ΕΦΤΑ “ΟΧΙ” ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΟ
Του Σύνδεσμου Πολιτικών Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων
============
Το μέγεθος του Καθεδρικού θα αλλοιώσει τον πολεοδομικό ιστό της πόλης, γιατί ο όγκος των κτηρίων στην παλιά Λευκωσία είναι κατά πολύ μικρότερος, τονίζει ο Σύνδεσμος
Εφτά σημεία με τα οποία επιχειρηματολογεί εναντίον της ανέγερσης του καθεδρικού ναού πλησίον της Αρχιεπισκοπής παραθέτει με επιστολή του ο Σύνδεσμος Πολιτικών Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων Κύπρου (ΣΠΜΑΚ).
Τα επιχειρήματα αφορούν τη μορφολογία του προτεινόμενου σχεδίου, τα προβλήματα που λόγω όγκου θα προκαλέσει ο ναός στον πολεοδομικό ιστό της πόλης, την πιθανότητα να μην κατασκευαστεί υπόγειος χώρος στάθμευσης, τα περιβαλλοντικά προβλήματα που τυχόν να προκληθούν, τις αρχαιότητες που ίσως φέρουν στο φως οι ανασκαφές και τη βιωσιμότητα του ναού στη γύρω περιοχή.
Ευαίσθητος χώρος
Ο προτεινόμενος ναός, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΠΜΑΚ, δεν συνάδει με τον περιβάλλοντα χώρο, αφού σε τέτοιους ευαίσθητους χώρους τα προτεινόμενα κτήρια πρέπει να είναι σύγχρονα, για να αναδεικνύουν τα υφιστάμενα μνημεία και τον περιβάλλοντα χώρο τους. Από τη πλευρά του, ο αρχιτέκτονας του έργου Νίκος Μελετίου, με επιστολή του στον «Π» αναφέρει επί αυτού ότι ο καθεδρικός ναός, μαζί με μουσεία, βιβλιοθήκη και θεολογική σχολή που θα ανεγερθούν στο ίδιο σύμπλεγμα, θα αποτελεί έργο υποδομής για την ευρύτερη περιοχή.
Πολεοδομικός ιστός
Ο ΣΠΜΑΚ αναφέρει στην ανακοίνωσή του ότι το μέγεθος του προτεινόμενου ναού θα αλλοιώσει τον πολεοδομικό ιστό της πόλης γιατί ο όγκος των κτηρίων στην παλιά Λευκωσία είναι κατά πολύ μικρότερος. «Η διαπλάτυνση των δρόμων και η δημιουργία πλατειών που προτείνονται καταστρέφουν την αίσθηση της γειτονιάς που υπήρχε και θέλουμε να υπάρχει στην Παλιά Λευκωσία», αναφέρεται. Ο κ. Μελετίου, από την πλευρά του, υποστηρίζει πως ο θόλος έχει χαμηλώσει, ούτως ώστε η βάση του να είναι πιο χαμηλή από τις αποστάσεις από τα σύνορα του τεμαχίου.
Η ζωή των κατοίκων
Ο προτεινόμενος υπόγειος χώρος στάθμευσης για 150 αυτοκίνητα θα προκαλεί τρομερή ανησυχία στο ήσυχο και γραφικό κομμάτι της πόλης, υποστηρίζει ο ΣΠΜΑΚ. Ο Αρχιεπίσκοπος δήλωσε, σύμφωνα με το Σύνδεσμο, ότι εάν βρεθούν αρχαιότητες δεν θα γίνει ο χώρος στάθμευσης. Αυτό σημαίνει πρόσθετη επιβάρυνση στην περιοχή, υποδεικνύει η ανακοίνωση. Όσον αφορά τώρα την περιβαλλοντική μελέτη, υποστηρίζεται πως αυτή δεν έλαβε υπόψη ούτε το κυκλοφοριακό πρόβλημα που δυνατό να προκύψει μετέπειτα, ούτε και την ηχορύπανση από την κοσμοσυρροή και τα τέσσερα καμπαναριά. Παράλληλα, οι χώροι πρασίνου είναι περιορισμένοι στις τέσσερις γωνιές του ναού και ο χώρος κυρίως κατακλύζεται από μπετόν. Αναφορικά με το σχεδιασμό του ναού, ο ΣΠΜΑΚ υποστηρίζει πως οι κάτοικοι της περιοχής θα έπρεπε να είχαν άμεση εκ των προτέρων εμπλοκή. Εξηγούν πως θα έπρεπε να γίνει κτηριολογικό πρόγραμμα και ακολούθως να προκηρυχτεί αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, έτσι ώστε με τον πιο δημοκρατικό τρόπο να επιλεγεί η καλύτερη μελέτη μεταξύ πολλών.
Αρχαία και εκκλησίες
Είναι σχεδόν σίγουρο ότι στο υπέδαφος του προτεινόμενου Καθεδρικού Ναού θα βρεθούν αρχαιότητες, σημειώνεται στην ανακοίνωση. Ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρει ότι σε τέτοια περίπτωση θα κτίσει τον Καθεδρικό Ναό χωρίς να κάνει τους υπόγειους χώρους στάθμευσης. Προτίθεται δε να κάνει μια παχιά πεδιλόπλακα ούτως ώστε να μην επηρεάζονται από κάτω οι αρχαιότητες, κάτι που βρίσκει εκ διαμέτρου αντίθετο τον ΣΠΜΑΚ. Τέλος, γίνεται λόγος για τη βιωσιμότητα ενός τέτοιου κτίσματος στην εν λόγω περιοχή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αναφέρει η ανακοίνωση, θα πρέπει να εξετασθεί κατά πόσον δεν είναι αρκετές οι εκκλησίες της πόλης ('Αγιος Σάββας, 'Αγιος Αντώνιος, 'Αγιος Ιωάννης, Χρυσαλινιώτισσα, Τρυπιώτης, Φανερωμένη, 'Αγιος Κασσιανός και 'Αγιος Ελευθέριος) τη στιγμή μάλιστα που πολλοί κάτοικοι είναι αλλοδαποί και αλλόθρησκοι.
ΠΗΓΗ:
ΠΟΛΙΤΗΣ,
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
Κωδικός άρθρου: 947211
No comments:
Post a Comment