Εκτενή σχολιασμό της επιστολής που μας έστειλε ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος θα αναρτήσουμε -συν Θεώ- το τέλος της Εβδομάδας της Διακαινησίμου.
Μια ερώτηση μόνον -για την ώρα- στον π. Αναστάσιο και σε όλους τους κληρικούς που στηρίζουν, με τόσο πάθος, τις θέσεις της Εκκλησίας της Ρωσσίας για το Ουκρανικό:
Όλα δείχνουν, ότι η Εκκλησία της Ελλάδος θα αναγνωρίσει την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Τι θα κάνουν όσοι εξακολουθήσουν να μνημονεύουν τους οικείους τους ιεράρχες οι οποίοι θα αποδεχτούν την αποκατάσταση των -κατά την διατύπωση του π. Αναστάσιου- "αυτό-, αχειροτόνητων τσαρλατάνων της Ουκρανίας";
Τι θα κάνουν όσοι εξακολουθήσουν να μνημονεύουν τους οικείους τους ιεράρχες οι οποίοι θα αποδεχτούν την αποκατάσταση των -κατά την διατύπωση του π. Αναστάσιου- "αυτό-, αχειροτόνητων τσαρλατάνων της Ουκρανίας";
Πώς να το κάνουμε;
Υπάρχουν ορισμένες συνέπειες όταν θεωρείς κάποιο τσαρλατάνο, θεομπαίκτη, αχειροτόνητο αυτοχειροτόνητο, που αποκαταστάθηκε παράνομα και αντικανονικά από αναρμόδιο σώμα, ήτοι την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου.!!!
Το ακόμη χειρότερο!
Σύμφωνα με τον π. Αναστάσιο, το Ουκρανικό δεν είναι διοικητικό θέμα και διαμάχη δύο Εκκλησιών για το πρωτείο, αλλά αλλοίωση της ορθόδοξης εκκλησιολογίας.
Τι θα κάνουν, όσοι πιστεύουν ότι είναι θέμα δόγματος η εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, αν οι οικείοι τους επίσκοποι αποδεχτούν την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου;
Θα αποτειχιστούν ή θα κάνουν γαργάρα όσα υποστήριζαν;
Πόσο φρόνιμο είναι να υποστηρίζουμε θέσεις οι οποίες -μετ' ου πολύ- θα αποδειχτούν μπούμερανγκ, για όσους τις πρεσβεύουν;
Το ακόμη χειρότερο!
Σύμφωνα με τον π. Αναστάσιο, το Ουκρανικό δεν είναι διοικητικό θέμα και διαμάχη δύο Εκκλησιών για το πρωτείο, αλλά αλλοίωση της ορθόδοξης εκκλησιολογίας.
Τι θα κάνουν, όσοι πιστεύουν ότι είναι θέμα δόγματος η εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, αν οι οικείοι τους επίσκοποι αποδεχτούν την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου;
Θα αποτειχιστούν ή θα κάνουν γαργάρα όσα υποστήριζαν;
Πόσο φρόνιμο είναι να υποστηρίζουμε θέσεις οι οποίες -μετ' ου πολύ- θα αποδειχτούν μπούμερανγκ, για όσους τις πρεσβεύουν;
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ
=====
Κύριε Τελεβάντο
Επιτρέψτε μου κάποιες σκέψεις για δημοσιεύματά σας για το Ουκρανικό.
1. Τα περί έμμεσης αναγνώρισης της «αυτοκέφαλης» εκκλησίας της Ουκρανίας, που συχνά πυκνά επικαλείσθε, δε νομίζω πως έχουν έρεισμα στην εκκλησιαστική μας παράδοση. Με τη λογική σας αυτή δικαιώνονται οι σχισματικοί που διέκοψαν το μνημόσυνο όλων των επισκόπων και αποκόπηκαν από την Εκκλησία με βάση τη θεωρία των συγκοινωνούντων δοχείων, δηλ. της έμμεσης αναγνώρισης του οικουμενισμού.
