Ο ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑΣ - ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΣΕ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
===========
Το άρθρο του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κωνσταντίας - Αμμοχώστου κ. Βασίλειου, αναφορικά με το κοινό εκκλησιολογικό κείμενο της “Διορθόδοξης επιτροπής” του ΠΣΕ, δείχνει με τον πιο σαφή τρόπο γιατί η έξοδος των Ορθοδόξων Εκκλησιών από το ΠΣΕ - Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών (γράφε παγκόσμιο Συμβούλιο των αιρέσεων) - είναι απολύτως επιβεβλημένη.
Καταρχήν ας δούμε ποια εκκλησιολογία παρουσιάζεται στο ΠΣΕ ως "Ορθόδοξη". Αυτή που εκπροσωπούν οι Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες και - κατά την αναφορά του Αγίου Κωνσταντίας και του ΠΣΕ πάντοτε - οι λεγόμενες “Αρχαίες Ανατολικές Εκκλησίες”!!! Τι θα πει “Αρχαίες Ανατολικές Εκκλησίες; Ούτε λίγο ούτε πολύ σημαίνει τους αιρετικούς μονοφυσίτες!!! Αυτές είναι οι "Αρχαίες Ανατολικές Εκκλησίες" κατά τον Αγιο Κωνσταντίας και κατά το ΠΣΕ.!!!
Ολοι γνωρίζαμε - για αιώνες - ότι είχαμε να κάνουμε με τους αιρετικούς Μονοφυσίτες. Αρχίσαμε στη συνέχεια να ακούμε για Μονοφυτίζουσες” “Εκκλησίες”. Ακολούθως ότι είναι “Αντιχαλκηδόνιες”. Μετά ότι είναι “Προχαλκηδόνιες” και τώρα ότι είναι οι “Αρχαίες Ανατολικές Εκκλησίες”. Και ποιος κατανοεί τον όρο εκτός αν έχει ενδιατρίψει στο ζήτημα;
Και το πιο ενδιαφέρον. Ποιος προσκαλείται ως εκπρόσωπος των “Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών” στη “Διορθόδοξη Επιτροπή” (και ο Θεός να την κάνει!!!) για να καταθέσουν κοινό κείμενο στο ΠΣΕ; Εκπρόσωπος των Αρμενίων - δηλαδή των σκληρών Μονοφυσιτών - οι οποίοι δεν δέχθηκαν ούτε την προδοτική για τους Ορθοδόξους συμφωνία του Σαμπεζύ επειδή δεν την θεώρησαν επαρκώς μονοφυσιτική!!!
Κατά τα άλλα το κοινό κείμενο που θα εκδώσει η “Διορθόδοξη επιτροπή” θα είναι καρπός “διορθόδοξης” συμφωνίας!!!
Οσο για τον ισχυρισμό του Σεβασμιότατου ότι η Εκκλησιολογία βρίσκεται στο επίκεντρο των Διαλόγων ουδεμία ασφαλώς υπάρχει αμφιβολία πλην όμως η Εκκλησιολογία δεν νοείται ποτέ εκτός των όρων της Χριστολογίας άρα εξ ορισμού οι Μονοφυσίτες και οι Ορθόδοξοι αδυνατούν να εκδώσουν κοινό κείμενο πίστεως για την Εκκλησιολογία.
Οθεν η ανάγκη της εξόδου των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών από το ΠΣΕ, όπως έχουν ήδη κάνει οι Ορθόδοξες Εκκλησίες της Γεωργίας και της Βουλγαρίας, είναι επιτακτική.
Οι Ορθόδοξοι μπορούν να μετέχουν στο ΠΣΕ ΜΟΝΟΝ ως παρατηρητές, όπως κάνει το Βατικανό. Ούτε ως ισότιμα μέλη μπορούν να μετέχουν οι Ορθόδοξες Εκκλησίες, ούτε να εκδίδουν “διορθόδοξα” κοινά κείμενα με τους Μονοφυσίτες ή με τους Προτεστάντες.
