ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
Αρχιμ. Ιωάννου Κωστώφ, Βίβλος: Πρόσκομμα ή Εφαλτήριο; Οδηγίες για Παραδεισοναύτες, Εκδ. Άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός, Ωρωπός 2021, σσ. 239.
Του θεολόγου κ. Α. Κυριακού
=====
Με θέμα επίκαιρο, καυτό θα έλεγα καλύτερα, καταπιάνεται ο ακούραστος π. Ιωάννης.
Σχετίζεται με το γραπτό λόγο του Θεού, την Αγία Γραφή. Δεν διαφωνούμε ποσώς με την αποτίμηση του Αποστόλου Παύλου ότι «πάσα γραφή θεόπνευστος», μα έλα που άνθρωποι με ρηχή ή ανύπαρκτη πίστη ψάχνουν να βρουν ερείσματα στην απιστία τους ή καλύτερα στηρίγματα στην κακοπιστία τους;
Από την άλλη αυτοί που ασχολούνται σοβαρά με τη μελέτη του γραπτού λόγου του Θεού χρειάζονται ένα στήριγμα, μια βακτηρία, κατά το ψαλμικό: «η ράβδος σου και η βακτηρία σου αύται με παρεκάλεσαν».
Αυτό μας προμηθεύει ο καλός συγγραφέας. Ο στόχος του είναι, με την πρώτη ματιά, απολογητικός. Ειδικότερα αναφέρεται στις περιπτώσεις εκείνες που μια επιπόλαιη ανάγνωση του βιβλικού κειμένου οδηγεί τον βιαστικό αναγνώστη στο συμπέρασμα ότι στο λόγο του Θεού υπάρχουν
αντιφάσεις.
Από την άλλη ορισμένοι άλλοι δυσκολεύονται να κατανοήσουν μερικά σημεία του ιερού κειμένου. Και για τους μεν, αλλά και για τους δε δίνει με επάρκεια απαντήσεις ο π. Ιωάννης.
Κι ένα παράδειγμα: Στο βιβλίο του Δανιήλ, στη διήγηση για τη Σωσάννα, υπάρχει στο ελληνικό κείμενο (αυτό του Θεοδοτίωνος) η φράση «σχίνον σχίσει» και «πρίνον πρίσαι». Αυτό, λέγανε οι αρνητές, αποδεικνύει ότι το βιβλίο γράφτηκε όχι από τον Προφήτη, αλλά μεταγενεστέρως στα ελληνικά. Όμως και στην εβραϊκή γλώσσα υπάρχει η λέξη σορί (σχίνος) και σαρά (σχίσει), όπως και τιρράχ (πρίνος) και ταράντ (πρίσαι).
Κι ένα δεύτερο.Το χωρίο των Παροιμιών (θ΄8) «μη έλεγχε κακούς ίνα μη μισήσωσι σε» δεν έχει την έννοια να μην ελέγχονται οι κακοί. Όλοι οι άνθρωποι πρέπει να ελέγχονται και προ πάντων οι κακοί. Το «μη έλεγχε κακούς ίνα μη μισήσωσι σε» είναι τρόπος του λέγειν για να τονιστεί ότι ο έλεγχος των κακών έχει ως αποτέλεσμα το μίσος αυτών, δηλαδή ο ελέγχων μισείται από τους κακούς.
Εν ολίγοις ο π. Ιωάννης, από τη γεμάτη φαρέτρά του, μας προμηθεύει βέλη για να αντιμετωπίζουμε με επιτυχία οποιονδήποτε μας ζητά λόγο «περί της εν ημίν ελπίδος». Γι’ αυτό τον ευχαριστούμε.
No comments:
Post a Comment