ΣΥΜΠΟΣΙΟ “Ο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ” ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΟΧΕΣ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΝ
Του Ιστολογίου “Χριστιανική Βιβλιογραφία”
=============
. Στὶς 6 Σεπτεμβρίου 2011 ἡ «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ» ἔγραφε πολὺ ἐγκαίρως: «Ἡ πρόσκαιρη νηνεμία στὸ θέμα τῶν μεταφράσεων τῶν λειτουργικῶν κειμένων (δηλ. τῆς μόνιμης ἀντικαταστάσεως τῶν κειμένων μὲ μεταφρασμένα) εἶναι μόνον πρόσκαιρη καὶ τακτικιστική, ἀπὸ πλευρᾶς τῶν “μεταφραστῶν”. Λίαν συντόμως θὰ “ἀναζωπυρωθεῖ” ἐξ ἀφορμῆς συνοδικῆς πρωτοβουλίας». Πράγματι λοιπὸν ἡ ἔγκαιρη ἐνημέρωση τῆς «ΧΡ. ΒΙΒΛ.» ἐπιβεβαιώνεται: Ἀπὸ 19-21 Σεπτεμβρίου 2011 θὰ λάβει χώρα Λειτουργικὸ Συμπόσιο μὲ γενικὸ θέμα: «Ο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ» (ἰδὲ σχετ. κατωτέρω). Μαζὶ δημοσίευσε καὶ τὶς ΟΛΟΚΑΘΑΡΕΣ θέσεις τοῦ π. Ἐπιφανίου Θεοδωροπούλου: «Αὐτὰ δὲν μεταβάλλονται (…) Δὲν θὰ μεταφράσουμε τὰ λόγια τῆς Λατρείας σ᾽ αὐτὸ τὸ γλωσσικὸ ἐξάμβλωμα, τὸ ὁποῖο ἀκοῦμε ἀπὸ τὰ μέσα τῆς λεγομένης μαζικῆς ἐνημερώσεως. Θὰ καταντήσουν νὰ μὴν ἔχουν “εἶδος οὐδὲ κάλλος”. Τὰ κείμενα αὐτὰ εἶναι κλασσικὰ καὶ δὲν μποροῦν νὰ ἀποδοθοῦν, δὲν μποροῦν νὰ μεταφρασθοῦν. Δὲν μποροῦμε νὰ εἰσαγάγουμε στὴν Λατρεία τὴν γλῶσσα τὴν ὁποία ὁμιλοῦμε. Ὅσοι θέλουν, μποροῦν νὰ μάθουν τὰ τῆς Ἐκκλησίας.» (γιὰ περισσότερα βλ.: http://christianvivliografia.wordpress.com/2011/09/06/αὐτὰ-τὰ-λόγια-δὲν-μεταβάλλονται/
. Ἂς ἐλπίσουμε καὶ ἂς εὐχηθοῦμε νὰ μὴ ἀποκαλυφθοῦν διαλογισμοὶ κεκρυμμένοι. Καὶ τὰ Συμπεράσματα τοῦ Συνεδρίου νὰ συστοιχοῦν πρὸς τὴν Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας.
. Εἶναι τόσο τεταμένο τὸ κλῖμα ἀπὸ τὴν οἰκονομικὴ κρίση καὶ τὸν κοινωνικὸ ἀναβρασμὸ στὴν Ἑλλάδα, ποὺ θὰ χρειασθεῖ νὰ σκεφθοῦν δυὸ φορὲς τί θὰ εἰσηγηθοῦν οἱ Εἰσηγητές. Ἀλίμονο καὶ τρισαλίμονο, ἂν παρασυρθοῦν ἀπὸ «μεταπατερικὲς» συνθηματολογίες ἢ ληγμένες μεταφραστικὲς ρηχότητες καὶ ξεφουρνίσουν τίποτα ἀψυχολόγητες καὶ ἀθεολόγητες θέσεις. Προσοχή! Οἱ ἀντοχὲς τῶν πιστῶν ἀπὸ παντοειδῆ χτυπήματα ἔχουν ἐγγίσει στὰ ὅριά τους!
