Friday, June 7, 2013

Ο ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ, Ο κ. ΤΖΟΥΜΑΣ ΚΑΙ Ο ΒΑΘΥΣ ΥΠΝΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ


 

Ο ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ, Ο κ. ΤΖΟΥΜΑΣ ΚΑΙ Ο ΒΑΘΥΣ ΥΠΝΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
================

Διαβάσαμε στο ιστολόγιο του Σωτήρη Μ. Τζούμα αξιόλογο άρθρο που επιγράφει “Οι προτάσεις του Πειραιώς Σεραφείμ, για την Ιεραρχία και ο...στραβός γιαλός!”:

Το δικό μας σχόλιο.

Ο κ. Τζούμας έχει δίκαιο.

Το Σώμα της Ιεραρχίας βρίσκεται σε μόνιμη χειμερία νάρκη, ενώ υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι ιεράρχες με ήθος, ανιδιοτέλεια, παιδεία, ορθόδοξο φρόνημα και άλλες ικανότητες.

Δυστυχώς όμως η Ιεραρχία καθεύδει τον Βαρούχειο.

Είναι μόνον ο Αρχιεπίσκοπος που ευθύνεται γι’ αυτό;

Ο κ. Τζούμας έχει το θάρρος να πει έμμεσα μεν αλλά με σαφήνεια την άποψή του.

Δεν είναι δυνατόν, όπως έλεγε ο αείμνηστος σοφός και Αγιος Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, οι ιεράρχες να άγονται και να φέρονται, “όπως τα γαλιά που τα καθοδηγούν με τη βέργα”, από τον εκάστοτε Αρχιεπίσκοπο.

Τρία βασικά θέματα προβάλλει ο Σεβ. Πειραιώς.

1.) Καταρχήν την ανάγκη οι άγαμοι κληρικοί να ζουν την ακτημοσύνη στον απόλυτο δυνατό βαθμό. 

Αυτονόητη απαίτηση για ένα κληρικό χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις που αφιερώθηκε στον Κύριο.

2.) Δυστυχώς στις μέρες μας κάνουν θραύση οι ψυχοπάθειες. Οι αδελφοί μας που πάσχουν από αυτές σηκώνουν ένα ασήκωτο σταυρό. Το ίδιο και οι οικογένειές τους. Χρειάζονται την αγάπη μας, την υποστήριξη μας και το σεβασμό μας. Αλλά όσοι κουβαλούν αυτόν τον σταυρό δεν είναι κατάλληλα πρόσωπα για χειροτονία. Επομένως ο Σεβ. Πειραιώς έχει δίκαιο να προτείνει συγκεκριμένη λύση.

3.) Η πρόταση του Σεβ. Πειραιώς για τον τρόπο εκλογής των αρχιερέων ώστε σ’ αυτήν να συμμετέχει το πλήρωμα της Εκκλησίας, αλλά και να τίθενται οι υποψήφιοι στη διαδικασία της διά κλήρου εκλογής δεν είναι άσχημη. 

Ας μην κοροιδεύουμε όμως τον εαυτό μας. 

Δεν συνιστά - δυστυχώς - πανάκεια. 

Απτό παράδειγμα η Εκκλησία της Σερβίας που εφαρμόζει την διά κλήρου εκλογή. 

Στη μία περίπτωση έφερε στον πατριαρχικό θρόνο ένα άγιο άνθρωπο τον αείμνηστο Σερβίας Παύλο. 

Στη δεύτερη περίπτωση έφερε ένα “και διηγώντας τα να κλαίς” αστοιχείωτο θεολογικά ιεράρχη που κατηγορείται για πολλά. 

Οσο για την Εκκλησία της Κύπρου, στην οποία συμμετέχει ο λαός στην ανάδειξη των επισκόπων, όλοι γνωρίζουμε τι είδους φρούτα κατά καιρούς είχαμε εξαιτίας της προτίμησης του λαού. 

Οσο σοφά εκλέγει ο λαός τους πολιτικούς του άρχοντες άλλο τόσο σοφά εκλέγει και τους εκκλησιαστικούς. 

Αφήνω δε που στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα των εκλογών καθορίζεται από τις ηγεσίες των κομμάτων στις πλείστες περιπτώσεις. 

Και να μην παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι οι υποψήφιοι ενεργούν με καθαρά κοσμικά και κομματικά κριτήρια για την προβολή των υποψηφιοτήτων τους, γεγονός που διχάζει το ποίμνιο και εκκοσμικεύει την Εκκλησία.

Γράφει στο άρθρο του, που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου, ο κ. Τζούμας:

 "Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ είναι τοις πάσι γνωστό, ότι είναι ένας ρηξικέλευθος Ιεράρχης που τολμά και λέει τα πράγματα με το όνομά τους, ακόμη και αν χρειασθεί να δυσαρεστήσει κάποιους!

