Thursday, August 19, 2010

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ- ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΣΗΜΑΤΗ, Η ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ





ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ

____________


Παναγιώτη Σημάτη, Η πατερική στάση στους θεολογικούς διαλόγους και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, Πρότυπες Θεσσαλικές εκδόσεις, Τρίκαλα - Αθήνα 2008, σσ. 285.


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

==============


Το νεό βιβλίο του κ. Σημάτη αφορμάται από μια ερμηνεία του Παναγιότατου αναφορικά με τη στάση των Ορθοδόξων έναντι των αιρετικών. Στη συνέχεια, όμως, ο συγγραφέας αναπτύσσει το θέμα του τρόπου που πρέπει να διεξάγονται οι διάλογοι σύμφωνα με τους Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας μας.


Οπως πάντοτε, στα βιβλία και στα άρθρα του, ο κ. Σημάτης γράφει με νηφάλιο τρόπο, παραθέτει πλούσια βιβλιογραφία, είναι ιδιαίτερα ενημερωμένος για το θέμα που αναπτύσσει και προσφέρει στον αναγνώστη πλούσιο σχετικό υλικό που αποδελτίωσε. Είναι προφανές ότι έχει πολύ πλούσιο αρχείο στη διάθεσή του.


Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε όλους. Λίγοι έχουν διαβάσει όλα αυτά στα οποία παραπέμπει ο κ. Σημάτης και ακόμη πιο λίγοι είναι αυτοί που έχουν αποδελτιώσει το υλικό. Επομένως είναι πολύτιμη η δημοσιοποίηση όλου αυτού του υλικού για τα έργα και τις ημέρες των Οικουμενιστών.


Το μήνυμα του βιβλίου του κ. Σημάτη είναι σαφές. Οι διάλογοι δεν γίνονται για να αναζητήσουμε αλλά για να προσφέρουμε την αλήθεια σε όσους έχουν διάθεση να ακούσουν. Καμιά αντίρρηση για τους διαλόγους. Το αντίθετο! Είναι επιβεβλημένο μας καθήκον, όχι απλά να δεχθούμε πρόσκληση για διάλογο, αλλά και να αναζητήσουμε μεταξύ των αθέων, των αλλοθρήσκων και των αιρετικών τους καλοπροαίρετους.


Ο Κύριος δεν αρνήθηκε το διάλογο με τους Φαρισαίους, τους Σαδουκαίους, τον Πιλάτο, τη Σαμαρείτιδα ή τον Ηρώδη. Ο Απόστολος Παύλος πρόθυμα έσπευδε να κηρύξει την πίστη του στην Πνύκα, στις συναγωγές και στα ανάκτορα των επάρχων της Ρωμαικής αυτοκρατορίας. Οι Αγιοι Πάτερες ουδέποτε αρνήθηκαν ακόμη και όταν ζούσαν εξόριστοι ή στις φυλακές να ομολογήσουν την αλήθεια της Ορθοδοξίας!


Το παράδειγμά τους ζητά ο καλός συγγραφέας να ακολουθήσουμε. Οι διάλογοι να γίνονται για την επιστροφή των αλλόθρησκων και των αιρετικών στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Οχι για κοινωνικούς και πολιτικούς ή ακόμη χειρότερα για συγκρητιστικούς σκοπούς. Οι διάλογοι με τους αιρετικούς και τους αλλόθρησκους πρέπει να επανατοποθετηθούν στη βάση που τους οραματίστηκαν οι ορθόδοξοι πρωτεργάτες της Οικουμενικής κίνησης (Φλωρόφσκυ, Λόσσκυ, Καρμίρης, κτλ.). Δηλαδή ως προσπάθεια για επιστροφή της κάθε ψυχής στο πατρικό της σπίτι: Την Ορθόδοξη Εκκλησία


Δυστυχώς οι σημερινοί εκπρόσωποι της Ορθοδοξίας στην Οικουμενική κίνηση κινούνται σε άλλο επίπεδο. Μιλούν με τους αιρετικούς επί ίσοις όροις, αναζητούν αντί να προσφέρουν την αλήθεια και ελαύνονται από κοσμικά και ετερόδοξα κριτήρια ξένα προς την ορθόδοξη παράδοση.



No comments:

Post a Comment