ΑΙΡΕΤΙΚΗ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ, ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=====
Στην ιστοσελίδα Vatopedi.gr, πολύ πρόσφατα αναρτήθηκε βίντεο που τιτλοφορείται «Τέκνα Θεού γενέσθαι», με ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που έγινε στο Συνοδικό της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής: «Όταν λοιπόν όπως είπα κρατήσομεν την πρακτικήν έτσι αντιστάμενοι στην έννοιαν, στην κρούσιν του παραλόγου, τότε αρχίζει ο φωτισμός στον νουν, ξυπνάει ο νους και δεν πλανάται άκοπα στον άσκοπον μετεωρισμόν. Όταν η Θεία Χάρις αυτό το διαπιστώσει, ότι ο νους αυτός εξύπνησε και πήρε τη θέση του σαν πρόσωπο και ο νους είναι το πρόσωπο, τότε υποτάσσεται η Χάρις εις τον νουν, μυστήρια μυστηρίων. Κι άλλοτε σας τα είπα αυτό, αλλά σας το είπα συγχωνευμένα. Δεν είναι παράξενα τούτα. Ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος. Η Χάρις του Θεού είναι άκτιστος ενέργεια μέσω της οποίας κατασκεύασε τα πάντα και τα διοικεί. Αλλά αυτή είναι εργαλείο, ο νούς είναι πρόσωπον, τόσον το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν. Γι’ αυτό και το φόρεσε ο Θεός Λόγος και το έχει αχώριστα στην αιωνιότητα της δόξης του, ο Πατήρ του μέλλοντος αιώνος».
Είναι καινοφανής αιρετική θέση το λεχθέν ότι «η Χάρις υποτάσσεται εις τον νουν». Μάλιστα το ‘’κατοχυρώνει’’ επεξηγώντας ότι «αυτή (η Θεία Χάρις) είναι εργαλείο, ο νούς είναι πρόσωπον». «Η χάρη όμως και η αλήθεια στον Χριστιανισμό», κατά τον Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς, «δεν είναι αφηρημένες έννοιες, αλλά ζώντα μέλη της προσωπικότητας του Θεανθρώπου Χριστού». «Φωτίζει η Χάρις αυτόν (εννοεί τον άνθρωπον), οδηγεί, ειρηνεύει, αγαθύνει τα πάντα ούσα θεία και επουράνιος», αναφέρει ο Άγιος Μακάριος ο Αιγύπτιος.
Μειώνει ξεκάθαρα τη Θεία Χάρη ως κατώτερη από το νου, τον οποίον θεωρεί ότι αυτός είναι το ανθρώπινο πρόσωπο, αναφέροντας ότι «η Χάρις υποτάσσεται εις τον νουν» και ‘’ισχυροποιεί την πλάνη με τον ανάρμοστο χαρακτηρισμό για τη Θεία Χάρη «αυτή είναι εργαλείο», αντιπαραβάλλοντας με το ότι κατ’ αυτόν «ο νους είναι πρόσωπον». Η Θεία Χάρη, είναι η «δύναμις του Αγίου Πνεύματος», κατά τον Άγιο Μακάριο τον Αιγύπτιο.
Μάλιστα με παιδαγωγικό ύφος ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός ανέφερε ότι «κι άλλοτε σας τα είπα αυτό, αλλά σας το είπα συγχωνευμένα. Δεν είναι παράξενα τούτα». Δηλαδή η αιρετική αυτή θέση είχε αναφερθεί ξανά.
Αυτά είναι τα «μυστήρια μυστηρίων»; Αυτός είναι ο απλανώς διδάξας; Τα λόγια του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που είπε συνιστών εαυτόν, ότι «ο ίδιος ο Θεός Λόγος μας έβαλε μέσα εις τον δρόμο της Πατερικής ορολογίας. Δεν αρνούμαι τίποτα, μας έδωσε την ικανότητα να γράψομε με λεπτομέρεια όλη την Πατερική ορολογία… », ποσώς δεν τον καθιστούν ‘’απλανώς διδάξαντα’’.
Δηλαδή αντί να προβάλλεται στην ιστοσελίδα Vatopedi.gr (και μάλιστα Ιεράς Μονής), η Ορθόδοξη Πατερική περί Θείας Χάριτος διδασκαλία, προβάλλεται πλανεμένη θέση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού;
No comments:
Post a Comment