Saturday, May 1, 2021

Ο π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ Μ. ΣΑΒΒΑΤΟΥ

 


Ο π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ Μ. ΣΑΒΒΑΤΟΥ


(Ἀρχιμανδρίτου Ἐπιφανίου Θεοδωροπούλου (1986). Ἄρθρα Μελέται Ἐπιστολαί, τόμος Α’. Ἀθήνα: Ἡσυχαστήριο Κεχαριτωμένης Θεοτόκου ἐν Τροιζήνι.)

=====


Κατάπληκτοι ἀνέγνωμεν εἰς τὰς ἐφημερίδας δήλωσιν, δῆθεν ἐκκλησιαστικῆς πηγῆς, καθ’ ἢν τὴν ἑσπέραν τῆς Ἑορτῆς τοῦ Τιμίου Σταυροῦ λύεται ἡ νηστεία. 


Ἡ θεωρία αὔτη τυγχάνη πάντη ἀστήρικτος. 


Ἐὰν τὰ λεχθέντα εἴχοντο ἀληθείας, ἐπρεπεν ἡ νηστεία νὰ τηρῆται ἀπὸ τῆς ἑσπέρας τῆς προηγουμένης, ἴνα ἔχωμεν ἄρτιον 24ωρον καὶ οὐχὶ κολοβὴν ἡμέραν. 


Ἐπρεπεν ἀκόμη ἡ νηστεία τῆς Τεσσαρακοστῆς νὰ λύηται τὴν ἑσπέραν τοῦ Μεγάλου Σαββάτου. 


Τὰ αὐτὰ ἰσχύουσι διὰ πάσαν νηστείαν, ἴδια τῆς Τετάρτης καὶ τῆς Παρασκευῆς, ἤτις ἔπρεπε νὰ ἰσχύη μέχρι δύσεως τοῦ ἡλίου... καὶ ἀκολούθως νὰ λύηται. 


Οὐδεὶς ὅμως διενοήθῃ νὰ ὑποστηρίξῃ τοιαύτας παραδοξότητας. 


Παράβασις τῶν περὶ νηστείας θεσμῶν εἶναι βεβαίως κακόν. 


Ἀπόπειρα ὅμως περιβολῆς τῶν τοιούτων παραβάσεων δι’ ἐνδύματος νομιμότητος ἀποτελεῖ ἔγκλημα βαρύτατον κατὰ τῆς Ἐκκλησίας.”


ΠΗΓΗ:


ΕΡΩ


Ιστολόγιο “Ρωμαίικο Οδοιπορικό”


9 comments:

  1. Η ερώτηση που πρέπει να απαντηθεί είναι εάν η Αναστάσιμη θεία λειτουργία που ολοκληρώθηκε στις 10.30 παύει και την νηστεία.
    Γιατί να συνεχίσει κάποιος να νηστεύει εφόσον και εκκλησιάστηκε και μετέλαβε;

    ReplyDelete
  2. Κάτι ακόμη που χρίζει σχολιασμού είναι το γεγονός ότι η νηστεία του Μεγάλου Σαββάτου για τους Ορθόδοξους χριστιανούς δεν λήγει κατά το μεσονύχτιο αλλά με την ολοκλήρωση της αναστάσιμης θείας Λειτουργίας.
    Όμως τι γίνεται με τους Ορθόδοξους που τυγχάνει εκείνη την ώρα να βρίσκονται σε εργασία ή δεν μπορούν να μετακινηθούν;
    Νυχτοφύλακες , στρατιωτικοί, ναυτικοί, υπερήλικες κ.α.
    Αυτοί μπορούν να διακόψουν τη νηστεία στις δώδεκα ή θα πρέπει να περιμένουν έως τη λήξη της αναστάσιμης θείας Λειτουργίας;

    ReplyDelete
  3. Στις 9.30 αναστήθηκε ο " Χριστός τ' Ανέστη " ! Όχι ο δικός μου Χριστός ! Ο δικός μου αναστήθηκε στις 12.00 .

    Δεν ξέρω στα μέρη σας , πάντως στα δικά μας μέρη εμείς προλάβαμε τις γιαγιάδες , που ηύχοντο :

    " Χριστός τ ' Ανέστη " !

    Η λαογραφία δίνει ένα φώς στα πράγματα . Άς δούμε ο καθείς σε ποιόν ανήκει , στόν Ανέστη ή στον Χριστό !

    Κάποιοι πάλι την σκαπούλαραν ! Βρήκαν την βολική φόρμουλα ! Τελετή Αναστάσεως στις 9.00 " για τα
    πλήθη " και Θεία Λειτουργία στις 12.00 ή το πρωί . Έτσι δίνουμε την ευλογία στα " πλήθη " νά απολαύσουν το ντε(ρ)λικατέσεν και νά λύσουν την νηστεία έστω και άν νήστεψαν την ενδεκάτη .

    Έμ ! Έτσι είναι πάτερ μου ! Είναι δύσκολο νά είσαι παπάς και ακόμα δυσκολότερο νά είσαι πολιτικός ! Άν είναι νά είσαι και τα δύο , καί παπάς και πολιτικός , η δυσκολία ειναι προσθετική .

