ΕΤΣΙ ΜΙΛΟΥΝ ΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
============
Για μια ακόμη φορά ο Σεβ. Γόρτυνος μιλά τη γλώσσα του Ευαγγελίου.
Μιλά για μετάνοια που κατάντησε θέμα στο οποίο δεν αναφέρονται πολλοί ποιμένες της Εκκλησίας λες και υπάρχει κάτι άλλο που πρέπει να κάνουμε ως χριστιανοί εκτός από το να μετανοούμε.
Η κακοδαιμονία που εκδηλώθηκε τα τελευταία χρόνια ως οικονομική κρίση απλά ακολούθησε την πνευματική κρίση.
Αν δεν μετανοήσουμε δεν θα δούμε υπέρβαση των δυσκολιών που ζούμε σήμερα.
Μπορεί η οικονομική ανάκαμψη να υπάρξει, αλλά αν δεν αλλάξουμε νοοτροπία και αν δεν αλλάξουμε τρόπο ζωής πάλιν σε νέα κρίση αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούμε σε κάποιο χρονικό διάστημα.
Μπορεί η οικονομική ανάκαμψη να υπάρξει, αλλά αν δεν αλλάξουμε νοοτροπία και αν δεν αλλάξουμε τρόπο ζωής πάλιν σε νέα κρίση αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούμε σε κάποιο χρονικό διάστημα.
Οι ποιμένες της Εκκλησίας μιλούν τη γλώσσα των προφητών. Ελέγχουν την αμαρτία αρχόντων και λαού. Δεν χαιδεύουν αυτιά για να γίνουν αρεστοί σύμφωνα με τις αρχές της “πολιτικής ορθότητας”.
Ούτε μετατρέπουν τον άμβωνα σε πολιτικό και κομματικό προπύργιο.
Πολλώ μάλλον δεν αιρετίζουν με την προσπάθεια να καταστούν Αγιατόλλαχ της πολιτικής ζωής του τόπου καλή ώρα όπως κάνει ο π. Βασίλειος Βολουδάκης χωρίς να ανακαλείται στην τάξη από τον οικείο αρχιερέα -τουτέστιν τον Μακαριότατο κ. Ιερώνυμο- και την Ιερά Σύνοδο.
Πολλώ μάλλον δεν αιρετίζουν με την προσπάθεια να καταστούν Αγιατόλλαχ της πολιτικής ζωής του τόπου καλή ώρα όπως κάνει ο π. Βασίλειος Βολουδάκης χωρίς να ανακαλείται στην τάξη από τον οικείο αρχιερέα -τουτέστιν τον Μακαριότατο κ. Ιερώνυμο- και την Ιερά Σύνοδο.
Πάνω από όλα οι ποιμένες της Εκκλησίας μιλούν για μετάνοια ως τον μόνον τρόπο για να υπερβούμε τα προσωπικά, οικογενειακά, κοινωνικά και εθνικά μας προβλήματα.
Ο Σεβ. Γόρτυνος είναι ιεράρχης που πιστεύει στο Χριστό και μιλά ως άνθρωπος της Εκκλησίας.
Γι’ αυτό μιλά για μετάνοια και σωτηρία.
Παραθέτουμε στη συνέχεια αποσπάσματα της εγκυκλίου του Σεβασμιότατου που μας έδωσαν αφορμή για τη σύνταξη των πιο πάνω σκέψεων:
Πῶς θέλουμε νά σταματήσει ἡ κρίση, ἀφοῦ οἱ αἰτίες πού τήν προκάλεσαν εἶναι ὁλοζώντανες ἀκόμη; Καί τίς αἰτίες, ἀδελφοί, γιά τήν κρίση στήν πατρίδα μας, μήν τίς ἀναζητᾶμε ἀλλοῦ, ἀλλά στόν ἴδιο τόν ἑαυτό μας.
Αἰτία γιά τήν κρίση πού συμβαίνει στά τελευταῖα χρόνια στήν πατρίδα μας εἶναι τά ἁμαρτήματά μας. Καί τῶν ἄλλων, ἀλλά καί τά δικά μας, τά προσωπικά μας ἁμαρτήματα. Τό λέγω αὐτό ὡς Ἐπίσκοπος πού μελετῶ τό Βιβλίο τοῦ Θεοῦ, τήν Ἁγία Γραφή. Καί ἡ Ἁγία Γραφή, μέ τό στόμα τῶν Προφητῶν μᾶς λέγει ὅτι αἰτία ὅλων τῶν κακῶν πού συμβαίνουν σέ μία χώρα εἶναι τά ἁμαρτήματα τῶν ἀρχόντων καί τοῦ λαοῦ στήν χώρα αὐτή.
