ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΓΙΑ ΤΟ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==================
Διάβασα, στο ιστολόγιο “Ιδιωτική οδός”, σχόλιο αναφορικά με τις δηλώσεις του Παναγιότατου για την Ιερά Μονή Βατοπαιδίου, που με ξένισε υπέρμετρα για πολλούς λόγους.
Δεν γνωρίζω τις προθέσεις του σχολιαστή, αλλά ούτε και τα κίνητρα του Παναγιότατου όταν έκανε αυτές τις δηλώσεις.
Δεν γνωρίζω τις προθέσεις του σχολιαστή, αλλά ούτε και τα κίνητρα του Παναγιότατου όταν έκανε αυτές τις δηλώσεις.
Πριν εξηγήσω τι εννοώ ας παραθέσω το σχόλιο όπως το διάβασα στην “Ιδιωτική οδό”.
“Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος πραγματοποιεί αυτές τις μέρες επίσημη επίσκεψη στο Άγιον Όρος, συμμετέχοντας στους εορτασμούς για τα 100 χρόνια από την ενσωμάτωση του Άθωνα στο ελληνικό κράτος, κατά την ομιλία του στην Έκτακτη Διπλή Σύναξη της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους (16 Οκτωβρίου) αναφέρθηκε στην παραπομπή σε δίκη του Ηγουμένου της Μονής Βατοπαιδίου Εφραίμ και του μοναχού Αρσένιου, σκιαγραφώντας το γεγονός με μελανά χρώματα.
Ο Πατριάρχης δεν κατονόμασε τον Ηγούμενο Εφραίμ και τον μοναχό Αρσένιο, αλλά είναι ηλίου φαεινότερον ότι σ' αυτούς αναφερόταν. Ο Πατριάρχης, λοιπόν, υπογράμμισε με έμφαση τον διασυρμό που υπέστη το Άγιον Όρος εξαιτίας της υπόθεσης Βατοπαιδίου, τόνισε ότι στην υπόθεση αυτή έγινε από τους πρωταίτιους υπέρβαση των μοναχικών τους καθηκόντων, σημείωσε με μια δόση αγανάκτησης ότι η "Μητέρα Εκκλησία" μέχρι σήμερα επέδειξε "ανοχήν και σύνεσιν" στο θέμα και επέστησε την προσοχή σε όλους τους μοναχούς να αποφεύγουν "νὰ ἐπιδίδωνται εἰς ἔργα κοινωνικῆς ἀποστολῆς", για να μην παρατηρούνται δυσάρεστες καταστάσεις, κι αυτό να ληφθεί υπ' όψιν ανεξάρτητα από την έκβαση της δίκης, από το αν δηλαδή αθωωθούν, ενδεχομένως, ο Εφραίμ και ο Αρσένιος.
Είναι η πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό που ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρεται στην υπόθεση Βατοπαιδίου, και μάλιστα δημόσια και δη στο Άγιον Όρος! Η παραπομπή για κακούργημα των Εφραίμ και Αρσενίου δεν θα μπορούσε να αφήσει τον Πατριάρχη αδιάφορο.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν έσπευσε να καθαιρέσει τον Εφραίμ από ηγούμενο, όπως απαιτούσε η κοινή γνώμη στην Ελλάδα όταν το "σκάνδαλο" ήταν στα "φόρτε" του. Δεν τον άγγιξε ούτε όταν προφυλακίστηκε. Η αποφυλάκισή του σήμανε μια "νέα αρχή" για τον Ηγούμενο Εφραίμ, αφού η υπόθεση δεν απασχολούσε πια την κοινή γνώμη - η οικονομική κρίση επεσκίασε πολλά!.. - και ο "εκκλησιαστικός κόσμος" συσπειρώθηκε, θα λέγαμε, γύρω από τον...αδικημένο Εφραίμ, που "στο πρόσωπό του χτυπήθηκε η Ορθοδοξία". Το Φανάρι και πάλι κράτησε στάση αναμονής και απόστασης.
Είναι εξόχως χαρακτηριστικό ότι ο Πατριάρχης κατά τις δύο πρόσφατες επισκέψεις του στην Αθωνική Πολιτεία (2011, 2013) δεν επισκέφθηκε την Μονή Βατοπαιδίου, την οποία υπό άλλας συνθήκας σίγουρα θα επισκεπτόταν, ως διακεκριμένη Μονή του Όρους.