Και μόνο η περίπτωση του Αγ. Κυρίλλου δεν επιτρέπει να ομιλούμε για έμμεση αναγνώριση: Ο Άγ. Κύριλλος διέκοψε την κοινωνία με τον Κωνσταντινουπόλεως Νεστόριο, αλλά όχι με τον Αντιοχείας Ιωάννη, ο οποίος συνέχιζε να μνημονεύει τον Νεστόριο. Είναι εξωφρενικό να δεχθούμε ότι για το λόγο αυτό ο Άγ. Κύριλλος έμμεσα είχε κοινωνία με τον Νεστόριο. Κατά συνέπεια η κοινωνία με τον Κωνσταντινουπόλεως από τις άλλες Εκκλησίες με κανένα τρόπο σημαίνει αναγνώριση του εκτρώματος που αυτός δημιούργησε στην Ουκρανία, ούτε καν εμμέσως!
2. Η κάθετη διαφωνία μας με τις ενέργειες του Φαναρίου για την Ουκρανία δεν έχει σχέση με τον Οικουμενισμό, αλλά με την προσπάθεια αλλοίωσης της εκκλησιολογίας με την επιβολή εξουσιαστικού πρωτείου εφ’ όλης της Εκκλησίας. Και από την άλλη πλευρά η απόδοση του δικαίου στη ρωσική πλευρά για το συγκεκριμένο ζήτημα της Ουκρανίας και μόνο, δεν σημαίνει αμνήστευση για τα άλλα λάθη της (εκκοσμίκευση, οικουμενισμός κλπ). Δεν είναι όμως δυνατόν να τα ανακατεύουμε όλα μαζί. Το ζήτημα αυτή τη στιγμή είναι η παρερμηνεία των πρεσβείων τιμής του Κωνσταντινουπόλεως και η μετατροπή τους σε πρωτείο εξουσίας. Τα λοιπά εν καιρώ…
3. Ίσως διέλαθε της προσοχής σας η δημοσίευση του π. Ροστισλάβ Γιαρέμα
(https://www.romfea.gr/katigories/10-apopseis/28390-peri-tis-kanonikotitos-tis-xeirotonias-tou-makariou-maletits), γι’ αυτό και δεν την δημοσιεύσατε. Αποτελεί απάντηση στις ανακρίβειες του ΑΝΩΝΥΜΟΥ υπερασπιστού των ενεργειών του Φαναρίου για τους αυτό-, αχειροτόνητους τσαρλατάνους της Ουκρανίας, που δημοσιεύθηκαν στο «Φως Φαναρίου». Με έκπληξη είχα διαβάσει τότε, ότι χαρακτηρίσατε το άρθρο του ανωνύμου ως «νηφάλια και εμπεριστατωμένη απάντηση»…
Είχα αρνηθεί να ασχοληθώ μαζί του διότι η προχειρότητά του ήταν πρόδηλη. Και μόνο η άρνηση πατρότητος του άρθρου σε συνδυασμό με το ότι δημοσιεύθηκε στον Ανδριόπουλο καθιστούσε σαφές το επίπεδό του.
Η απάντηση πάντως του π. Γιαρέμα διαλύει κάθε αμφιβολία ότι έχουμε να κάνουμε με θεομπαίχτες, τουλάχιστον…
Καλή Μ. Εβδομάδα,
Καλή Ανασταση!
π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος
Ίσως δεν έχετε σκεφτεί κε Τελεβαντο οτι μερικοί από τους οικείους ιεράρχες θα αρνηθούν να αναγνωρίσουν το έκτρωμα αυτό ακόμα κι αν η Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος το αναγνωρίσει. Καλή Ανάσταση απο τα Κύθηρα!
ReplyDeleteΑγαπητέ μου π. Θεολόγε,
DeleteΤην ευχή σας.
