Saturday, December 13, 2014

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΤΟΥ π. ΠΕΤΡΟΥ ΧΙΡΣ ΓΙΑ ΤΗ Β΄ΒΑΤΙΚΑΝΕΙΑ ΣΥΝΟΔΟ




ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΤΟΥ π. ΠΕΤΡΟΥ ΧΙΡΣ ΓΙΑ ΤΗ Β΄ ΒΑΤΙΚΑΝΕΙΑ ΣΥΝΟΔΟ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Γράφει ο Σεβ. Ναυπάκτου Ιερόθεος σε βιβλιοκρισία του για το βιβλίο του π. Πέτρου Χιρς “Η εκκλησιολογική αναθεώρηση της Β΄ Βατικανής Συνόδου”. Μία Ορθόδοξη διερεύνηση του Βαπτίσματος και της Εκκλησίας κατά το Διάταγμα περί Οικουμενισμού:”

Η διατριβή είναι σημαντική, γιατί, αφενός μεν σχολιάζεται ορθοδόξως η απόφαση της Β’ Βατικανής Συνόδου στο θέμα της εκκλησιολογίας και του οικουμενισμού, που δείχνει τον τρόπο με τον οποίο οι σύγχρονοι «Ρωμαιοκαθολικοί» αντιμετωπίζουν τα θέματα αυτά, παρά και τις αντιδράσεις μερικών άλλων, αφετέρου δε γιατί αναγνωρίζουμε και μερικούς Ορθοδόξους οικουμενιστές, Ιεράρχες και θεολόγους, οι οποίοι διαπνέονται από τις ίδιες αντιλήψεις περί εκκλησιολογίας και βαπτισματικής θεολογίας, δηλαδή εκφράζονται «μέ σχεδόν ταυτόσημους όρους με εκείνους στα κείμενα της Β' Βατικανής Συνόδου και της σύγχρονης ρωμαιοκαθολικής θεολογίας».

Πράγματι, υπάρχουν Ορθόδοξοι Κληρικοί και θεολόγοι οι οποίοι αναλύοντας σχετικούς Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων για τον τρόπο με τον οποίο δέχονται τους αιρετικούς που επιστρέφουν στην Εκκλησία, μέσα από την προοπτική ότι οι Πατέρες αναγνώριζαν ότι υπάρχουν στοιχεία εκκλησιαστικότητας και έξω από τα όρια της Εκκλησίας, χωρίς να θέλουν να καταλάβουν ότι η οικονομία που μετέρχονται οι Πατέρες για την επιστροφή των αιρετικών και των σχισματικών στην Εκκλησία, δεν σημαίνει ότι αποδέχονται ότι εκτός της Εκκλησίας υπάρχουν μυστήρια. Άλλωστε, και η οικονομία είναι μια σαφέστατη θεολογία.

Τελικά, «η θεωρία της Βαπτισματικής ενότητας, που παρουσιάστηκε στο UR (διάταγμα περί Οικουμενισμού της Β' Βατικανής Συνόδου), είναι ασύμβατη με την εκκλησιολογία των Αγίων Πατέρων».

Πολύ σημαντικές οι επισημάνσεις του Σεβ. Ναυπάκτου.

Και μόνον το θέμα της διατριβής δείχνει πόσο ενδιαφέρον παρουσιάζει. Το γεγονός μάλιστα ότι η διατριβή εκπονήθηκε υπό την επίβλεψη του κ. Τσελεγγίδη -του πιο φερέγγυου ακαδημαικού θεολόγου της Ορθοδοξίας σήμερα- εγγυάται την αξία του.

Οι επισημάνσεις του Σεβ. Ναυπάκτου είναι -όπως πάντοτε- επί της ουσίας.

Είναι φοβερό ότι υπάρχουν ορθόδοξοι θεολόγοι και μάλιστα σε επιτελικές θέσεις της Εκκλησίας και στους διαλόγους με τους αιρετικούς οι οποίοι αναγνωρίζουν έγκυρα τα μυστήρια των αιρετικών, όχι μόνον κατ’ οικονομίαν και ΕΦΟΣΟΝ επιστρέψουν στην Ορθοδοξία, αλλά καθ’ εαυτά (per se).

Η “βαπτισματική θεολογία”, η εκκλησιολογία της “διηρημένης” και της “διευρυμένης” Εκκλησίας έχουν τις πηγές τους στη Β΄ Βατικάνεια Σύνοδο, η εκκλησιολογία της οποίας όμως χρωστά πολλά στον Αγγλικανισμό και στο Γ΄Συνέδριο του Λάμπεθ το 1888. 

No comments:

Post a Comment