση  έχουν  τα  εγκόσμια  γεωπολιτικά  συμφέροντα  μέ  τό  ιερό  σώμα  της  εκκλησίας  !   Η  εκκλησία  περιήλθε  το  σχήμα  της  ευαγούς  συναλληλίας  ποτέ  όμως  δεν  θα  συγκατανεύσει  νά  γίνει  θεραπαινίδα  του  Kαίσαρα  . 



    Ας  μήν  μας  φαίνεται  κάτι  το  αντιφατικό  !  Το  έχουμε  ξαναματαδεί  το  σενάριο  .  Ο  πατριάρχης  Σέργιος  που  κρατώντας  την εικόνα  της   Παναγίας  των  Βλαχερνών  περιήρχετο  τά  τείχη  της  Κων / πόλεως  όταν  την  πολιόρκουν  οι  Αβαροι  και  η  Παναγία  δεν  αρνήθηκε  την  κραταιά  της  προστασία  ,  ήταν   μαζί  μέ  τον  αυτοκράτορα  Ηράκλειο  ο  εισηγητής  της  αιρέσεως  του  μονοθελητισμού  ! 



     Εκ  στόματος  αιρετικών  κατηρτήσω  αίνον  !     Συμβαίνει  και  αυτό  ! 

    ReplyDelete