ΙΓ´ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΣΤΕΛΕΧΩΝ Ι. ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΝ
. Ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος διοργανώνει τὸ ΙΓ’ Πανελλήνιο Λειτουργικὸ Συμπόσιο Στελεχῶν Ἱερῶν Μητροπόλεων, ἀπὸ 19ης ἕως 21ας Σεπτεμβρίου 2011, στὸ Ἵδρυμα Τηνιακοῦ Πολιτισμοῦ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Σύρου, Τήνου, Ἄνδρου, Κέας καὶ Μήλου στὴν Ἱερὰ Νῆσο Τῆνο. Γενικὸ θέμα τοῦ Συμποσίου, τὸ ὁποῖο ἔχει θέσει ὑπὸ τὴν αἰγίδα του ὁ Μακαριώτατος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καὶ Πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερώνυμος, ποὺ θὰ ἀπευθύνει μήνυμα, εἶναι: «Ο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ» Τοὺς Συνέδρους θὰ προσφωνήσουν ὁ Σεβ. Μητρ. Σύρου κ. Δωρόθεος καὶ ὁ Πρόεδρος τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς Σεβ. Μητροπ. Καισαριανῆς, Βύρωνος καὶ Ὑμηττοῦ κ. Δανιήλ. Θὰ πραγματοποιηθοῦν ἕξι Συνεδρίες, σύμφωνα μὲ τὸ πρόγραμμα ποὺ ἔχει καταρτισθεῖ, καὶ εἰσηγήσεις στὸ Συμπόσιο θὰ κάνουν οἱ κάτωθι ἀναφερομένοι εἰσηγητὲς μὲ τὰ ἀντιστοίχως ἀναγραφόμενα θέματα:
1. Εἰσήγηση: «Γλωσσολογικὴ προσέγγιση τῆς γλώσσας τῆς λατρείας»
Εἰσηγητής: Ἐλλογιμώτατος κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης,
Ὁμότιμος Καθηγητὴς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
2. Εἰσήγηση: «Εἰσαγωγὴ στὴ συνάφεια θεολογίας κσὶ λειτουργικοῦ λόγου (Βίβλος, Δόγμα,Ἦθος)».
Εἰσηγητής: Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Κωνσταντῖνος Καραϊσαρίδης,
Ἐπίκουρος Καθηγητὴς τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
3. Εἰσήγηση: «Σύγχρονη προβληματικὴ περὶ τοῦ λειτουργικοῦ λόγου».
Εἰσηγητής: Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Δημήτριος Τζέρπος
Ἀναπληρωτὴς Καθηγητὴς τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
4.Εἰσήγηση: «Ἡ πρόσληψη τοῦ θείου λόγου ἀπὸ τὸν σημερινὸ ἄνθρωπο».
Εἰσηγητής: Ἐλλογιμώτατος κ. Γεώργιος Γαλίτης, Ὁμότιμος Καθηγητὴς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
5. Εἰσήγηση: «Ὁ ρόλος τῆς γλώσσας στὰ πατερικὰ καὶ λειτουργικὰ κείμενα».
Εἰσηγητής: Ἐλλογιμώτατος κ. Στυλιανὸς Παπαδόπουλος, Ὁμότιμος Καθηγητὴς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
6. Εἰσήγηση: «Δεδομένα καὶ προβληματισμοὶ ἀπὸ τὴν ἱστορία τῆς μετάφρασης τῶν λειτουργικῶν κειμένων».
Εἰσηγήτρια: Ἐλλογιμωτάτη κ. Ἄννα Κόλτσιου – Νικήτα,
Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
7. Εἰσήγηση: «Ἡ συνάφεια πρωτοτύπου, μεταφράσεως καὶ τρόπου ἀναγνώσεως τῶν εὐχῶν στὴ Θ. Λειτουργία».
Εἰσηγητής: Ἐλλογιμώτατος κ. Γεώργιος Ν. Φίλιας, Καθηγητὴς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
8.Εἰσήγηση: «Φιλολογικὰ σχόλια καὶ μεταφραστικὰ προβλήματα στὴ Θεία Λειτουργία»
. Εἰσηγητής: Δρ Φώτιος Σχοινᾶς, Φιλόλογος.
