Saturday, November 9, 2019

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΣΤΑ ΔΙΠΤΥΧΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΚΙΕΒΟΥ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΣΤΑ ΔΙΠΤΥΧΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Με την μνημόνευση του Μακαριώτατου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιου, ως Προκαθημένου της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, από τον Μακαριώτατο Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρο, δημιουργούνται νέα δεδομένα για το Ουκρανικό.

Μία Εκκλησία που βρίσκεται σε πλήρη ευχαριστιακή κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και την Εκκλησία της Ελλάδος είναι εντελώς αστήρικτο θεολογικά να χαρακτηρίζεται -από ορισμένους- Σχισματική.

Ας ξεκαθαρίσουμε τα αυτονόητα που -για πολλούς- δυστυχώς δεν είναι αυτονόητα.

Ποιος είναι Σχισματικός; 

Αυτός που δεν βρίσκεται σε ευχαριστιακή κοινωνία έστω και μία Ορθόδοξη Εκκλησία.

Διευκρινίζω -παρενθετικά- ότι εδώ μιλούμε για Σχίσμα και όχι για Αποτείχιση.

Η Αποτείχιση είναι κανονικό μέτρο και ευλογημένο και άξιο κάθε επαίνου αρκεί να γίνεται όταν 

1.) ο οικείος επίσκοπος, 

2.) κηρύσσει γυμνή τη κεφαλή,

3.) κατεγνωσμένη αίρεση,

4.) επ’ εκκλησίαις.

Αυτά για την ευλογημένη -όταν συντρέχουν οι προυποθέσεις- Αποτείχιση.

Σχίσμα, όμως, δεν επιτρέπεται να γίνει ποτέ και για κανένα λόγο.

Επομένως, αφού η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας βρίσκεται σε πλήρη κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και την Εκκλησία της Ελλάδος συμπεραίνεται ότι δεν είναι Σχισματική Εκκλησία.

Φυσικά και μόνον η κοινωνία που είχε η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας εξαρχής με το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν επέτρεπε τον χαρακτηρισμό της ως Σχισματική, αλλά τώρα, που τρείς Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες βρίσκονται σε πλήρη κοινωνια μαζί της, ο χαρακτηρισμός της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας ως Σχισματικής είναι εντελώς άστοχος.

Πολλοί αρθρογράφοι και σχολιογράφοι που αναφέρονται στο Ουκρανικό, δεν κατανοούν δύο βασικά πράγματα:

1.) Ότι το υποστατό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι είναι και κανονικό, και

2.) Ότι η ευχαριστιακή κοινωνία μιας Εκκλησίας με άλλη ή με άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες είναι καθοριστικής σημασίας για την αναγνώρισή της.

Ας αναφέρω δύο παραδείγματα του τι σημαίνει ότι το υποστατό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην και κανονικό.

1.) Η χειροτονία κληρικού ως πρεσβυτέρου πριν τα τριάντα του χρόνια απαγορεύεται αυστηρά από τους Ιερούς Κανόνες.

Αυτό, όμως, καθόλου δεν σημαίνει ότι η χειροτονία του είναι ανυπόστατη.

2.) Η μετάθεση επισκόπου σε άλλη Μητρόπολη απαγορεύεται με τις πιο αυστηρές κυρώσεις από τους Ιερούς Κανόνες

Αυτό, όμως, καθόλου δεν σημαίνει ότι είναι ανυπόστατη η αρχιερωσύνη του ή ότι δεν είναι ο οικείος Ιεράρχης στην Μητρόπολη στην οποία μετατέθηκε.

Αφού μιλούμε για σχίσματα, η αλήθεια είναι ότι η μόνη Ορθόδοξη Εκκλησία που προχώρησε σε Σχίσμα με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Εκκλησία της Ελλάδος, είναι το Πατριαρχείο Ρωσσίας και το ίδιο θα πράξει με το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, σύμφωνα με τις δηλώσεις του π. Νικολάου Μπαλασώφ, Αντιπροέδρου του ΤΕΕΣ.

Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται, με την ένταξη του Μακαριώτατου Κιέβου κ. Επιφάνιου στα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Αλεξανδρείας, είναι προφανώς καταλυτικά.

