Wednesday, July 29, 2015

ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ, ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΟΙ ΚΑΙ Α. ΠΙΤΣΙΛΛΙΔΗΣ



ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ, ΚΕΚΟΙΜΗΜΕΝΟΙ ΚΑΙ Α. ΠΙΤΣΙΛΛΙΔΗΣ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Η Τριμελής Επιτροπή που συστάθηκε από την Ι. Σύνοδο για τις θέσεις του Α. Πιτσιλλίδη ασχολήθηκε και με τις απόψεις του περί μνημοσύνων.

Οι εν λόγω απόψεις εκφράζουν σίγουρα δεδομένα του εκκοσμικευμένου ανθρώπου και αναμφίβολα γνωστές θέσεις των «Μαρτύρων του Ιεχωβά» και των Προτεσταντών. 

Εν πρώτοις η εξόδιος ακολουθία δείχνει την τιμή προς τον άνθρωπο, του οποίου η ψυχή, αλλά και το σώμα, είναι έργο του Θεού. Αν οι συγγενείς του κεκοιμημένου θέλουν να αγοράζουν φτηνά ή ακριβά φέρετρα ή να κάνουν άλλα κοσμικού τυπου πράγματα η Εκκλησία δεν μπορεί να φορτωθεί την ευθύνη τέτοιων ματαιοτήτων. Όσον δε αφορά τα μνημόσυνα, στις τρεις, εννιά σαράντα μέρες κτλ. απαντούμε απλώς ότι αυτός που αποφασίζει για τον κεκοιμημένο είναι ο Θεός. Όμως η μάνα του, δηλαδή η Εκκλησία και οι συγγενείς του με τα μνημόσυνα δεν επικαλούνται τη δικαιοσύνη του Θεού, αλλά το έλεός Του. Ζητάνε χάρη για τον κεκοιμημένο. Πρόκειται για ενέργεια που απορρέει από την αγάπη τους γι’ αυτόν κι η αγάπη δεν έχει όρια. Η Αγία Γραφή ήδη από την Π. Διαθήκη έχει πληροφορίες για το θέμα μας. 

Στο Β΄Μακ. ιβ΄40-42 αναφέρεται ότι σε νέκρους Εβραίους στρατιώτες βρέθηκαν ειδώλια, ένδειξη πως ακολουθούσαν ειδωλολατρικές πρακτικές. «Και πάντες …εις ικετείαν ετράπησαν αξιώσαντες το γεγονός αμάρτημα τελείως εξαλειφθήναι». Στις κατακόμβες της Ρώμης στον τάφο κάποιου Βίκτωρος βρέθηκε η επιγραφή: "Paule et Petre petite pro Victore" (Παύλε και Πέτρε (εννοεί τους Αποστόλους) προσευχηθήτε για το Βίκτωρα).

Ας διαβάσει ο κ. Α. Πιτσιλλίδης το Βίο του Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκη που έγραψε ο Όσιος Παΐσιος ο Αγιορείτης και θα βρει ενδιαφέροντα στοιχεία για τη σχέση ζώντων τε και τεθνεώτων. 

Αν τελικά στον κ. Α. Πιτσιλλίδη δεν αρέσει η πίστη μας είναι ελεύθερος να αποχωρήσει από μέλος της Εκκλησίας. Αν δεν έχει το θάρρος να το κάνει, η Ι. Σύνοδος πρέπει να τον διαγράψει χωρίς άλλη αναβολή. Εκτός αν η μετάνοια οδηγήσει σε αίσιο τέλος αυτή την τραγική περίπτωση.

No comments:

Post a Comment