9. Εἰσήγηση: «Νεώτερα ἑρμηνευτικὰ Ὑπομνήματα καὶ Ἐγκόλπια τῆς Θ. Λειτουργίας».
Εἰσηγητής: Ἐλλογιμώτατος κ. Παναγιώτης Σκαλτσής, Ἀναπληρωτὴς Καθηγητὴς Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
10. Εἰσήγηση: «Ἡ συμβολικὴ γλῶσσα τῆς Θ. Λατρείας».
Εἰσηγητής: Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος κ. Βασίλειος Καλλιακμάνης,
Καθηγητὴς τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
11. Εἰσήγηση: «Γιατί χρειαζόμαστε μεταφράσεις καὶ σήμερα».
Εἰσηγητής: Πανοσιολογιώτατος Ἀρχιμανδρίτης κ. Θεοδόσιος Μαρτζοῦχος,
Πρωτοσύγκελλος Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νικοπόλεως καὶ Πρεβέζης.
12. Εἰσήγηση: «Ἡ ἐμπειρία ἀπὸ τὴν συμμετοχὴ στὴν μετάφραση τῆς Ἁγίας Γραφῆς ὡς ἐφόδιο γιὰ μία συμβολὴ στὴν προσπάθεια μεταφράσεως τῆς Θείας Λειτουργίας».
Εἰσηγητής: Ἐλλογιμωτάτη κ. Αἰκατερίνη Χιωτέλλη, Θεολόγος.
13. Εἰσήγηση: «Ἡ ποίησις νέων ἀκολουθιῶν ὡς παραγωγὴ συγχρόνου λειτουργικοῦ λόγου».
Εἰσηγητής: Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ἐδέσσης, Πέλλης καὶ Ἀλμωπίας κ. Ἰωήλ.
14. Εἰσήγηση: «Θέματα μεταφράσεως, ὑμνολογίας καὶ μουσικῆς».
Εἰσηγητής: Ἐλλογιμώτατος κ. Γρηγόριος Στάθης,
Ὁμότιμος Καθηγητὴς Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.
15. Εἰσήγηση: «Ἡ συγχρονία καὶ ἡ διαχρονία ὡς μηχανισμοὶ προσλήψεως τῶν λειτουργικῶν κειμένων».
Εἰσηγήτρια: Ἐλλογιμωτάτη κ. Ἑλένη Κασάπη, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
. Κάθε Συνεδρία θὰ κατακλείεται μὲ συζήτηση ἐπὶ τῶν εἰσηγήσεων μεταξὺ τῶν συνέδρων καὶ εἰσηγητῶν καὶ μετὰ τὸ πέρας ὅλων τῶν Συνεδριῶν θὰ διατυπωθοῦν καὶ θὰ ἀνακοινωθοῦν τὰ γενικὰ συμπεράσματα καὶ οἱ σχετικὲς προτάσεις.
. Στὸ πλαίσιο τοῦ ΙΓ´ Πανελληνίου Λειτουργικοῦ Συμποσίου θὰ τελεσθοῦν Ἱερὲς Ἀκολουθίες καὶ τὴν προτελευταία ἡμέρα, 20.9.2011, πρὸ τῆς δευτέρας Συνεδρίας θὰ τελεσθεῖ Θεία Λειτουργία στὸν Ἱερὸ Ναὸ Παναγίας Εὐαγγελιστρίας Τήνου. Φορεὺς διοργανώσεως τοῦ Συνεδρίου εἶναι ἡ Εἰδικὴ Συνοδικὴ Ἐπιτροπὴ Λειτουργικῆς Ἀναγεννήσεως.
. Οἱ ἐργασίες τοῦ Συμποσίου θὰ καλυφθοῦν ζωντανὰ ἀπὸ τὸν διαδικτυακὸ τηλεοπτικὸ σταθμὸ intv.gr.
Ἐκ τοῦ Γραφείου τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Τύπου
No comments:
Post a Comment