Απομένει να φανεί αν και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες ακολουθήσουν το παράδειγμα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και της Εκκλησίας της Ελλάδος, ή αν θα συνεχίσουν να τηρούν στάση ουδετερότητας ή αναμονής ή ανοιχτής υποστήριξης του Πατριαρχείου της Ρωσσίας.

4 comments:

  1. Κάθε λίγο και λιγάκι βγαίνατε και με πομπώδης τίτλους φαητασιωνοσταν "ραπισματα" προς το οικουμενικό πατριαρχείο και λέγατε ότι είναι απομονωμένο και ότι λίγο πολύ όλοι τρέμουν τη Μόσχα η οποία "δεν χωρατευει" και θα κανει και θα ρανει. Τώρα έχετε αλλάξει ύφος γραφής και δεν ανταποδίδετε τους χαρακτηρισμούς μιας και η Μόσχα είναι αυτή που ξεκίνησε να τρώει τα ραπισματα το ένα μετά το άλλο και παρατηρούμε έναν αξιοθρήνητο Κύριλλο να έχει χάσει το έδαφος κάτω από τα πόδια του και να γελοιοποιείται σβήνοντας τον έναν μετά τον άλλο τους προκαθήμενους (μέχρι να μείνει να μνημονεύει μόνο το όνομα του και ίσως και του Πούτιν μαζί). Δεν σας βλέπω να σχολιάζετε τον τραγικό ιλιαριωνα που τις απειλές του ένας ένας οι προκαθήμενοι τις γράφουν εκεί που δεν πιάνει μελάνι. Υμνούσατε όμως τη "στρατηγική" του.

    ReplyDelete
  2. Κυριε Τελεβαντο τα οσα γραφετε εχουν, κατα την γνωμη μου βαση, αλλα τα πραγματα και απο τις δυο πλευρες εχουν ενταθει και οσο πανε χειροτερευουν. Ηδη τρεις Εκκλησιες , Οικουμενικο Πατριαρχειο, Πατριαρχειο Αλεξανδρειας και Εκκλησια Ελλαδος ειναι στη μια πλευρα και Πατριαρχειο Ρωσιας,Πατριαρχειο Σερβιας και Εκκλησια Πολωνιας απο την αλλη και επεται συνεχεια. Η μονη πλεον λυση ειναι να συμφωνησουν το Φαναρι και οι Ρωσοι καθως και οι δυο Ορθοδοξες Εκκλησιες στην Ουκρανια την συνδιαλλαγη και την ειρηνη. Ο Μητροπολιτης Ονουφριος ως πρεσβυτερος στον τιτλο του Κιεβου να αναλαβει προκαθημενος της αυτοκεφαλης Εκκλησιας και ο Μητροπολιτης Επιφανιος να ορισθει απο την στιγμη της Ενωσεως ως αντιπροεδρος της Συνοδου και διαδοχος του Μητροπολιτη Ονουφριου. Εαν υπαρξει καλη θεληση ολα τα υπολοιπα προβληματα που εχουν επισημανθει τακτοποιουνται

    ReplyDelete
    Replies
    1. Το φανάρι δεν έχει να σε συμφωνήσει σε τίποτε. Οι Ρώσοι ή θα αποδεχθούν την πραγματικότητα ή θα μείνουν μόνοι με άδεια θα δίπτυχα. Ο Ονούφριος είχε την δυνατότητα να προσέλθει στην ενωτική σύνοδο και να εκλεγεί προκαθήμενος, τώρα πάει και αυτό. Χειροτέρευση υπάρχει στα μυαλά , στα σχέδια και στις φαντασιώσεις ορισμένων περί τρίτης Ρώμης και υφαρπαγής των ΑΠΑΡΑΓΡΑΠΤΩΝ ΠΡΟΝΟΜΊΩΝ του οικουμενικού Πατριαρχείου.

      Delete
  3. Μακάρι να βρεθει τρόπος να κλείσει οριστικά αυτό θέμα και να γίνει πραγματικότητα η ενότητα της Εκκλησίας στην Ουκρανία και να αποφευχθεί το Πανορθόδοξο Σχίσμα.

    ReplyDelete