Ευχόμαστε η Εκκλησία της Κύπρου να πραγματοποιήσει σύντομα την έξοδο από το συνονθύλευμα αυτό των αιρέσεων στο οποίο μετέχει ως ισότιμο μέλος - ως μη όφειλε - από την σύστασή του.
Και ένας τελευταίος λόγος για τον Σεβασμιότατο Κωνσταντίας. Ο Σεβασμιότατος Κωνσταντίας κ. Βασίλειος μου είναι ιδιαίτερα αγαπητό πρόσωπο. Είμαστε συμφοιτητές στο πανεπιστήμιο και κέρδισε - όπως όλων των συμφοιτητών μου - τη βαθύτατη μου εκτίμησή εξαιτίας του εξαίρετου χαρακτήρα του. Είναι άνθρωπος με μυαλό, με θεολογικές γνώσεις όχι τυχούσες, και πάνω από όλα άνθρωπος. Φύσει ταπεινός, σεμνός, ευγενής, ανεπιτήδευτος, καταδεκτικός προς όλους, αδιάβλητου ήθους κερδίζει τους συνανθρώπους και τους συνεργάτες του με το υψηλό ήθος που τον διακρίνει.
Γι’ αυτό λυπάμαι ιδιαίτερα επειδή είμαι αναγκασμένος τακτικά να του ασκώ δριμεία κριτική επειδή - ως μη όφειλε - ανήκει στη γνωστή ολιγομελή ομάδα του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη (Ζηζιούλα) του αρχιτέκτονα των οικουμενιστικών σχεδιασμών του Φαναρίου. Η παρουσία του και στο ΠΣΕ και στο διάλογο με τους Παπικούς πάνυ ή καλώς αξιολογείται επειδή στοιχείται πάντοτε με τις θέσεις των Οικουμενιστών.
Οχι ότι ο Σεβασμιότατος ήταν πάντοτε έτσι! Αντίθετα! Οταν ήρθε στην Αθήνα να σπουδάσει ήταν πολύ παραδοσιακός κληρικός. Δυστυχώς, όμως, έπεσε στα νύχια του οικουμενιστή και νεωτεριστή καθηγητή Νησιώτη - που ορισμένοι τον προβάλλουν ως θεολόγο που βοήθησε την ορθόδοξη θεολογία να ξεφύγει από τη Βαβυλώνιο της αιχμαλωσία!!! - και ο οποίος τον έστειλε ως υπότροφο στο Σαμπεζύ, όπου και τον παρέλαβε ο ανεκδιήγητος Μητροπολίτης Αδριανουπόλεως Δαμασκηνός με αποτέλεσμα τη σημερινή του στάση στα θέματα των διαλόγων.
Ο αείμνηστος Πατριάρχης Δημήτριος, ο Σεβασμιότατος Κωνσταντίας, ο κ. Σημάτης και ευάριθμοι άλλοι ανήκουν στους ανθρώπους που σε θλίβει όταν - εκ των πραγμάτων - αναγκάζεσαι να τους ασκήσεις κριτική επειδή σου προκαλούν σεβασμό εξαιτίας της ευγενούς τους προσωπικότητας. Δυστυχώς οι επιλογές τους δεν μας αφήνουν κανένα περιθώριο παρά να να επαναλάβουμε το “φίλος μεν Πλάτων φιλτάτη δε αλήθεια”.
Παραθέτουμε στη συνέχεια το άρθρο του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κωσναντίας - Αμμοχώστου κ. Βασίλειου που μας έδωσε αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.
*****
H ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΟΥ ΔΙΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
Του Μητροπολίτη Κωνσταντίας-Αμμοχώστου Βασίλειος
=================
Η εκκλησιολογία έχει αποβεί το κέντρο του θεολογικού διαλόγου όχι μόνο μεταξύ των Εκκλησιών κατά τους διμερείς θεολογικούς διαλόγους, αλλά και στις θεολογικές συζητήσεις του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών. Ήδη από μακρού χρόνου η Επιτροπή της «Πίστεως και Τάξεως» του Διεκκλησιαστικού Οργανισμού έχει προωθήσει το διάλογο σχετικά με την Εκκλησιολογία, δηλαδή το πώς κατανοείται η Εκκλησία και περί ποίας ενότητας γίνεται συζήτηση.
