ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΣΕΒ. ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Στην αμέσως προηγούμενη ανάρτηση, παραθέσαμε απόσπασμα Εγκυκλίου του Σεβ. Γόρτυνος κ. Ιερεμία, με την οποία ο Σεβασμιώτατος τονίζει δύο πράγματα:
1.) Ότι οφείλουμε πειθαρχία στις αποφάσεις της Ιεραρχίας για την ώρα τέλεσης της Ακολουθίας της Αναστάσεως, και
2.) Ότι επικρατεί ένα κλίμα αποδόμησης των πάντων (Εκκλησίας, λοιμωξιολόγων, κυβέρνησης, θεσμών), η οποία δεν βοηθά τους πιστούς στον πνευματικό τους αγώνα.
1.) Ας αρχίσουμε από
το πρώτο.
Σεβασμιώτατε! Δεν είναι δυνατόν να λέμε ότι οφείλουμε αδιάκριτη υπακοή στην Σύνοδο, αφού γνωρίζουμε ότι Σύνοδοι επισκόπων πολλές φορές έπεσαν σε αίρεση (λ.χ. Οικουμενισμό στην Σύνοδο του Κολυμπαρίου).
Βεβαίως δεν έκαναν λάθος μόνο σε θέματα πίστεως Σύνοδοι των επισκόπων, αλλά και σε άλλα θέματα.
Σ’ αυτήν περίπτωση, οι πιστοί δικαιούνται να διαμαρτυρηθούν και να ζητήσουν από την Σύνοδο να επανεξετάσει μια λανθασμένη της απόφαση, αλλά οπωσδήποτε ουδείς νομιμοποιείται να αποτειχιστεί για θέμα που δεν αφορά
το Δόγμα της Εκκλησίας.
Στην προκειμένη περίπτωση, Σεβασμιώτατε, είναι βέβαιο ότι ο Αρχιεπίσκοπος και η Ιερά Σύνοδος έπρεπε να τηρήσουν πιο σθεναρή στάση έναντι της απόφασης της κυβέρνησης να μεταθέσει την Ακολουθία της Αναστάσεως.
Αν κινδυνεύουν οι πιστοί στις 11 το βράδυ μέχρι τις 3 το πρωί από τον κορωνοιό, δεν υπάρχει κανένας λόγος να δεχτούμε ότι αντιμετωπίζουν λιγότερο κίνδυνο από τις 9 το βράδυ μέχρι τα μεσάνυχτα, όπως προβλέπει η ΚΥΑ.
Αλλά αν η κυβέρνηση είναι ανένδοτη και δεν θα αλλάξει την ΚΥΑ, τότε η Ιερά Σύνοδος ας στείλει Εγκύκλιο με την οποία να εντέλλεται η Ακολουθία της Αναστάσεως να τελεστεί το πρωί της
Κυριακής στις 5 το πρωί.
2.) Το δεύτερο θέμα που αναφέρετε ότι υπάρχει, εκ μέρους πολλών πιστών, τάση συνεχούς κακόπιστης κατάκρισης των πάντων και αποδόμησης των θεσμών (κυβέρνησης, Εκκλησίας, επιστημόνων) έχετε απόλυτα δίκαιο.
Δυστυχώς πολλοί πιστοί, με ζήλο χωρίς επίγνωση, ζουν οι ίδιοι μία κόλαση που δεν τους επιτρέπει να ειρηνεύσουν.
Βλέπουν παντού συνωμοσίες και εχθρούς, διαμφισβητούν τα ελατήρια όλων, που τους θεωρούν προδότες της πίστεως και της πατρίδας και δημιουργούν με φανατισμό κλίμα τρομοκρατίας και παράνοιας.
Τι μπορεί να γίνει γι’ αυτό;
Φοβάμαι πως τίποτε.