Σᾶς λέγω μιά σχετική περικοπή ἀπό τόν προφήτη Ἠσαΐα. Θέλοντας ὁ προφήτης Ησαίας νά μιλήσει γιά τήν ἁμαρτία τοῦ Ἰσραήλ καί ὅτι αὐτή ἡ ἁμαρτία εἶναι ἡ αἰτία τῆς καταστροφῆς του, παριστάνει τό ἔθνος σάν ἕνα ἀρρωστημένο σῶμα, πού ὁλόκληρο εἶναι καταπληγωμένο. Μάλιστα εἰδικά μιλάει γιά τό κεφάλι του καί τήν καρδιά του. Ὅπως λέγουν εὐσεβεῖς ἑρμηνευτές, μέ τήν «κεφαλή» ὁ προφήτης ἐννοεῖ τήν πολιτική ἐξουσία καί μέ τήν «καρδία» ἐννοεῖ τήν θρησκευτική ἐξουσία. Καί τό κακό παράδειγμα τῶν ἀρχόντων γιά τήν ἀποστασία τους ἀπό τόν Θεό τό ἀκολουθοῦσε ὁ λαός καί ἔτσι ὅλο τό ἔθνος, ὅλο αὐτό τό «σῶμα», ἦταν σαπισμένο καί ἐφθαρμένο. Γι᾽ αὐτό καί ὁ Ἠσαΐας καί ὅλοι οἱ Προφῆτες, οἱ πρίν ἀπό αὐτόν καί οἱ μετά ἀπό αὐτόν, καί οἱ Ἀπόστολοι στήν Καινή Διαθήκη καί ὅλοι οἱ ἅγιοι Πατέρες, ὅταν συνέβαινε ἕνα κακό στήν χώρα, ὡς αἰτία θεωροῦσαν τήν ἁμαρτία καί καλοῦσαν τούς ἄρχοντες καί τόν λαό σέ μετάνοια.
Σᾶς λέγω μιά σχετική περικοπή ἀπό τόν προφήτη Ἠσαΐα. Θέλοντας ὁ προφήτης Ησαίας νά μιλήσει γιά τήν ἁμαρτία τοῦ Ἰσραήλ καί ὅτι αὐτή ἡ ἁμαρτία εἶναι ἡ αἰτία τῆς καταστροφῆς του, παριστάνει τό ἔθνος σάν ἕνα ἀρρωστημένο σῶμα, πού ὁλόκληρο εἶναι καταπληγωμένο. Μάλιστα εἰδικά μιλάει γιά τό κεφάλι του καί τήν καρδιά του. Ὅπως λέγουν εὐσεβεῖς ἑρμηνευτές, μέ τήν «κεφαλή» ὁ προφήτης ἐννοεῖ τήν πολιτική ἐξουσία καί μέ τήν «καρδία» ἐννοεῖ τήν θρησκευτική ἐξουσία. Καί τό κακό παράδειγμα τῶν ἀρχόντων γιά τήν ἀποστασία τους ἀπό τόν Θεό τό ἀκολουθοῦσε ὁ λαός καί ἔτσι ὅλο τό ἔθνος, ὅλο αὐτό τό «σῶμα», ἦταν σαπισμένο καί ἐφθαρμένο. Γι᾽ αὐτό καί ὁ Ἠσαΐας καί ὅλοι οἱ Προφῆτες, οἱ πρίν ἀπό αὐτόν καί οἱ μετά ἀπό αὐτόν, καί οἱ Ἀπόστολοι στήν Καινή Διαθήκη καί ὅλοι οἱ ἅγιοι Πατέρες, ὅταν συνέβαινε ἕνα κακό στήν χώρα, ὡς αἰτία θεωροῦσαν τήν ἁμαρτία καί καλοῦσαν τούς ἄρχοντες καί τόν λαό σέ μετάνοια.
Ἄς τό ἐννοήσουμε, ἀδελφοί, καί ἄς συνετισθοῦμε, γιά νά σωθοῦμε ἀπό τά κακά πού μᾶς ἔζωσαν. Νά ἐννοήσουμε, δηλαδή, ὅτι γιά τήν συμβᾶσα κρίση στήν πατρίδα μας αἰτία εἶναι τά ἁμαρτήματά μας. Τά ἁμαρτήματα ὅλων, καί τῶν ἀρχόντων καί τοῦ λαοῦ. Κάποτε ἤμασταν τετρακόσια χρόνια ὑπόδουλοι στούς Τούρκους. Οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας τότε, ὡς αἰτία γιά τό κακό πού μᾶς βρῆκε, ἔλεγαν τήν ἁμαρτία καί ἀπαριθμοῦσαν μάλιστα καί τίς παραβάσεις τῶν Ἑλλήνων στόν Νόμο τοῦ Θεοῦ. Γι᾽ αὐτό καί στά κηρύγματά τους ἔλεγαν καί ὅλο ἔλεγαν γιά μετάνοια. Καί μάλιστα τόνιζαν ὅτι δέν πρόκειται νά δοῦμε λευτεριά, ἄν δέν δείξουμε πρῶτα σωστή μετάνοια.
Προσωπικά, ζητῶ συγγνώμη ἀπό ὅσους ἔδειξα μία τέτοια διαγωγή. Θέλω νά διορθωθῶ.
Σᾶς εὔχομαι, ἀδελφοί μου χριστιανοί, τό νέο ἔτος, νά ἀπαλλαγοῦμε ἀπό τά κακά πού μᾶς ἔζωσαν, νά δείξουμε πραγματική μετάνοια καί ἐπιστροφή στόν Θεό, μέ ὄρεξη γιά προσευχή καί γιά μελέτη τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ, καί μέ τό νά ζητοῦμε συγγνώμην ἀπό ὅσους πικράναμε καί προσβάλαμε. Μέ τήν ταπείνωση, ἀδελφοί μου, θά βρεῖ ἡ ψυχή μας τό ἔλεος τοῦ Θεοῦ καί θά εἴμαστε ἀγαπημένοι μεταξύ μας.
«Τόν ταπεινό τόν χριστιανό ὅλοι τόν εὐλαβοῦνται,
ὡς καί αὐτοί οἱ δαίμονες τόν βλέπουν καί φοβοῦνται»!
Εὐλογημένο ἄς εἶναι ἀπό τόν Χριστό μας καί τήν Παναγία μας καί εὐτυχισμένο τό νέο ἔτος 2014.
No comments:
Post a Comment