Φαίνεται πάντως ότι το Φανάρι παρακολουθεί στενά την υπόθεση Βατοπαιδίου και θα λάβει τα αναγκαία μέτρα ανάλογα με την έκβαση της δίκης. Ανεξάρτητα όμως από αυτήν, ο Πατριάρχης τόνισε προς τους Αγιορείτες τον μέγα πειρασμό της εκκοσμίκευσης που ελλοχεύει σε ενέργειες που δεν αρμόζουν σε μοναχούς, ακόμα κι αν είναι περιβεβλημένες με τον μανδύα της κοινωνικής προσφοράς.”
Το σχόλιο δίνει -εκ πρώτης όψεως- την εντύπωση ότι ο Παναγιότατος είναι λίαν επιφυλακτικός έναντι της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου για το ρόλο που διαδραματίζει τα τελευταία χρόνια στον Αθωνα.
Νομίζω όμως ότι μια πιο προσεκτική ανάγνωση των δηλώσεων του Παναγιότατου, αλλά και του σχολίου που υπογράφει ο κ. Ανδριόπουλος, λέγει διαφορετικά πράγματα.
Και εξηγούμαι:
Αν τελεσιδικήσει σε βάρος του Γέροντα Εφραίμ η κατηγορία ότι διέπραξε κακούργημα θα φυλακιστεί οπότε το Πατριαρχείο θα τον καταδικάσει τουλάχιστον σε έκπτωση από το θρόνο ή και πιθανόν θα τον καθαιρέσει.
Αυτά είναι αυτονόητα πράγματα, όπως είναι αυτονόητον, ότι το Πατριαρχείο παρακολουθεί στενά την υπόθεση που πήρε και πάλιν τον δρόμο των δικαστηρίων.
Η δική μας η απορία είναι η εξής: Γιατί γίνεται τώρα λόγος για το θέμα;
Ο Παναγιότατος ουδεμία απολύτως αρμοδιότητα έχει να διερευνήσει τον τυχόν κακουργηματικό χαρακτήρα πράξεων του π. Εφραίμ. Αυτό αν -επαναλαμβάνουμε ΑΝ- στοιχειοθετείται με οιονδήποτε τρόπο είναι αποκλειστική ευθύνη των ανακριτών, των εισαγγελέων και των δικαστών.
Επομένως προς τι η αναφορά στο θέμα -στο παρόν στάδιο- από τον Πατριάρχη;
Ο Παναγιότατος είναι ενήμερος ασφαλώς για την απίστευτη Θεομπαιξία που αφορά το δήθεν "χαμόγελο από την αιωνιότητα" του αρχιθεομπαίκτη Ιωσήφ του Βατοπαιδινού για τον οποίο το Οικουμενικό Πατριαρχείο διατηρεί στα αρχεία του Πατριαρχείου ογκωδέστατο φάκελλο με αδιάσειστα στοιχεία.
Γιατί ο Παναγιότατος δεν επιλαμβάνεται της Θεομπαιξίας του δήθεν "χαμόγελου από την αιωνιότητα" του μ. Ιωσήφ του Βατοπαιδινού; Για ποιο λόγο δεν εκλήθη στη Βασιλεύουσα για εξηγήσεις ο π. Εφραίμ μόλις εγνώσθη ότι ο πλανεμένος, τρομολάγνος και θεομπαίκτης Ιωσήφ ο Βατοπαιδινός παρουσιάζεται ως δήθεν “Αγιος”;
Ποιος άλλος εκτός από τον Οικουμενικό Πατριάρχη έχει την ευθύνη να τερματίσει την ασχημία της Θεομπαιξίας στο Βατοπαίδι;
Για ένα ζήτημα που είναι αποκλειστικά δική του ευθύνη, ο Παναγιότατος - κατά τη λαική έκφραση- "ποιεί την νήσσαν", αλλά δεν διστάζει να ρίξει κεραυνούς για την ΤΥΧΟΝ καταδίκη του π. Εφραίμ από τα κοσμικά δικαστήρια, δηλαδή για ένα θέμα για το οποίο δεν έχει -ούτε θα μπορούσε ποτέ να έχει- οιανδήποτε αρμοδιότητα.
Συνειδητοποιεί ο Παναγιότατος ότι κυκλοφορούν ευρύτατα ήκιστα κολακευτικές φήμες για τα αίτια της σιωπής του ιδίου, όπως και για τα αίτια της σιωπής των ιεραρχών του Θρόνου στο Φανάρι, αναφορικά με τη Θεομπαιξία του "χαμόγελου από την αιωνιότητα" του μ. Ιωσήφ Βατοπαιδινού;
No comments:
Post a Comment