ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Στην αμέσως προηγούμενη ανάρτηση παραθέσαμε τον επίλογο των συμπερασμάτων εκτενούς εργασίας του Σεβ. Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ αναφορικά με το Ουκρανικό.
Κάθε απροκατάληπτος μελετητής της εργασίας του Σεβασμιώτατου οφείλει να ομολογήσει ότι είναι κείμενο με ισχυρότατα νομοκανονικά επιχειρήματα.
Αν υπάρχει σοβαρός αντίλογος σε όσα έγραψε ο Σεβασμιώτατος είμαστε -φυσικά- όλοι πρόθυμοι να τον ακούσουμε.
Τα λίγα που ξέρουμε από κανονικό δίκαιο μας δίνουν την εντύπωση ότι δύσκολα προσβάλλεται η επιχειρηματολογία του Σεβ. Πειραιώς.
Αυτό έγινε ακόμη πιο σαφές επειδή το ιστολόγιο "Φως Φαναρίου", αντί να απαντήσει στην επιχειρηματολογία του Σεβ. κ. Σεραφείμ, παρέθεσε παλιό άρθρο του Σεβ. Προικοννήσου κ. Ιωσήφ εντελώς άσχετο με όσα γράφει ο Σεβ. Πειραιώς.
Τα λίγα που ξέρουμε από κανονικό δίκαιο μας δίνουν την εντύπωση ότι δύσκολα προσβάλλεται η επιχειρηματολογία του Σεβ. Πειραιώς.
Αυτό έγινε ακόμη πιο σαφές επειδή το ιστολόγιο "Φως Φαναρίου", αντί να απαντήσει στην επιχειρηματολογία του Σεβ. κ. Σεραφείμ, παρέθεσε παλιό άρθρο του Σεβ. Προικοννήσου κ. Ιωσήφ εντελώς άσχετο με όσα γράφει ο Σεβ. Πειραιώς.
ΟΙ ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ
____________
Το άρθρο του Σεβ. Πειραιώς γράφτηκε, όχι μόνον με θεολογική και νομοκανονική επάρκεια, αλλά και με τον δέοντα σεβασμό πρός όλους τους εμπλεκομένους: Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τον Παναγιώτατο κ. Βαρθολομαίο, το Πατριαρχείο της Ρωσσίας, τον Αρχιεπίσκοπο Σεραφείμ και τους Σεβ. Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Προπαντός οφείλουμε να εκτιμήσουμε δεόντως την προσπάθεια του Αγίου Πειραιώς να καταθέσει την εκτίμησή του για το Ουκρανικό στοχεύοντας παράλληλα -ή μάλλον πρωτίστως- στην διαφύλαξη του πιο πολύτιμου: Της ενότητας της Εκκλησίας.
ΛΙΑΝ ΑΝΗΣΥΧΗΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΥΠΡΟΥ
_________
Πρόσφατα ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. Χρυσόστομος έκανε μια πολύ ανησυχητική αποκάλυψη, η οποία όλως παραδόξως πέρασε ασχολίαστη από όλους.
Είπε συγκεκριμένα ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν προτίθεται να συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο για να επιλυθεί το Ουκρανικό, όπως εισηγείται ο Σεβ. Πειραιώς.
Πρόσθεσε μάλιστα ότι ο Παναγιώτατος ενοχλήθηκε από την διαμεσολαβητική προσπάθεια που ανέλαβε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου και οι Πατριάρχες των πρεσβυγενών Πατριαρχείων, για να γεφυρώσουν τις διαφορές των δύο Εκκλησιών (Κωνσταντινουπόλεως και Μόσχας).
Γι' αυτό η διαμεσολαβητική προσπάθεια των τεσσάρων Πρωθιεραρχών τερματίστηκε.
ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΡΩΣΣΙΑΣ;
________
Από την άλλη δεν ξέρουμε, με απόλυτη σιγουριά, ποιες είναι οι πραγματικές προθέσεις του Πατριαρχείου Μόσχας.
Εννοώ ότι, ακόμη και αν ο Οικουμενικός Πατριάρχης συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο για το Ουκρανικό, είναι, άραγε, διατεθειμένο το Πατριαρχείο της Ρωσσίας να χορηγήσει Αυτοκεφαλία στην Αυτόνομη, υπό τον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Ονούφριο, Εκκλησία της Ουκρανίας;
Μήπως η Ρωσσία δεν δέχεται -με κανένα τρόπο και για κανένα λόγο- να χάσει την εκκλησιαστική επικυριαρχία της στην Ουκρανία;
ΑΝΥΠΕΡΒΛΗΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΡΩΣΣΙΑΣ
________
1.) Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος δεν έχει λόγο να συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο για να βρει συνασπισμένους σχεδόν τους πάντες εναντίον του.