    Καλά ! Για ποιόν " συνωστισμό " μιλάνε στην Θεία Λειτουργία της Αναστάσεως ! Λές και μιλούν άνθρωποι άσχετοι μέ την πράξη ! Είδε κανείς ποτέ στα χρονικά " συνωστισμό " στην θεία Λειτουργία της Αναστάσεως ? Δεν είχαν πού νά βάλουν τα πλήθη κάθε χρόνο ! Κρεμόντουσαν οι πιστοί σαν τα τσαμπιά απο τον γυναικωνίτη !

    Τί παιχνίδια παίζονται άραγε στις ηγεσίες ! Δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν νά υποστηρίξουν τα αυτονόητα .

    Στίς 2 Μαίου κολλάει , στις 3 Μαίου δεν κολλάει !


    Οι Εβραίοι μετέθεσαν τόσες μέρες το δικό τους Πάσχα ! Και εμείς δεν μπορούσαμε νά το μεταθέσουμε 3 μόνο ώρες ! Τί σύμπτωση και αυτή !


    Τώρα κ. Τελεβάντο μου , πείτε μου ! Αποτειχίζεσαι ή δεν αποτειχίζεσαι ! Συμπράττεις συνειδησιακά ή απέχεις ? Κάποιοι ελαφρά τη καρδία θεωρούν τους Ιερούς Κανόνες νομικίστικες διατάξεις .

    Ο π. Επιφάνιος το βροντοφώναζε ! Οι Ιεροί Κανόνες είναι το βίωμα της εκκλησίας κωδικοποιημένο σε διατάξεις.

    " Χριστός Ανέστη " !







    ReplyDelete
    Replies
    1. Η Αποτείχιση για τον Οικουμενισμό και την Σύνοδο της Κρήτης είναι απόλυτα δικαιολογημένη και επαινετή. Όχι όμως για τις παραβάσεις των Κανόνων.

      Delete
    2. Νομίζετε κ. Τελεβάντο , άν μιλάμε για την νηστεία και την μετάθεση της Αναστάσεως για 3 ώρες , οτι πρόκειται για παράβαση Κανόνος ?

      Το κοινό εορτολόγιο και η κοινή μορφή ορθοδόξου νηστείας και ραμαζανιού νομίζω οτι είναι ένα κατ' εξοχήν οικουμενιστικό αίτημα !

      Delete
  4. " οι χριστιανοί θέλουν την πίστη αυτών ομοειδή πρός τους πατέρας αυτών " .

    Άς μάς το πούνε οι θεολόγοι πώς διατάσσεται και πώς κατοχυρώνεται ο τρόπος νηστείας . Εμείς μένουμε σε αυτό το πολύ απλοικό και ασφαλές αξίωμα : κάνουμε ό, τι έκαναν οι πατέρες μας και οι άγιοί μας . Αυτό δεν μας αρκεί ? Γιατί ανακινούνται τέτοια θέματα και μάλιστα απο ανθρώπους , που κανείς δεν θα το περίμενε , όπως ο Ιωήλ Εδέσσης -- μήπως και ο Πειραιώς ; -- για το πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η νηστεία ? Αυτά προσκρούουν ακόμα και στην λογική και δίνουν αφορμή για πολύ γέλιο . Το επιχείρημά τους , οτι η εκκλησιαστική ημέρα αρχίζει μέ την δύση του ηλίου ! Και η βιολογική ημέρα πότε αρχίζει ? Αυτά δεν τα ήξεραν οι πατέρες και δεν τα διέταξαν σοφά ? Χρειάζονται οι δικές μας καιροσκοπικές διατάξεις ?

    Μά τί στο καλό ? Πάτε νά κάνετε την νηστεία ραμαζάνι ή ακόμα νά την καταργήσετε τελείως μέ τρόπο καραμελωμένο ? Όταν χωρίσεις την ημέρα στα δύο , την μισή νηστεύεις και την άλλη μισή δεν νηστεύεις , αυτό σημαλινει κατάργηση της νηστείας .

    Είναι δυνατόν για νά δικαιολογήσετε την δική σας αδυναμία νά σταθείτε όρθιοι στις προκλήσεις , νά πετάτε στην εκκλησία νόθες , βολικές , καιροσκοπικές διδασκαλίες ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Προσφέρεται τρισχείριστη υπηρεσία στην Εκκλησία και στην υστεροφημία σας με την προσπάθειά σας να ανάγετε σε δογματικά θέματα τις κανονικές παραβάσεις. Η τάση σας αυτή είναι καθαρή πλάνη σκέτη αίρεση, η οποία μόνο ζημιά προκαλεί και σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται να αποτειχιστεί έστω και ένας πιστός εξαιτίας της προσπάθειάς σας να ανάγετε κανονικά θέματα σε δογματικά. Η πρόσκλησή σας προς πιστούς να αποτειχιστούν πρέπει να περιορίζεται στον Οικουμενισμό και την Σύνοδο της Κρήτης.

      Delete
    2. Tό πιό ισχυρό επιχείρημα κ. Τελεβάντο , είναι οτι αυτά τα λέει ο π. Βουλουδάκης ! Ούτε αυτό δεν σας ενδιαφέρει ? Τουλάχιστον αυτό θα έπρεπε νά σας ενδιαφέρει ! Πάλι ο πατήρ έβγαλε την εκκλησία απο τα αδιέξοδα !

      Delete
    3. Λυπάμαι αλλά δεν ξέρω τι λέγει ο σεβαστός π. Βολουδάκης.

      Delete