"ΦΙΛΟΡΘΟΔΟΞΟΣ" ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΠΑΡΟΞΥΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ;
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
========
Διαβάσαμε στη Romfea.gr ρεπορτάζ που επιγράφεται “Πάπας Φραγκίσκος: ''Θα μπορούσαμε να διδαχθούμε πολλά από τους αδελφούς Ορθοδόξους''.
“Στη σημασία του διαλόγου με τους Ορθοδόξους αλλά και στο πως μπορούν οι Καθολικοί να "διδαχθούν" από τον τρόπο που λειτουργεί το συνοδικό σύστημα στις Ορθόδοξες Εκκλησίες αναφέρεται σε συνέντευξή του στο έγκριτο περιοδικό "La Civilta Cattolica" ο Πάπας Φραγκίσκος.
Στη σχεδόν τριάντα σελίδων συνέντευξή του στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού (3918 σελ. 449-477) ο Πάπας αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στη σημασία του διαλόγου των Ορθοδόξων με τους Ρωμαιοκαθολικούς.
"Πρέπει να κινηθούμε μαζί, οι άνθρωποι, οι επίσκοποι και ο Πάπας. Η συνοδικότητα εκφράζεται σε διάφορα επίπεδα" τόνισε. "Ίσως είναι ο χρόνος να αλλάξουμε τη μεθοδολογία της Συνόδου, γιατί η σημερινή κατάσταση μου φαίνεται στάσιμη" συμπλήρωσε, λέγοντας πως "αυτό θα μπορούσε να έχει και μια οικουμενική αξία, ιδιαίτερα με τους αδελφούς μας Ορθοδόξους".
Ο Πάπας υπογράμμισε πως από τους Ορθοδόξους "θα μπορούσαμε να μάθουμε περισσότερα για την Επισκοπική Συνέλευση και με βάση την παράδοση της συνοδικότητος".
Ο Προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας τόνισε πως "η προσπάθεια ενός κοινού προβληματισμού, υπό το πρίσμα του τρόπου με τον οποίο διοικείτο η Εκκλησία τους πρώτους αιώνες, πριν απο τη διάσπαση Ανατολής και Δύσης, θα δώσει καρπούς στο σήμερα. Μέσα απο τις οικουμενικές σχέσεις το σημαντικό είναι όχι μόνο να γνωριστείς καλύτερα αλλά και να αναγνωρίσεις οτι το Άγιο Πνεύμα λειτουργεί και στους άλλους ως μια δωρεά όπως άλλωστε και σε εμάς".
Ο Προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας τόνισε πως "η προσπάθεια ενός κοινού προβληματισμού, υπό το πρίσμα του τρόπου με τον οποίο διοικείτο η Εκκλησία τους πρώτους αιώνες, πριν απο τη διάσπαση Ανατολής και Δύσης, θα δώσει καρπούς στο σήμερα. Μέσα απο τις οικουμενικές σχέσεις το σημαντικό είναι όχι μόνο να γνωριστείς καλύτερα αλλά και να αναγνωρίσεις οτι το Άγιο Πνεύμα λειτουργεί και στους άλλους ως μια δωρεά όπως άλλωστε και σε εμάς".
Σημείωσε πως επιθυμεί "να συνεχιστεί ο προβληματισμός αυτός για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Πετρίνειο Πρωτείο, μια συζήτηση η οποία έχει αρχίσει ήδη απο το 2007 απο τη Μικτή Επιτροπή, η οποία έχει φθάσει στην υπογραφή του Κειμένου της Ραβέννας". "Είναι ανάγκη", υπογράμμισε, "να συνεχιστεί σε αυτήν την πορεία ο διάλογος."
Μελετητές αναφέρουν πως όλος αυτός ο εκκλησιολογικός προβληματισμός του Πάπα Φραγκίσκου περί της Συνοδικότητος αποτελεί συνέχεια των εκκλησιολογικών του τοποθετήσεων, τις οποίες αναφέρει στην ίδια συνέντευξη, όπου τονίζει χαρακτηριστικά, οτι σημασία δεν έχει η γνώμη του ενός αλλά της Εκκλησίας, ως "η πληρότητα του λαού του Θεού" άποψη την οποία στηρίζει πρώτιστα στην εκκλησιολογία του Αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου.”
Ωστε;
Ο Αγιότατος απέκτησε πνεύμα μαθητείας στο Συνοδικό σύστημα της Ορθοδοξίας και στη θεολογία των Αγίων Πατέρων;
Από πότε;
Δεν είναι ο ίδιος που ανέπτυξε πνεύμα μαθητείας στους Evangelicals και έβαλε τους καρδινάλιους και τους επισκόπους της Λατινικής Αμερικής να κουνιούνται ρυθμικά κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Ρίο;
Και όταν μιλά για το συνοδικό σύστημα της Ορθοδοξίας ο Αγιότατος αναφέρεται στις Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες ή και στις Ουνιτικές;
Φοβούμαστε ότι αναφέρεται μάλλον και στις δύο, αφού υποστηρίζει ότι το συνοδικό σύστημα πρέπει να βασιστεί στο κοινό κείμενο της Ραβέννας.
Αλλά ακόμη και αν υποτεθεί ότι μιλά αποκλειστικά για τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και όχι και για τα Ουνιτικά μορφώματα, ακόμη και τότε μοναδικό όραμά του είναι να οδηγήσει τους Ορθόδοξους να αποδεχτούν κυριαρχικό πρωτείο του "επισκόπου" της Ρώμης, όπως βαυκαλίζεται να πιστεύει ότι είναι.
Αυτό άλλωστε είναι και το περιεχόμενο του κοινού κειμένου της μικτής επιτροπής Ορθοδόξων και Παπικών της Ραβέννας. Αποδοχή του παπικού πρωτείου στο πνεύμα της συνοδικότητας.
Αρα οι "φιλορθόδοξες" δηλώσεις του Πάπα Φραγκίσκου δεν είναι σε καμιά περίπτωση παροξυσμός φιλορθοδοξίας, αλλά ακόμη ένα επιπρόσθετο επικοινωνιακό πυροτέχνημα από αυτά που μετέρχεται επί μονίμου βάσεως για όλα τα θέματα χωρίς να αλλάζει ποσώς τις θέσεις του Παπισμού.
Ερώτηση: Τι εμποδίζει τον Αγιότατο να αναβιώσει το συνοδικό σύστημα διακυβέρνησης του Βατικανού;
Αντί να παίρνει συνεχώς ριζοσπαστικές πρωτοβουλίες για όλα τα θέματα γιατί δεν συγκαλεί Σύνοδο για να παίρει τις αποφάσεις;
Ερώτηση: Τι εμποδίζει τον Αγιότατο να αναβιώσει το συνοδικό σύστημα διακυβέρνησης του Βατικανού;
Αντί να παίρνει συνεχώς ριζοσπαστικές πρωτοβουλίες για όλα τα θέματα γιατί δεν συγκαλεί Σύνοδο για να παίρει τις αποφάσεις;
No comments:
Post a Comment