Ούτε θα ευδοκήσει ποτέ να συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο για να ακυρώσει το δικαίωμα του Οικουμενικού Θρόνου να εκχωρεί Αυτοκεφαλία.
2.) Παρόμοια η Εκκλησιαστική και πολιτική ηγεσία της Ρωσσίας αποκλείεται να συγκατανεύσει να χάσει την εκκλησιαστική επικυριαρχία της Ρωσσίας στην Ουκρανία.
Ως εκ τούτου ο διαμεσολαβητής μεταξύ των δύο Πατριαρχείων θα πρέπει να περάσει αλώβητος από την Σκύλλα και την Χάρυβδι τουτέστιν τα συμφέροντα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά και της Εκκλησίας της Ρωσσίας.
Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΛΥΣΕΙ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ
_________
Είναι απολύτως επιβεβλημένο η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος να συζητήσει και να αποφασίσει για την αναγνώριση ή μη της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας.
Προσοχή όμως!
Η όποια απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν θα καταργήσει το υφιστάμενο θλιβερό Σχίσμα του Πατριαρχείου της Ρωσσίας από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι, αν η Εκκλησία της Ελλάδος αρνηθεί να αναγνωρίσει την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας, δεν σημαίνει ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο θα ανακαλέσει τον Τόμο Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, ενώ κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα πώς θα αντιδράσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ομοίως, αν η Εκκλησία της Ελλάδος τυχόν αναγνωρίσει την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας, δεν σημαίνει ότι η Εκκλησία της Ρωσσίας θα αποδεχτεί ως έγκυρο τον Τόμο της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας και ότι θα αποκαταστήσει την εκκλησιαστική κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Το ακριβώς αντίθετο θα συμβεί. Η Εκκλησία της Ρωσσίας θα διακόψει κάθε εκκλησιαστική κοινωνία και με την Εκκλησία της Ελλάδος, όπως την διέκοψε με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Με άλλα λόγια το υφιστάμενο Σχίσμα θα διευρυνθεί και θα παγιωθεί.
Είναι απολύτως επιβεβλημένο να τοποθετηθεί η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος για το Ουκρανικό.
Ας μην τρέφουμε, όμως, ψευδαισθήσεις για την παραγωγική αξία της όποιας απόφασής της αναφορικά με την άρση του υφιστάμενου Σχίσματος της Εκκλησίας της Ρωσσίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Με άλλα λόγια το υφιστάμενο Σχίσμα θα διευρυνθεί και θα παγιωθεί.
Είναι απολύτως επιβεβλημένο να τοποθετηθεί η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος για το Ουκρανικό.
Ας μην τρέφουμε, όμως, ψευδαισθήσεις για την παραγωγική αξία της όποιας απόφασής της αναφορικά με την άρση του υφιστάμενου Σχίσματος της Εκκλησίας της Ρωσσίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ;
_______
Σεβασμιώτατε, υικά και με κάθε σεβασμό σας παρακαλώ θερμά να αναλάβετε ΑΜΕΣΑ πρωτοβουλία και να μεταβείτε με τον Σεβ. Κυθήρων και τον Σεβ. Ναυπάκτου στο Φανάρι και στην Μόσχα, με την σύμφωνη γνώμη του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου ή και της Ιεράς Συνόδου, για να διαπιστώσετε, εκ του σύνεγγυς, ποιες είναι οι πραγματικές προθέσεις των δύο Πατριαρχείων και ποια φόρμουλα συμβιβασμού είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή ώστε:
1.) Να αρθεί το Σχίσμα του Πατριαρχείου Ρωσσίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
1.) Να αρθεί το Σχίσμα του Πατριαρχείου Ρωσσίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
2.) Να λυθεί, με την σύμφωνη γνώμη όλων, η Αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ουκρανίας, και
3.) Να αποκατασταθεί το πιο πολύτιμο: Η ενότητα της Εκκλησίας.
Θα επαναλάβω -για μια ακόμη φορά- αυτό που γράφω φορτικά τον τελευταίο χρόνο:
Το πραγματικό διακύβευμα του Ουκρανικού ήταν, είναι και θα παραμείνει η ενότητα της Εκκλησίας.
