ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΟΥ 869
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Στη Θεολογική–Επιστημονική Ημερίδα για την Πανορθόδοξη Συνοδο στις 23 Μαρτίου ε.έ. ο π. Άγγελος Αγγελακόπουλος παρουσίασε εισήγηση για τις Συνόδους του 869 και 1351.
Εμείς θα σχολιάσουμε μόνο αυτά που παραθέτει για τη Συνοδο του 869-70. Ο Σεβ. Ναυπάκτου Ιερόθεος υποστηρίζει ότι η Σύνοδος αυτή έχει όλα τα χαρακτηριστικά Οικουμενικής Συνόδου για τρεις λόγους: α)ασχολήθηκε με δογματικά θέματα, όπως το χριστολογικό και το τριαδολογικό, β) συνεκλήθη από τον Αυτοκράτορα, και γ) συμμετείχαν σ’ αυτή όλες οι τοπικές Εκκλησίες.
Ο π. Άγγελος μας πληροφορεί επίσης ότι Άγιοι της Εκκλησίας, όπως Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός κι ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης, αλλά και ο Ιωσήφ Βρυέννιος, ο οικουμενικός πατριάρχης Γεννάδιος Σχολάριος και άλλοι την θεωρούν Οικουμενική. Η σύνοδος των πατριαρχών της Ανατολής του 1848 δεν διστάζει να την αποκαλέσει Οικουμενική.
Κατά την εκτίμηση του γράφοντος το ισχυρότερο επιχείρημα είναι το γεγονός ότι η Σύνοδος αυτή ανακήρυξε Οικουμενική τη Συνόδο του 787 που αναστήλωσε τις άγιες εικόνες και καταδίκασε τους Εικονομάχους. Άμεσο συμπέρασμα είναι ότι όποιος αρνιέται το οικουμενικό χαρακτήρα της Συνόδου του 869 αρνιέται ταυτοχρόνως και την 7η Οικουμενική Σύνοδο του 787 την οποία αυτή ανακήρυξε.
Το μεγαλύτερο επίτευγμα της Συνόδου αυτής είναι ότι, με τη σύμφωνη γνώμη του τότε Ορθόδοξου Πάπα της πρεσβυτέρας Ρώμης, καταδίκασε την αίρεση του Φιλιόκβε που είχαν εισαγάγει οι Φράγκοι. Δεν είναι αμελητέο επίσης το γεγονός ότι ξεκαθάρισε ότι ο Πάπας της πρεσβυτέρας Ρώμης είναι πρώτος κατά τα πρεσβεία εντός και ΟΧΙ υπεράνω της Εκκλησίας.
No comments:
Post a Comment