Wednesday, October 20, 2010

ΤΟ ΜΕΤΑΘΕΤΟ ΣΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ, ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ












ΤΟ ΜΕΤΑΘΕΤΟ

ΣΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ,

ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ



Του Παναγιώτη Τελεβάντου

=======================


Η τελευταία σύνοδος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι επικρατεί μια άκρως απαράδεκτη εξ απόψεως κανονικού δικαίου κατάσταση στην Αλεξανδρινή Εκκλησία.


Συγκεκριμένα αναγγέλθηκαν “καταστάσεις” (δηλαδή μεταθέσεις) τριών Μητροπολιτών.


Η μετάθεση είναι θεσμός απολύτως αντικανονικός. Οι Ιεροί Κανόνες και μάλιστα ο α΄ και β΄ της Σαρδικής (που κατοχυρώθηκαν με το β΄ Κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου και έτσι απέκτησαν καθολικό κύρος), απαγορεύουν ρητά και επί ποινή καθαιρέσεως και αφορισμού που δεν αίρεται ούτε στην επιθανάτια κλίνη σε όποιο επίσκοπο μετατίθεται.


ΜΕΤΑΘΕΤΟΝ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

_____________


Στην Αλεξανδρινή Εκκλησία όμως μεταθέσεις των επισκόπων όχι απλά συμβαίνουν αλλά έχουν καταντήσει θέμα ρουτίνας. Οι επίσκοποι μετατίθενται λες να είναι διοικητικοί υπάλληλοι. Οχι “νυμφίοι” της επισκοπής που ποιμαίνουν.


Είναι χαρακτηριστικό ότι η ανακοίνωση της Μητροπόλεως Ιωαννουπόλεως αναφέρει ότι ο οικείος ιεράρχης κ. Σεραφείμ μετετέθη στη Μητρόπολη Ζιμπάπουε, επειδή το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας θέλει να του αναθέσει καθήκοντα “υπουργού εξωτερικών” της Αλεξανδρινής Εκκλησίας με ειδικό ρόλο να Την εκπροσωπεί σε πολλούς διαλόγους και διεθνείς οργανισμούς.


Καταρχήν να παρατηρήσουμε ότι η έννοια του υπουργού εξωτερικών σε συγκεκριμένο ιεράρχη Ορθόδοξης Εκκλησίας δείχνει το βαθμό εκκοσμίκευσης που έχει εισχωρήσει στα εκκλησιαστικά θέσμια.


Για να τον διευκολύνει στα νέα του καθήκοντα ο Μακαριότατος Αλεξανδρείας τον μετέθεσε από τη Μητρόπολη Ιωαννουπόλεως - μια Μητρόπολη με πολύ δυναμικό και μεγάλες δυνατότητες - σε στη Μητρόπολη Ζιμπάπουε που βρίσκεται στα σπάργανα. Ως εκ τούτου ο μεν Σεβασμιότατος κ. Σεραφείμ θα έχει τον καιρό να ταξιδεύει σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου για να εκπροσωπεί την Αλεξανδρινή Εκκλησία πλην όμως δεν θα έχει τον απαιτούμενο χρόνο για να δώσει πνοή στην ελπιδοφόρα ιεραποστολική προσπάθεια που άρχισε στη Μητρόπολη που μετετέθη.


Παράλληλα ο Μητροπολίτης Ζιμπάπουε Γεώργιος μετετέθη από τη Μητρόπολη που ποίμαινε με ιεραποστολικό ζήλο επειδή εκπροσωπεί το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας στην Αθήνα.


Είναι φανερόν ότι όχι μόνον οι αυστηρότατοι κανόνες που απογορεύουν το μεταθετό καταπατούνται αλλά η περί επισκόπου δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας ως πατέρα των πιστών και ως νυμφίου της επισκοπής που ποιμαίνει αλλοτριώνεται επικίνδυνα. Οι επίσκοποι χρησιμοποιούνται ως “υπουργοί εξωτερικών” και ως “πρέσβεις” σε άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες λες και πρόκειται για διπλωμάτες του υπουργείου εξωτερικών.