Ειπα να μην ξαναμιλησω για το Ουκρανικο μεχρι τις 11/10 που θα συζητηθει στην ΙΣΙ, βλεπω ομως με ποση ευκολια χαρακτηριζονται απο πολλους οι της νεας Ουκρανικης Εκκλησιας ως ενεργεια Σχισματικοι και μαλιστα πολλοι εξ αυτων ανιεροι χωρις Ιερωσυνη και Μυστηρια παρα τον Τομο του Οικουμενικου Πατριαρχειου και φοβουμαι ειλικρινα αυτο τον τροπο της ευκολης τοποθετησης πολλων. Γραφεται π.χ. οτι οι Χειροτονιες των Αρχιερεων του Μακαριου ειναι ανυπαρκτες και ερωτω οταν ξεκινησε αυτο το Σχισμα και χειροτονηθηκαν νεοι Αρχιερεις ηταν ολοι οι χειροτονουντες αυτοχειροτονητοι, γιατι εστω και ενας να ηταν καθηρημενος εστω Αρχιερεας με πρωην κανονικη χειροτονια, τοτε οι χειροτονιες αυτες ειναι μεν αντικανονικες ,αλλα οχι ανυποστατες δογματικα. Επισης οι χειροτονιες του Φιλαρετου ηταν αντικανονικες αλλα οχι ανυποστατες. Οι τακτοποιηση αυτων των Αρχιερεων απο το Οικουμενικο Πατριαρχειο μπορει να εχουν και εχουν σωρεια αντικανονικων προυποθεσεων αλλα αυτο δεν σημαινει οτι δεν εγινε αυτη η τακτοποιηση. Το Οικουμενικο Πατριαρχειο με τις ενεργειες αυτες το πιθανοτερο κατεστησε εαυτο υποδικο ενωπιον Πανορθοδοξου Συνοδου για σειρα αντικανονικων πραξεων,αλλα αυτο δεν σημαινει οτι οι Ουκρανοι Αρχιερεις σημερα ειναι Σχισματικοι και ανιεροι η τα Μυστηρια τους ειναι ακυρα η ανυποστατα. Βαρειες και επικιδυνες κουβεντες που δυστυχως εκτοξευονται με ευκολια και απο χειλη η την γραφιδα και προσωπων με περγαμηνες θεολογικης παιδειας. Αυτο το κλιμα σιγουρα οδηγει στην διασπαση της Εκκλησιας, στην μη ευρεση καποιας ορθης λυσεως και αργοτερα ακομη και στον φανατισμο των απλουστερων περι τα θεολογικα αδελφων ,που θα παγιωσει το οποιο Σχισμα. Ναι το Οικουμενικο Πατριαρχειο και κατα την δικη μου γνωμη εσφαλλε στην διαχειρηση του Ουκρανικου προβληματος ,ισως μαλιστα επραξε αυτο εν γνωσει με καποιους απωτερους σκοπους που θα φανουν μελλοντικα, αλλα χρειαζεται ψυχραιμια και οχι η εφαρμογη του πασαλος πασαλω εκρουεται. Παρακαλω μια σκεψη κατεθεσα ισως χρησιμη, δεν επιθυμω διαλογο επ αυτου, διοτι θα ειναι για μενα εξαιρετικα ψυχοφθορος.(Πολυμενοπουλος Διονυσιος Πατρα)
ReplyDeleteΠολύ σοβαρός ο προβληματισμός σας.
DeleteΑς ελπίσουμε ότι οι Σύνοδοι των Ορθοδόξων Αυτοκεφλάων Εκκλησιών θα δώσουν απάντηση στο θέμα που θέτετε με γνώμονα την ενότητα της Ορθοδοξίας και στον σεβασμό προς τους Ιερούς Κανόνες.
Για όνομα του Θεού!
Δεν πρέπει να παγιωθεί και να διευρυνθεί το υφιστάμενο Σχίσμα του Πατριαρχείου Ρωσσίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Εγώ κύριε Τελεβαντε, το διάβασα και σας λέω ότι είναι γεμάτο ηλιθιότητες (πχ τα έτη φωτός), δεν παραθέτει ούτε ένα ουσιαστικό επιχείρημα που να στηρίζεται σε κάποιον κανόνα, όσα ισχυρίζεται έχουν απαντηθεί και καταρριφθεί πάλιν και πολλάκις, ενώ φθάνει δε στο ΈΣΧΑΤΟ ΣΗΜΕΊΟ ΚΑΤΆΝΤΙΑΣ ΚΑΙ ΡΩΣΟΔΟΥΛΕΙΑΣ να μάχεται για την εξωτερική πολιτική της Ρωσίας και να υποστηρίζει τα περί εξόδου της Ρωσίας στη θάλασσα! Ούτε η ρωσική πρεσβεία να του το υπαγόρευσε. Και εσείς εκστασιαζεστε με αυτό το ηλίθιο και εμετικό παραλήρημα και μάλιστα χαρακτηρίζετε όσους δεν συμφωνούν ως προκατειλημμένους. Λοιπόν, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε ξεκάθαρα: πάρτε το χαμπάρι όλοι οι πατριαρχομαχοι που βρήκατε άλλη μια ευκαιρία με το ουκρανικό να εκδηλώσετε άλλη μια φορά το μένος σας: το ουκρανικό έχει τελειώσει, η ουκρανική εκκλησία θέλοντας και μη θα αναγνωριστεί από όλους αργά ή γρήγορα και μαζί και τα απαραγραπτα προνόμια του οικουμενικού Πατριαρχείου. Προμηθευτείτε δε άφθονο ξύδι γιατί το ουκρανικό είναι μόνο η αρχή. Επακολουθεί ντόμινο...