Ασφαλώς και το σκέφτηκα ότι ελάχιστοι επίσκοποι -πιθανώτατα μετρημένοι στα δάκτυλα του ενός χεριού (Κυθήρων, Πειραιώς και ίσως κάποιοι άλλοι)- δεν θα συμφωνήσουν με την συντριπτική πλειοψηφία των Μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Εσείς προσωπικά μπορεί να θεωρείτε τον ευατό σας -γράφω θεωρείτε επειδή στην πραγματικότητα δεν θα είστε- καλυμμένο, επειδή ο οικείος επίσκοπος θα τηρήσει αρνητική στάση για την αναγνώριση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία.
Τι γίνεται, όμως, με όσους κληρικούς δεν ανήκουν στην Μητρόπολη Κυθήρων και ανέλαβαν με ζήλο την προώθηση των θέσεων της Εκκλησίας της Ρωσσίας;
Αλλά και οι Σεβ. Κυθήρων και Πειραιώς πώς θα αντιδράσουν όταν ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος αρχίσει να μνημονεύει σε κάθε Θεία Λειτουργία τον Μακαριώτατο Κιέβου Επιφάνιο ως Προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας;
Από την στιγμή που η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποδεχτεί την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας πολύ λίγη σημασία έχει αν ελάχιστοι επίσκοποι διαχωρίσουν λεκτικά την θέση τους χωρίς να αποτειχιστούν.
Τους αρέσει δεν τους αρέσει, το θέλουν δεν το θέλουν, αφού ανήκουν στην Εκκλησία της Ελλάδος δεσμεύονται από τις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, εκτός και αν αποτειχιστούν.
Καλή Ανάσταση Γέροντα!
Δεν νομίζω να διαχωρίσουν την θέση τους μόνο λεκτικά. Γνωρίζω ότι ο Κυθήρων ήδη δεν συλλειτουργει με τους μητροπολίτες των Νέων Χωρών επειδή μνημονεύουν τον Βαρθολομαίο . Time will show. Καλή Ανάσταση.
ReplyDeleteΑυτό κι αν είναι είδηση!
DeleteΕυχαριστώ που την θέσατε υπόψη μου.
Αν ο Σεβ. Κυθήρων δεν συλλειτουργεί με τους ιεράρχες των Νέων Χωρών επειδή μνημονεύουν τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, αυτό σημαίνει
1.) Ότι κάνει πράξη αυτά που πιστεύει για το Ουκρανικό, και
2.) Ότι ξέρει τι του γίνεται. Δηλαδή συνειδητοποιεί ότι δεν μπορείς να μνημονεύεις στην Θεία Λειτουργία τον Οικουμενικό Πατριάρχη και να έχεις την ψευδαίσθηση ότι δεν οδηγείσαι αυτόματα στην έμμεση αναγνώριση της Αυτοκεφάλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Πολύ σημαντική η πληροφορία που μας δίνετε π. Θεολόγε.
Απορώ ειλικρινά πώς δεν έγινε ευρύτερα γνωστή η πρακτική του Σεβ. Κυθήρων;
Σε κάθε περίπτωση δεν υπάρχει άλλος ιεράρχης της Εκκλησίας της Ελλάδος ο οποίος να ακολουθεί την ίδια πρακτική.
Άρα όσοι κληρικοί διακονούν στις υπόλοιπες Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος και ξιφουλκούν υπέρ των θέσεων της Εκκλησίας της Ρωσσίας θα βρεθούν σε εξαιρετικά δυσχερή θέση να εξηγήσουν για ποιο λόγο δεν προχωρούν σε Αποτείχιση από τους οικείους τους ιεράρχες οι οποίοι αναγνώρισαν ως επισκόπους πρόσωπα που είναι αυτοαχειροτόνητοι.
Ακριβώς όπως τα είπατε. Εν πάση περιπτώσει, ο Κυθήρων ανησυχεί πάρα πολύ για το Ουκρανικο, γι'αυτό ζητά επίμονα τις προσευχές ολων μας.
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete