ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΡΩΣΙΑΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΣΤΟΝ ΑΓΓΛΙΚΑΝΙΣΜΟ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
======
Διαβάσαμε, στο dogma.gr, το ακόλουθο ρεπορτάζ του κ. Ιωάννη Λότσιου:
“Σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του τμήματος Εξωτερικών και Εκκλησιαστικών υποθέσεων του Πατριαρχείου της Μόσχας, η απόφαση της Γενικής Συνόδου της Εκκλησίας της Αγγλίας για την χειροτονία των γυναικών ως Επισκόπων, έχει προκαλέσει μεγάλη απογοήτευση στη Ρωσική Εκκλησία.
Στην εν λόγω δήλωση επισημαίνεται ότι οι σχέσεις των δυο Εκκλησιών από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα ήταν σε πολύ καλό επίπεδο.
Η απόφαση όμως να χειροτονούν γυναίκες στην Εκκλησία της Αγγλίας ήδη από το 1992, έχει παγώσει τις σχέσεις μεταξύ των δύο Εκκλησιών και η αποδοχή της ψηφοφορίας για χειροτονία των γυναικών ως Επισκόπους «εξαλείφει μια ακόμη θεωρητική δυνατότητα από πλευράς των Ορθοδόξων για να αναγνωρίσει την ύπαρξη της αποστολικής διαδοχής στην Αγγλικανική Ιεραρχία.
Η απόφαση αυτή επίσης, αναφέρει η Δήλωση:
1. Έρχεται σε αντίθεση με την μακραίωνη εκκλησιαστική παράδοση, όπου οι επίσκοποι ήταν από ανέκαθεν άμεσοι πνευματικοί διάδοχοι των αποστόλων, από τους οποίους έλαβαν και την ειδική χάρη,
2. Έρχεται σε αντίθεση με τον τρόπο ζωής του Χριστού και των Αποστόλων και της πράξεως της πρώτης Εκκλησίας.
Επιπλέον υπογραμμίζεται ότι η απόφαση δεν αποτελεί μια θεολογική αναγκαιότητα ή ζητημάτων της λειτουργικής πράξεως της Εκκλησίας για να αποφασίσει η Γενική Σύνοδος, αλλά μια προσπάθεια συμμόρφωσης στα κοσμικά δεδομένα περί της ισότητας των δυο φύλων, σε όλους τους τομείς της ζωής και ενός αυξανόμενου ενεργού ρόλου που έχουν πλέον οι γυναίκες στην βρετανική κοινωνία.
Τέλος, εκφράζεται η βαθύτατη λύπη της Ρωσικής Εκκλησίας που παρακωλύει τον θεολογικό διάλογο μεταξύ Ορθοδόξων και Αγγλικανών σε σημαντικό βαθμό, που συμβάλλει ταυτόχρονα στην περαιτέρω εμβάθυνση των διαιρέσεων του Χριστιανικού κόσμου εν συνόλω.”
Καταρχήν η Ανακοίνωση πρέπει να επαινεθεί επειδή δείχνει ουσιαστικό ενδιαφέρον για την πορεία των διαλόγων και στηλιτεύει τις δυσάρεστες εξελίξεις και τους απαράδεκτους νεωτερισμούς που υιοθετούνται από τους αιρετικούς.
Είναι επίσης παρήγορο ότι το Πατριαρχείο Ρωσίας τονίζει ότι η χειροτονία γυναικών σε οποιονδήποτε βαθμό της ιερωσύνης είναι ανεπίτρεπτη και αντιευαγγελική πρακτική.
Είναι, επίσης, σημαντικό ότι εξηγεί στους Αγγλικανούς το αυτονόητο. Οτι δηλαδή, ενώ διεξάγεται διάλογος, δεν είναι επιτρεπτό να προσθέτουν συνεχώς καινούργιους νεωτερισμούς και να επαυξάνουν τον αριθμό των διαφορών. Επομένως η στάση τους αναφορικά με τη χειροτονία των γυναικών επηρέασε και θα επηρεάσει ακομη πιο δυσμενώς τον διάλογο Ορθοδοξίας και Αγγλικανισμού.
Το σημείο που απογοητεύει η Ανακοίνωση του Πατριαρχείου Ρωσίας αφορά την αναγνώριση των Αγγλικανικών χειροτονινών. Τους λέγει δηλαδή βασικά ότι αν δεν είχαν προχωρήσει στη χειροτονία γυναικών πρεσβυτέρων και επισκόπων θα είμαστε διατεθειμένοι να αναγνωρίσουμε τις Αγγλικανικές χειροτονίες.
Δεν φτάνει που πολλές Ορθόδοξες Εκκλησίες αναγνωρίζουν τις χειροτονίες και τα μυστήρια των Παπικών τώρα θα αρχίσουν να αναγνωρίζουν και τις χειροτονίες και τα μυστήρια των Προτεσταντών ή τουλάχιστον ορισμένων από αυτούς;
Δυστυχώς! Εχουμε φρικτά παράπονα με την Εκκλησία της Ρωσίας, η οποία όχι μόνον την προδοτική για την Ορθοδοξία Συμφωία του Μπαλαμάντ επεκύρωσε που αναγνωρίζει ως έγκυρα τα μυστήρια των Παπικών, αλλά και το κυριολεκτικά κακόδοξο κείμενο του ΠΣΕ στο Πόρτο Αλέγκρε υπέγραψε που υιοθετεί τη “Βαπτισματική θεολογία” και τη “θεωρία των κλάδων”.
Δεν θα σταματήσουμε να παρακαλούμε την Εκκλησία της Ρωσίας να αποχωρήσει από το ΠΣΕ, να αποκηρύξει ως αιρετικές τις Συμφωνίες του Σαμπεζύ και του Μπαλαμάντ και να αποσύρει την υπογραφή της από τα προδοτικά για την Ορθοδοξία κείμενα του ΠΣΕ.
No comments:
Post a Comment