ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
_________
Ιερομονάχου Γρηγορίου, Το μυστήριον της θείας Ευχαριστίας, η βιωματική διδαχή του ιερού Χρυσοστόμου, έκδ. Ιερού Κουτλουμουσιανού Κελλλίου Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου, Άγιον Όρος 2018, σσ. 173.
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Με το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας ασχολείται ο παρών τόμος, που είναι στην πραγματικότητα β΄έκδοση του βιβλίου με μεταγλώττιση στη νεοελληνική και πλήθος συμπληρωματικών στοιχείων.
Ο οσιολογιώτατος συγγραφέας, εμβριθής μελετητής των συγγραμμάτων του Αγίου Πατρός, στοχεύει να μας μυήσει στο πρώτιστο αυτό μυστηριο της Εκκλησίας με οδηγό προς τα άνω και εμπνευσμένο καθοδηγητή τον χρυσολόγο Ιωάννη.
Ο π. Γρηγόριος σημειώνει χαρακτηριστικά στον Πρόλογο της α΄ εκδόσεως: «Είναι ευτύχημα ότι η Αγία μας Εκκλησία έχει κάποιον που αισθάνθηκε ιδιαίτερα, έζησε εντατικά και κήρυξε με φλόγα την σημασία του βασιλικού αυτού Μυστηρίου. Και αυτός είναι ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Η αγία του ψυχή ενώθηκε με τον Χριστό μέσω αυτής της μυστικής τροφής. Έτσι αναδείχθηκε ο κατ’ έξοχήν ευχαριστιακός Πατήρ της Ορθόδοξης Εκκλησίας και Θεολογίας. Η φωνή του υπήρξε ιδιαίτερα ισχυρή και συγκλονιστική, κάθε φορά που μιλούσε για το θεϊκό μεγαλείο του κεντρικού αυτού Μυστηρίου».
Ο π. Γρηγόριος σημειώνει χαρακτηριστικά στον Πρόλογο της α΄ εκδόσεως: «Είναι ευτύχημα ότι η Αγία μας Εκκλησία έχει κάποιον που αισθάνθηκε ιδιαίτερα, έζησε εντατικά και κήρυξε με φλόγα την σημασία του βασιλικού αυτού Μυστηρίου. Και αυτός είναι ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Η αγία του ψυχή ενώθηκε με τον Χριστό μέσω αυτής της μυστικής τροφής. Έτσι αναδείχθηκε ο κατ’ έξοχήν ευχαριστιακός Πατήρ της Ορθόδοξης Εκκλησίας και Θεολογίας. Η φωνή του υπήρξε ιδιαίτερα ισχυρή και συγκλονιστική, κάθε φορά που μιλούσε για το θεϊκό μεγαλείο του κεντρικού αυτού Μυστηρίου».
Είναι γεγονός ότι στις μέρες μας πλείστοι όσοι χριστιανοί προσέρχονται στο ποτήριο της ζωής εντελώς απροετοίμαστοι, ήγουν χωρίς εξομολόγηση, χωρίς νηστεία, χωρίς ουδεμία συναίσθηση μετανοίας.
Αναφερόμενος ο συγγραφέας στην άνευ προετοιμασίας προσέλευση στο Μυστήριο παρουσιάζει τους κάτωθι λόγους του Ιερού Χρυσοστόμου: «Πολλοί από τους πιστούς έχουν φθάσει σε τέτοιο σημείο ανοησίας και περιφρονήσεως των αγίων Μυστηρίων, ώστε ενώ είναι γεμάτοι από αμέτρητες κακίες πλησιάζουν στις γιορτές την αγία Τράπεζα απροετοίμαστοι, μη γνωρίζοντας ότι καιρός για την θεία Κοινωνία δεν είναι η γιορτή και η πανήγυρη, αλλά η καθαρή συνείδηση και ο άμεμπτος βίος…».
Αναφερόμενος ο συγγραφέας στην άνευ προετοιμασίας προσέλευση στο Μυστήριο παρουσιάζει τους κάτωθι λόγους του Ιερού Χρυσοστόμου: «Πολλοί από τους πιστούς έχουν φθάσει σε τέτοιο σημείο ανοησίας και περιφρονήσεως των αγίων Μυστηρίων, ώστε ενώ είναι γεμάτοι από αμέτρητες κακίες πλησιάζουν στις γιορτές την αγία Τράπεζα απροετοίμαστοι, μη γνωρίζοντας ότι καιρός για την θεία Κοινωνία δεν είναι η γιορτή και η πανήγυρη, αλλά η καθαρή συνείδηση και ο άμεμπτος βίος…».
Σ’ αυτούς που ρωτάνε ποιοι έχουν δίκαιο, αυτοί που μεταλαμβάνουν πολλές φορές ή αυτοί που προσέρχονται αραιά στο ποτήριο της ζωής ο ιερός Χρυσόστομος είναι ξεκάθαρος ότι αυτό που μετρά εν προκειμένω είναι η καθαρή συνείδηση, η καθαρή καρδιά κι η ανεπίληπτη ζωή.
Ευχαριστούμε τον π. Γρηγόριο που μας καλεί να «αντλήσουμε υδώρ εκ των πηγών του σωτηρίου» και όχι από «φρέατα συντετριμμένα».
Τονίζουμε, δίνοντας τέλος στο λόγο, ότι τα γνωστά προτερήματα του συγγραφέα, τουτέστιν η σοβαρότης, η ακρίβεια, οι επιμελημένες παραπομπές κι οι επεξηγηματικές σημειώσεις δεν απουσιάζουν από το παρόν σύγγραμμα. Η ανάγνωσή του βοηθά, ουκ ολίγον τον πιστό στη συνειδητή του συμμετοχή στο μυστήριο της θ. Ευχαριστίας.
No comments:
Post a Comment