Μπορεί το περισπούδαστο ύφος του λόγου του -γραπτού και προφορικού- να ξενίζει και να είναι αποκρουστικό, αλλά τα νοήματά του είναι τόσο εύστοχα και δυνατά, που πονούν και χαράσσουν τις συνειδήσεις, κυρίως τις ελαφρές, ακόμη κι αν δεν το δείχνουν!

Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, αφού έστειλε αρμοδίως, όπως ακριβώς είχε ζητήσει η Σύνοδος, τις προτάσεις του, με θέματα για την επερχόμενη τακτική Ιεραρχία του Οκτωβρίου, στη συνέχεια και αφού διαπίστωσε ότι η ημερήσια διάταξη είχε διαμορφωθεί ερήμην των προτάσεων αυτών , τις έδωσε στη δημοσιότητα, για να εκφράσει, με τον τρόπο αυτό, δημόσια τον προβληματισμό του ότι ενώ υπάρχουν τόσα θέματα που μπορεί να ασχοληθεί το ανώτατο όργανο διοίκησης της Εκκλησίας και να αλλάξει τον βηματισμό της και την πορεία της, ασχολείται και πάλι με θέματα ρουτίνας, που έχουν κουράσει τους Ιεράρχες να τα ακούνε συνέχεια, αφού έχουν ήδη εξαντληθεί!

Ο Μητροπολίτης Πειραιώς δηλαδή, με αυτή την κίνηση δείχνει πόσο βαθειά νυχτωμένη είναι η Ιεραρχία της Εκκλησίας, η οποία σε μία τόσο δύσκολη για τη χώρα μας εποχή, μένει όχι μόνο μακριά από το λαό και την κοινωνία μας, αλλά και δεν θέλει να κάνει κάτι για να αλλάξει και να βελτιώσει τα σημεία εκείνα που πάσχει!

Ο Σεβ. Πειραιώς Σεραφείμ, με το εύστοχο αλλά και παράλληλα σπαραξικάρδιο αυτό κείμενο, έρχεται να προτείνει στην διοίκηση της Εκκλησίας μας να κάνει αυτά που πρέπει να γίνουν και μάλιστα πριν της επιβληθούν κάποια στιγμή αδυναμίας, άνωθεν!
Δεν θα περάσουμε στην ανάλυση των προτάσεων που κατέθεσε ο Σεβ. Πειραιώς και οι οποίες - είτε συμφωνείς, είτε διαφωνείς με αυτές- βρίσκονται προς την σωστή κατεύθυνση από αυτά που ισχύουν σήμερα!

Εμείς απλά επισημαίνουμε το γεγονός και θεωρούμε ότι αυτή η μία φωνή του Σεβ. Πειραιώς Σεραφείμ πρέπει να γίνει" φωνή υδάτων πολλών" , ώστε να αλλάξει ,επιτέλους, τη δομή της η Ιεραρχία και από μία" κλειστή κάστα", στην οποία ακούγονται καλογραμμένες διαλέξεις -- ως επί το πλείστον επαναλαμβανόμενες και αναχρονιστικές-- να μεταβληθεί η Ιεραρχία σε ένα ζωντανό όργανο προβληματισμού και λήψης αποφάσεων οι οποίες θα βοηθήσουν το έργο της Εκκλησίας και θα κάνουν τη διοίκησή της χρηστότερη!

Η ενέργεια αυτή του Σεβ. Πειραιώς Σεραφείμ, πρέπει να αφυπνίσει και άλλους Ιεράρχες και να καταθέσουν κι αυτοί τις προτάσεις τους! Και κυρίως εκείνους που κινούνται για την επόμενη μέρα, εννοούμε τους δελφίνους!

Χωρίς να είναι ή να κάνουν τους αντι- Ιερωνυμικούς, να πορεύονται εκ παραλλήλου και απέναντι από την παρούσα ηγεσία της Εκκλησίας, προσθέτοντας με τον τρόπο τους και τις θέσεις και προτάσεις τους, τα θεμέλια της επόμενης μέρας.

Όσο πιο δυνατή και αυτόνομη είναι η Εκκλησία ώστε να μπορεί να λύνει μόνη τα του οίκου της, τόσο θα αφήνει μακριά κάθε άλλον εξωγενή, ή άλλο παράγοντα που θα θελήσει να τη βγάλει από την τροχιά της!

Οι προτάσεις που κατέθεσε ο Πειραιώς Σεραφείμ για να περιληφθούν στην ημερήσια διάταξη της Ιεραρχίας, ήταν μία εξαιρετική ευκαιρία για να γίνει το πρώτο βήμα!

Δυστυχώς όμως την άφησαν οι καρεκλοκένταυροι και πέρασε και πάλι ανεκμετάλλευτη!"

2 comments:

  1. Ο Πειραιώς δείχνει τιν ουρανό στην Ι. Σύνοδο και αυτή κοιτάει το δάκτυλό του...

    ReplyDelete