Καρπός των συζητήσεων αυτών είναι το κείμενο υπό τον τίτλο, «Η φύση και η αποστολή της Εκκλησίας». Με το κείμενο αυτό, επί του οποίου έχουν κληθεί οι Εκκλησίες να δώσουν τις δικές τους απαντήσεις και σχόλια, είχε ασχοληθεί η Διορθόδοξη Συνάντηση που πραγματοποιήθηκε από τις 3-8 του παρελθόντος μηνός Μαρτίου στην Αγία Νάπα. Υπενθυμίζουμε ότι η συνάντηση αυτή φιλοξενήθηκε από την Εκκλησία Κύπρου και οργανώθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου στο Παραλίμνι και στην Αγία Νάπα.
Από τις 16 Μαρτίου 2011 μέχρι και τις 20 Μαρτίου, συνήλθε στην πόλη Κολούμπους (Columbus) του Οχάιο των Ηνωμένων Πολιτειών η Εκκλησιολογική Υποεπιτροπή της «Πίστεως και Τάξεως», επιφορτισμένη με το έργο της μελέτης των απαντήσεων των Εκκλησιών επί του κειμένου αυτού και της συντάξεως του τελικού εκκλησιολογικού κειμένου, το οποίο θα παρουσιασθεί υπό την τελική του μορφή στη Γενική Συνέλευση του ΠΣΕ το 2013. Το κείμενο, απάντηση της ορθοδόξου συναντήσεως της Αγίας Νάπας βρισκόταν στο επίκεντρο των συζητήσεων. Κατά την εκφρασθείσα ήδη κρίση πολλών οι οποίοι γνωρίζουν εκ του σύνεγγυς την πορεία των θεολογικών συζητήσεων, το κείμενο αυτό είναι σημαντικό όχι μόνο ως κείμενο εργασίας για τη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά και γενικότερα ως κείμενο αναφοράς όπου τίθενται σημαντικές εκκλησιολογικές αρχές από ορθοδόξου πλευράς, θέμα που έλειπε μέχρι τώρα στις σχέσεις των Ορθοδόξων και ετεροδόξων.
Από ορθοδόξου πλευράς, στην δωδεκαμελή αυτή Εκκλησιολογική Υποεπιτροπή συμμετέχουν ο Μητροπολίτης Σασίμων Γεννάδιος (Οικουμενικό Πατριαρχείο), ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας Βασίλειος (Εκκλησία Κύπρου, Πρόεδρος της Πίστεως και Τάξεως) και ο π. Viorel Ionita (Εκκλησία Ρουμανίας). Από τις αρχαίες Ανατολικές Εκκλησίες συμμετέχει ο Επίσκοπος Νάθαν της Αρμενικής Εκκλησίας. Οι ορθόδοξοι εκπρόσωποι ήσαν επιφορτισμένοι να παρουσιάσουν διά ζώσης τα αποτελέσματα των συζητήσεων στη συνάντηση της Αγίας Νάπας και το κείμενο που έχει συνταχθεί, δεδομένου ότι όλοι είχαν συμμετάσχει στη συνάντηση της Αγίας Νάπας.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών της Εκκλησιολογικής Υποεπιτροπής έγινε εισαγωγή και παρουσίαση του υπό σύνταξη νέου σχεδίου κειμένου. Ακολούθως, έγινε ανάγνωση, τόσο του βασικού εκκλησιολογικού κειμένου της Αγίας Νάπας, όσο και των επιμέρους παρατηρήσεων της Ορθοδόξου Συναντήσεως επί συγκεκριμένων παραγράφων. Βεβαίως, οι ορθόδοξοι εκπρόσωποι δεν περιορίσθηκαν μόνο στο περιεχόμενο των κειμένων της Αγίας Νάπας. Ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας παρουσίασε σειρά προβλημάτων μεθοδολογικού, εκκλησιολογικού και θεολογικού περιεχομένου που εμφανίζονται στο νέο υπό σύνταξη κείμενο και ζήτησε την περαιτέρω επεξεργασία τους ή και την αλλαγή τους, διαφορετικά δεν θα μπορέσει να γίνει αποδεκτό από Ορθοδόξου πλευράς. Τα σημεία ήσαν πολλά και σημαντικά και οι συνεχείς παρεμβάσεις των Ορθοδόξων προκάλεσαν έντονες αντιπαραθέσεις. Οι εκπρόσωποι άλλων Εκκλησιών και Ομολογιών πίστεψαν ότι υπήρχε διάθεση κωλυσιεργίας εκ μέρους των Ορθοδόξων για να καταστεί αδύνατη η σύνταξη και ολοκλήρωση ενός νέου εκκλησιολογικού κειμένου. Οι Ορθόδοξοι τόνισαν κατηγορηματικά ότι δεν έχουν στόχο την παρεμπόδιση της ολοκλήρωσης ενός κειμένου, αλλά εκπροσωπούν αυτή τη στιγμή τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και δεν μπορούν να αφήσουν τα θέματα αυτά να περάσουν στο κείμενο, μετά μάλιστα και τη Διορθόδοξη Συνάντηση της Αγίας Νάπας.
Η Υποεπιτροπή, ένεκα των πολλών σημείων που χρήζουν επεξεργασίας, δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει τη συζήτησή τους. Έτσι, συμφωνήθηκε να αποσταλούν γραπτώς μέχρι το τέλος Απριλίου οι επιπρόσθετες παρατηρήσεις των μελών της Υποεπιτροπής στη Συντακτική Επιτροπή για να ληφθούν υπ’ όψη στην περαιτέρω επεξεργασία, ώστε να καταστεί δυνατή η παρουσίαση του κειμένου στην Ολομέλεια της Διαρκούς Επιτροπής «Πίστεως και Τάξεως», που θα συνέλθει στην Ιταλία από 16-20 προσεχούς Ιουλίου. Τα μέλη της Υποεπιτροπής θα λάβουν το νέο σχέδιο κείμενου ενωρίτερα για να μπορέσουν να το μελετήσουν και να διαπιστώσουν αν οι παρατηρήσεις τους έχουν ληφθεί υπ’ όψη. Σ’ αυτή τη διαδικασία το εκκλησιολογικό κείμενο της Αγίας Νάπας θα βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο.
Οι εργασίες της Υποεπιτροπής είχαν διεξαχθεί στη Θεολογική Σχολή των Μεθοδιστών στο Οχάιο. Το όλο κλίμα των συζητήσεων επηρεαζόταν από τα όσα δραματικά συνέβαιναν στην Ιαπωνία. Τα γεγονότα αυτά θέτουν τον προβληματισμό προς τις Εκκλησίες ως προς το ποια μπορεί να είναι η δική τους συμβολή στην αντιμετώπιση παρόμοιων μορφών κρίσεων που προκαλούνται μεν από φυσικές καταστροφές, αλλά επιδεινώνονται ένεκα των παρεμβάσεων του ανθρώπου στο φυσικό περιβάλλον.
Στο κέντρο της πόλεως Κολούμπους υπάρχει μεγαλοπρεπής Ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου της Ελληνικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Το Οχάιο από απόψεως Ορθοδόξου Δικαιοδοσίας ανήκει στη Μητρόπολη Πίτσμπουργκ των Ηνωμένων Πολιτειών.
ΠΗΓΗ:
Πυλώνας Εκκλησιαστικών ειδήσεων ΑΜΗΝ
No comments:
Post a Comment