Να προσθέσουμε άλλον έναν λόγο του αγίου για πολλούς π. Επιφανίου πάνω στο θέμα της επικαιρότητας όταν αποφασίζει για κάποιο θέμα η Σύνοδος: Μέσα σε μια Σύνοδο δεν είναι κακό να υπάρχουν διαφορετικές γνώμες. Δύο είναι τα κακά. Το να μην υπάρχουν αγνά ελατήρια, αλλά καιροσκοπισμός· και το να μην ΠΕΙΘΑΡΧΟΥΜΕ στην πλειοψηφία όταν βέβαια δεν πρόκειται για δόγματα (Γεύσασθε και Ίδετε σελ 193, 194). Το αν υπάρχει καιροσκοπισμός το αφήνουμε στον Θεό που γνωρίζει τις καρδιές των ποιμένων μας. Το να πειθαρχούμε όμως, μας το αφήνει ο Θεός σε μας. Ιδού η Ρόδος ιδού και το πήδημα (για τους δήθεν επόμενους τοις αγιοις πατράσι). Δεν θα αντέξω να μην παραθέσω άλλον έναν λόγο του αγίου μας στο ίδιο βιβλίο, με θέμα την οικονομία που η Εκκλησία εφαρμόζει σε θέματα που την αφορούν: «Πάτερ μου, πρόσεξε. Όταν είναι μια απόφαση της Εκκλησίας, δεν το κάνει ο α' ή ο β' παπάς. Στην προκειμένη περίπτωση η ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ έχει θέση τοπικής Συνόδου, είναι μια τοπική Σύνοδος, είναι απλώς μια ΕΞΑΝΤΛΗΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Μπορούμε να έχουμε μια θεωρητική διαφωνία, άλλα ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΣΤΕ αποφάσεις τοπικών Συνόδων» (σελ 89). Έτσι λοιπόν άγιε, δηλαδή ο Κύριος την εξουσία της οικονομίας την έδωσε στην «Εκκλησία», ήτοι Ιεραρχία; Εμείς άγιε μας τι θα κάνουμε, δεν θα ωρυόμαστε, δεν θα πολεμάμε υπερ της Παράδοσης, υπερ της ακρίβειας; Δεν θα κουνάμε το δάκτυλο σε κάθε οικονομία, δεν θα έχουμε κρίση; Για τους πολύ και καλά ζηλωτές, ας παραθέσουμε άλλον έναν λόγο του αγίου από το ίδιο βιβλίο για τα παραπάνω ουραγκοταγκίστικα ερωτήματα της νεόκοπης εποχής μας: «Κριτήριο πότε θα εφαρμοστεί ακρίβεια και πότε οικονομία δεν είναι τα άτομα· ΕΙΝΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Δεν μπορεί να έρχεται το άτομο να λέει στην Εκκλησία ''κακώς εφαρμόζεις ακρίβεια ή κακώς κάνεις οικονομία''. Αλλοίμονο. ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΣΜΟ θα κάνουμε; Ο κύριος ''τας κλεις της βασιλείας των ουρανών'' την εξουσίαν ''του δεσμείν και λύειν'', την έδωσε στους Αποστόλους και στους ΔΙΑΔΟΧΟΥΣ ΤΟΥΣ. ΑΥΤΟΙ θα ΚΡΙΝΟΥΝ την ακρίβεια και την οικονομία. Όχι ΕΜΕΙΣ τα άτομα» (σελ 19). Μετά από τα παραπάνω, να δούμε για πόσο άγιος θα παραμείνει ο όντως άγιος μας Επιφάνιος, για κάποιους ουραγκοτάγκους, ημιμαθείς και αστοιχείωτους που τολμούν χωρίς γνώση όχι απλώς να ομιλούν, αλλά και να ωρύονται μαινόμενοι και σπαρατόμενοι.
ReplyDeleteΥΓ. Αν κάποιος ισχυρίζεται ότι οι 3 ώρες είναι δόγμα οπότε επιτρέπεται η κρίση, αυτό απλά μας ξεπερνά. Αυτό είναι βλασφημία της λογικής, βλασφημία της θεολογίας και μια μορφή διανοητικής και νοητικής ακινησίας.
ReplyDeleteΜπορεί ο καθείς νά λέγει ό, τι θέλει ! Τον π. Επιφάνιο γιατί τον ανακατεύουν ? Δεν φτάνει η αγιότης του Γόρτυνος χρειάζεται η βοήθεια της αγιότητος του π. Επιφανίου ?
