ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
Νικόλα Λεβέντη, Η επιστροφή, εκδ. Στοχαστής, Αθήνα 2021, σσ. 37.
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Με την ποίηση ασχολείται ο συγγραφέας. Ένα τομέα δύσκολο κι ένα έργο αναμφίβολα δυσχερές, διότι εκεί η κάθε λέξη και η κάθε συλλαβή μετρούν και πρέπει η δομή, το ύφος και το ύψος των νοημάτων να ζυγίζονται και να υπολογίζονται με περίσκεψη περισσή.
Ως μη επαΐων σε θέματα ποιήσεως δεν έχω την εντύπωση, πολλού γε και δει, ότι δύναμαι να αντιμετωπίσω το περιεχόμενο του παρόντος με κριτική ματιά.
Τα σχόλια μου θα περιοριστούν αναγκαστικά στα νοήματα και τη θέματολογία με την οποία καταπιάνεται ο νεαρός συγγραφέας.
Εν πρώτοις το λόγο του Λεβέντη διακρίνει δωρική λιτότητα. Στο ποίημα του που επιγράφεται «Ενεργός πολίτης» σημειώνει: Πεσμένος στο οδόστρωμα, το αίμα νερό τρεχούμενο εκ της πηγής-κεφαλής σου. Το μηχανάκι δίπλα σου πεσμένο.
Όλοι λυπηθήκαμε πολύ για το χαμό σου, καθώς σε κοιτούσαμε να υποφέρεις
από τα μπαλκόνια μας».
Από το πιο πάνω βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα πως μαστιγώνει την κοινωνική αναισθησία απέναντι στα τροχαία δυστυχήματα και το χαμό νέων ανθρώπων στην άσφαλτο. Η λύπη τελικά της κοινωνίας είναι επίπλαστη και τα δάκρυα της κυριολεκτικά κροκοδείλια. Ζητά απεγνωσμένα έργα κι όχι λόγια από την κοινωνία των πολιτών.
Στο ποίημα του «Απάρνηση εαυτού» χαράζει τις πιο κάτω γραμμές: «Καμμιά βροχή δεν είναι ικανή τις αμαρτίες μας να ξεπλύνει. Καμμιά φωτιά δεν έχει τη δύναμη τη συνείδησή μας να ελέγξει. Την ελευθερία και την αλήθεια στα δάκρυα της μετανοίας τη βρίσκεις. Στο βάθος της καθαρής ορατότητας βλέπεις την ανηφόρα σου».
Εδώ δεν κρύβεται αλλά παρουσιάζει ξεκάθαρα τη χριστιανική θέση για τη λυτρωτική μετάνοια που επαγγέλλεται η Εκκλησία και διακηρύττει το Ευαγγέλιο. Αυτό το κομβικό σημείο της εν Χριστώ ζωής το παρουσιάζει με παρρησία χωρίς να αναμασά ανούσιες κουβέντες και να ασπάζεται και να υποστηρίζει νεφελώδεις και αδιέξοδες θεωρήσεις της ζωής. Εξ άλλου ο τίτλος του ποιήματος είναι ξεκάθαρα δηλωτικός της θέσης του ποιητή.
Τι είναι στο κάτω-κάτω η μετάνοια; Δεν είναι απάρνηση του κακού μας εαυτού; Με λίγα λόγια το μικρό αυτό βιβλίο μαρτυρεί τις ευαισθησίες του φερέλπιδος συγγραφέα που ασχολήθηκε με τη θεολογία, την εκπαιδευτική τεχνολογία, αλλά και με την ευρωπαϊκή μουσική και το θέατρο. Ευχόμαστε καλή συνέχεια.
No comments:
Post a Comment