ReplyDeleteΑπέκλεισα από την αρχή κάθε ανάμιξη στα γεωστρατηγικά σχέδια των μεγάλων δυνάμεων στην Ουκρανία.
DeleteΔεν ειναι καθόλου από την δουλειά μας να εμπλακούμε σε αυτά και να εξυπηρετήσουμε τα σχέδια του οιουδήποτε.
Ως εκ τούτου καθόλου δεν με βρίσκουν σύμφωνο η αναφορά σε αυτά.
Ο Σεβασμιώτατος, όμως, αναφέρθηκε σε πλήθος κανόνων για τις διάφορες πτυχές του Ουκρανικού που κάθε άλλο παρά ηλιθιότητες ειναι όπως ατυχώς αναφέρετε.
Αν οι κανονικές θέσεις του Σεβ. Πειραιώς είναι τόσον έωλες, όπως φρονείτε, γιατί δεν τις απαντούν οι κανονολόγοι του Οικουμενικού Πατριαρχείου;
Για πείτε μου, σε τι δεν έχουν ΗΔΗ απαντήσει; Τι καινούριο προσκόμισε; Θα μου αναφέρετε επί τέλους ΕΝΑΝ κανόνα που στηρίζεται ο Πειραιώς;;
DeleteΠόσο υποκριτής ο Πειραιώς και όλοι του σιναφιου του: ζητούν πανορθόδοξη όλοι αυτοί που προσπάθησαν να σαμποτάρουν την προηγούμενη για να μην συζητηθεί το θέμα της αυτοκεφαλιας και των διπτυχων. Τώρα όμως τα λούζονται και έπεται και συνέχεια...
ReplyDeleteΟυπςςς... Τι έχουμε εδώ κύριε Τελεβαντε; Τον Πειραιώς να είναι αναφανδόν υπέρ του ότι η Ουκρανία είναι κανονικό έδαφος του οικουμενικού Πατριαρχείου και ότι ο οικουμενικός Πατριάρχης έχει το αποκλειστικό προνόμιο να απονείμει αυτοκεφαλια;
ReplyDeleteΠιστεύω θα έχει ενδιαφέρον να παραθέσετε και αυτή τη θέση του σε ξεχωριστή ανάρτηση.
https://romalewfronimati.blogspot.com/2019/09/video.html?fbclid=IwAR3fc5mqP0JBq34kXrei3Sc6d-nhACsTuTnsaW2w_-_AAJP7Gz4Bh40aaLY&m=1
Θα ηθελα να αναφερθω στην αναφορα του Μητροπολιτη κ. Σεραφειμ προς το τελος του κειμενου του,οπου προειδοποιει τους Αρχιερεις της ΙΣΙ,οτι οι Ρωσοι σε αντιδραση της επικειμενης αναγνωρισης της νεας Ουκρανικης Εκκλησιας ειναι πιθανον να αναγνωρισουν την Εκκλησια των ΓΟΧ. Αυτο δεν ισχυει, διοτι η Συνοδος των ΓΟΧ εχει δημοσια δηλωσει προ ολιγων μηνων, οτι δεν αναμιγνυεται στις εσωτερικες διαμαχες για δικαιοδοσιες και πρωτεια των φιλοοικουμενιστικων Εκκλησιων και δεν προκειται ουτε καν να συζητησει με τους Ρωσους, εαν επιδιωξουν αυτοι καποια επαφη, εαν πρωτα δεν καταδικασουν τον Οικουμενισμο και εξελθουν απο το ΠΣΕ. Βεβαια οι Ρωσοι μπορουν ευκολα να εφαρμοσουν την προυποθεση αυτη αρκει να αποφασισουν Συνοδικα και δηλωσουν οτι πειθονται και υπακουουν στην Συνοδο του 1948 που εγινε στη Μοσχα μετειχαν εκτος της Ρωσικης Εκκλησιας και Προκαθημενοι και αντιπροσωπιες πολλων Αυτοκεφαλων Ορθοδοξων Εκκλησιων, εκτος του Οικουμενικου Πατριαρχειου και της Εκκλησιας της Ελλαδος, εαν δεν κανω λαθος, ειχε δηλαδη χαρακτηρα Μειζωνος Ορθοδοξου Συνοδου και κατεδικασε τοσο τον Οικουμενισμο οσο και το Π Σ Ε. (Πολυμενοπουλος Διονυσιος Πατρα)
ReplyDelete