Είναι γνωστή η σκύλευση των αγίων ! Είναι επίσης γνωστή η " υπακοή " του π. Επιφανίου στις αποφά(ν)σεις της Ιεράς Συνόδου ! Μάς είναι αρκετά γνωστό πόσο καλό και υπάκουο παιδάκι ήταν ! Τό μαρτυρούν τα γραπτά του και η δημοσιογραφία του στον πάλαι ποτέ σθεναρό " Ορθόδοξο Τύπο " !
Αλήθεια όσοι γνώρισαν τον π. Επιφάνιο είτε φυσικώς , είτε πνευματικώς ως πνευματικό καθοδηγητή , είτε μέσα απο τα γραπτά του αυτό κατάλαβαν ?
Δεν είναι θέμα δογματικό.... ! ( η αλλαγή της ώρας του εορτασμού της Αναστάσεως ) . Ο καισαροπαπισμός , που έχει για τα καλά εγκατασταθεί στα του οίκου της εκκλησίας , δεν είναι θέμα άν όχι δογματικό ένα μέγιστο εκκλησιολογικό θέμα ?
Εδώ κινδυνεύει νά γίνει θέμα γαιωπολιτικό ! Δεν το λέμε για αστείο ! Όταν κανείς προσκρούει σε αποφάσεις οικουμενικής Συνόδου και μεταθέτει όρους της Παραδόσεως πρέπει νά είναι πιό προσεκτικός .
Κάναμε Χριστούγεννα μέ 20 βαθμούς ,σηματοδοτώντας τά δύο καλοκαίρια ! οι δύο Πασχαλιές μάς λείπουν !
Κάποιος τις " κοινός εορτασμός " πλανάται ως ένα οικουμενιστικό αίτημα !
Συνέχεια ...
ReplyDeleteΑυτό είναι ένα μαγάρισμα του εορτολογίου ! Εμείς ως αδαής λαός μπορεί νά πλανηθούμε και νά πούμε τί πειράζει ! Στις 3 ώρες θα κολλήσουμε ? Ο Γόρτυνος που γνωρίζει όλες τις ιστορικές , παραδοσιακές και ΙεροΚανονικές παραμέτρους δεν θα έπρεπε νά έχει πιό ανεπτυγμένα αντανακλαστικά ? Δεν θα έπρεπε νά αναλύσει καλύτερα την επίφαση των πραγμάτων ? Όχι μόνο ο Γόρτυνος , αλλά και πολλοί άλλοι αντί νά έχουν αυτή την ευαισθησία , κάθονται και αρθρογραφούν για νά μας πούνε οτι η εκκλησιαστική ημέρα άρχεται απο την δύση του ηλίου ! Από πότε έγινε αυτό ? Τότε την Τετάρτη μετά τις 6.00 μ.μ. νά καταλύουμε την νηστεία , την Πέμπτη νά τρώμε μέχρι που νά κοιμηθούμε , έστω και στις 3.00 π.μ.-- την Πέμπτη θα το παίζουμε παραδοσιακοί -- και την Παρασκευή νά κάνουμε αυστηρότατη νηστεία άλαδη ή και αφαγία μέχρι τις 6.00 μ.μ. ! Ωραίο φαίνεται ! Βγαίνει ! Μόνο το διαιτολογικό νά προσέξουμε , μή μας πέσουν πλάκωμα τα μπιφτέκια μετά την ολοήμερη αφαγία !
Ρωτούν κσποιοι άν οι 3 ώρες είναι θέμα δογματικό ! Λές και οι οικουμενιστές μέ τα δόγματα είναι λίαν ακριβείς και φοβούνται μήν παραβούν κάποιο δόγμα !
Ο π. Επιφάνιος που εφήρμαζε τις βραδυνές λατρείες και πάντα υπάρχει το θέμα της κυκλοφορίας μετά τις 12.00 ποτέ δεν παραβίαζε τα διατεταγμένα . Στα μουλωχτά άν κάνουμε κάποιες αβαρίες , μήν το κάνουμε κανόνα ακόμα και γι αυτή την επισημότατη ημέρα της Αναστάσεως !