Οσο για το συνοδικό σύστημα τύποις λειτουργεί στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Οι αποφάσεις λαμβάνονται από τον Πατριάρχη. Το φαινόμενο αυτό έχει ενδημικό χαρακτήρα (δεν είναι κάτι που προέκυψε με την άνοδο του κ. Θεόδωρου στον Πατριαρχικό θρόνο) και επομένως είναι κάτι που χρήζει άμεσης αναθεώρησης επειδή αντίκειται ουσιαστικά στο συνοδικό πολίτευμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.


ΜΕΤΑΘΕΤΟΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

____________

Δυστυχώς το μεταθετό δεν αφορά μόνον την Εκκλησία της Αλεξανδρείας αλλά και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες. Η Εκκλησία της Ελλάδος έχει στο καταστατικό της αυτή την αντικανονική διάταξη και λειτούργησε μέχρι τώρα με καθαρά φατριαστικά και ιδιοτελή κριτήρια και είχε θλιβερά αποτελέσματα που πλήγωσαν τη συνείδηση της Εκκλησίας και των πιστών. Αλλοτε καλοί ποιμένες εγκατέλειψαν το ποίμνιό τους για άλλη πολύφερνη νύμφη και άλλοτε μετετέθησαν σκανδαλοποιοί επίσκοποι ως αποτέλεσμα αθέμιτης συναλλαγής.


ΜΕΤΑΘΕΤΟΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

___________


Φημολογείται έντονα ότι στο νέο της καταστατικό που ενεκρίθη - αλλά δεν είδαμε πουθενά δημοσιευμένο - η Εκκλησία της Κύπρου εισήγαγε διάταξη που επιτρέπει το μεταθετό. Λέγεται μάλιστα ότι ΟΜΟΦΩΝΑ οι Αγιοι συνοδικοί ενέκριναν αυτήν την αντικανονική διάταξη. Αν τελικά αυτό αληθεύει εκφράζουμε τη βαθιά θλίψη και την πλήρη αποδοκιμασία μας για μια τόσο ωμή και απροκάλυπτη παραβίαση των Ιερών Κανόνων και ελπίζουμε πως - αν υπάρχει αυτό το άρθρο στο καταστατικό - ότι το συντομώτερο δυνατόν πρέπει να γίνει αναθεώρηση για να εξοβελιστεί και ότι στο μεταξύ δεν πρέπει εφαρμοστεί ποτέ η αντικανονική αυτή διάταξη.


ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΘΕΤΟΥ

________


Σε τι ακριβώς χρειάζεται η Εκκλησία της Κύπρου το μεταθετόν; Πολλοί νομίζουν ότι ο λόγος που ίσως υπάρχει στο καταστατικό είναι για να διευκολύνει αθέμιτες συναλλαγές σε περίπτωση Αρχιεπισκοπικών εκλογών. Για παράδειγμα αν ο νέος Αρχιεπίσκοπος - όταν θα χηρεύσει ο Αρχιεπισκοπικός Θρόνος - θα αναδειχθεί ο Μητροπολίτης Λεμεσού θα προωθήσει στην επίζηλη αυτή θέση κάποιο άλλο επίσκοπο του οποίου η έδρα βρίσκεται σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, ως αντάλλαγμα της εξασφάλισης της ψήφου του για να εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος.


Θλίβονται πικρά και σκανδαλίζονται αφάνταστα οι πιστοί όταν διαπιστώνουν ότι ΟΜΟΦΩΝΑ οι πνευματικοί τους πατέρες συναναινούν σε τόσο εξώφθαλμα αντικανονικές ενέργειες.


Προσευχόμαστε ότι οι μαύρες αυτές σκέψεις που καταγράψαμε για το μεταθετό στην Εκκλησία της Κύπρου θα αποδειχθούν ανεδαφικές. Ελπίζουμε ότι με τη δημοσίευση του καταστατικού θα διαπιστώσουμε ότι η φημολογία ότι το μεταθετόν εισήχθη στο καταστατικό στην Εκκλησία της Κύπρου είναι αβάσιμη οπότε και θα επανέλθουμε για να συγχαρούμε τους αρχιερείς μας αν δεν περιέλαβαν το μεταθετό στο νέο καταστατικό.

No comments:

Post a Comment