ΙΔΟΥ ΓΙΑΤΙ Ο π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ ΕΙΠΕ «ΚΙ ΑΛΛΟΤΕ ΣΑΣ ΤΟ ΕΙΠΑ ΑΥΤΟ, ΑΛΛΑ ΣΑΣ ΤΟ ΕΙΠΑ ΣΥΓΧΩΝΕΥΜΕΝΑ»
(Στο τελευταίο προβαλλόμενο βίντεο δίδεται η απάντηση, με την επανάληψη της αιρετικής αναφοράς του ότι η Θεία Χάρις υποτάσσεται στον ανθρώπινο νου)
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====
Στην ιστοσελίδα που επιγράφεται (ΙΕΡΑ Μ. ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ, Vatopedi.gr), το πιο πρόσφατα αναρτημένο βίντεο με ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που έγινε στο Συνοδικό της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου, το οποίο τιτλοφορείται «Ο ζωοποιός σταυρός της υπακοής», αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Όταν αποκαλυφθεί ο νους εις την Χάριν που έχομεν, η Χάρις εν (είναι) μαζί μας, δεν φεύγει, όταν δει ότι ο νους εξύπνησεν και είναι ικανός και διοικεί πλέον τα συναισθήματα, δεν τον πλανούν, τότε έρχεται η Χάρις και ενώνεται μαζί του, μάλλον υποτάσσεται η Χάρις εις τον νουν».
Εάν η αναφορά «μάλλον υποτάσσεται η Χάρις εις τον νουν», ήταν μόνο αυτή χωρίς καμιά επεξήγηση πιθανώς θα μπορούσε να εκληφθεί ως λεκτικό λάθος ή για την ακρίβεια ένα άτοπο. Όμως αυτή την αναφορά «υποτάσσεται η Χάρις εις τον νουν» είναι που επεξήγησε κατά την ομιλία του βίντεο που τιτλοφορείται «Τέκνα Θεού γενέσθαι» στην οποία αναφέρει την εξής αιρετική διδασκαλία περί της Θείας Χάριτος: «Όταν η Θεία Χάρις αυτό το διαπιστώσει, ότι ο νους αυτός εξύπνησε και πήρε τη θέση του σαν πρόσωπο και ο νους είναι το πρόσωπο, τότε υποτάσσεται η Χάρις εις τον νουν, μυστήρια μυστηρίων. Κι άλλοτε σας τα είπα αυτό, αλλά σας το είπα συγχωνευμένα. Δεν είναι παράξενα τούτα. Ο νους του ανθρώπου που είναι πρόσωπον και το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν, είναι υπεράνω της Χάριτος. Η Χάρις του Θεού είναι άκτιστος ενέργεια μέσω της οποίας κατασκεύασε τα πάντα και τα διοικεί. Αλλά αυτή είναι εργαλείο, ο νούς είναι πρόσωπον, τόσον το καθ’ εικόνα και ομοίωσιν. Γι’ αυτό και το φόρεσε ο Θεός Λόγος και το έχει αχώριστα στην αιωνιότητα της δόξης του, ο Πατήρ του μέλλοντος αιώνος». Εδώ όμως επεξήγησε τι εννοεί με τη φοβερή αιρετική θέση του περί κατωτερότητας της Θείας Χάριτος.
Ιδού γιατί η αναφορά του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, «κι άλλοτε σας τα είπα αυτό, αλλά σας το είπα συγχωνευμένα», στην κατακλείδα της αιρετικής διδασκαλίας του περί της Θείας Χάριτος. Σαφέστατα καταδεικνύει την εμμονή του στην κακοδοξία αυτή. Ιδού λοιπόν τα ‘’συγχωνευμένα’’. Συγχωνευμένη αιρετική διδασκαλία περί της Θείας Χάριτος. Η αναφορά σε πιθανά λεκτικά λάθη δεν ευσταθεί. Η δικαιολόγηση ή μάλλον ισχυροποίηση της αιρετικής αυτής πλάνης, δεν αφήνει ουδέ επ’ ελάχιστον περιθώρια λεκτικού λάθους. Αποτελεί ξεκάθαρα αιρετική θέση περί της Θείας Χάριτος.
No comments:
Post a Comment