Sunday, April 10, 2011

ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ


ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΤΕIΧΙΣΗ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

==========


Τελευταία, ως μη όφειλε, έχει αρχίσει στην Ελλάδα να ακούγεται μια φωνή, που όσο πάει και δυναμώνει, για την δήθεν ανάγκη αποτείχισης από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή και από τους επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδας και άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών για να μην ...μολυνθούμε από την οικουμενιστική αίρεση!!!


Oύτε που χρειάζεται να αναλυθεί ότι, όσοι προβαίνουν σε αυτούς τους εξωφρενικούς ισχυρισμούς, είναι άγευστοι του κανονικού δικαίου αλλά και της δογματικής διδασκαλίας της Εκκλησίας μας.


Ορισμένοι διαβάζουν το βίο ή τα συγγράμματα ενός Αγίου της Εκκλησίας - με τη γνωστή μέθοδο, στις ανθρωπιστικές σπουδές, ως “close reading” - και νομίζουν ότι έτσι αποκτούν το δικαίωμα να προβαίνουν σε ενέργειες που πληγώνουν την ενότητα και την ειρήνη της Εκκλησίας.


Είναι εντελώς απαράδεκτη, υπό τις σημερινές συνθήκες, η προσφυγή στην αποτείχιση.


Ο Οικουμενισμός, ύστερα από περισσότερο από ένα αιώνα ζωής, βρίσκεται στην πιο αντίξοη καμπή της ιστορίας του.


Στο Βατικανό ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ΄- ένας κυριολεκτικά μεσαιωνικός Πάπας - δεν δέχεται καμιά μορφή περιορισμού του "πρωτείου" και του "αλάθητου".


Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, από την άλλη, είναι τόσο ισχυρές οι εθνοφυλετικές τάσεις ώστε η δυνατότητα υποχωρήσεων σε θέματα Οικουμενισμού είναι εντελώς αδύνατη στο προβλεπτό μέλλον.


Επομένως γιατί να γίνει η αποτείχιση;


Για την παραβίαση των Ιερών Κανόνων που απαγορεύουν τις συμπροσευχές με αιρετικούς και αλλόθρησκους;


Από πότε έγινε παράδοση της Εκκλησίας οι πιστοί να προσφεύγουν στην αποτείχιση εξαιτίας της παράβασης των Ιερών Κανόνων;


Πότε τηρήθηκε και πού η ακρίβεια των Κανόνων ώστε να θεωρήσουμε ότι τώρα ειδικά καταστρατηγούνται;


Πόσοι επίσκοποι - παρά τις σαφείς και κατηγορηματικές διατάξεις Οικουμενικών Συνόδων - χειροτονούν τους κληρικούς τους όταν φτάσουν στο κανονικό όριο ηλικίας;


Πώς έγινε δεκτός ο πέρα για πέρα αντικανονικός και αντορθόδοξος εκκλησιολογικά θεσμός των βοηθών επισκόπων; Τι είναι το επισκοπικό αξίωμα; Παράσημο; Για να το δίνει η Σύνοδος σε όποιον αποφασίσει;


Τι προβλέπουν οι Ιεροί Κανόνες για το μεταθετό; Υπάρχουν πιο αυστηροί Κανόνες από τους Κανόνες που απαγορεύουν το μεταθετό; Το μεταθετό όμως έχει γίνει δυστυχώς συνήθης πρακτική πολλών Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και υπάρχει και στο Καταστατικό της Εκκλησίας της Ελλάδος!


Βάσει ποιας συνέπειας ή λογικής είναι επιτρεπτό να αποτειχιστούμε από τους επισκόπους μας, επειδή παραβαίνουν τους Ιερούς Κανόνες της συμπροσευχής, και δεν πρέπει να αποτειχιστούμε όταν παραβαίνουν τους Ιερούς Κανόνες για την ηλικία των κληρικών που χειροτονούν ή όταν μετατίθενται από επαρχία σε επαρχία ή όταν ψηφίζουν υπέρ του μεταθετού;


Αν αντικανικότητος μνησθώμεν τις των επισκόπων μας ή των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών μας υποστήσεται;


Σε ποια εποχή και σε ποιο μέρος τηρούσαν οι επίσκοποι όλους τους Ιερούς Κανόνες με ακρίβεια;


Τι θα γινόταν στην Εκκλησία όταν μια ομάδα πιστών - με ή χωρίς κληρικούς- προσέφευγε στην αποτείχιση κάθε φορά που παρετηρείτο παράβαση των Ιερών Κανόνων;


Τί θα συνέβαινε;


Απλούστατα! Αυτό ακριβώς που συμβαίνει στον Προτεσταντισμό, όπου υπάρχουν 300 επίσημες Προτεσταντικές “Εκκλησίες” (και ο Θεός να τις κάνει!) και 2,000 ανεπίσημες.


Αυτή την ορθόδοξη πρακτική εισηγούνται ορισμένοι;


Δεν ζηλεύουμε ούτε το “ορθόδοξο” τους φρόνημα, ούτε τη θεολογική τους “επάρκεια”.


Εχουμε αδήριτη υποχρέωση να τηρούμε τους Ιερούς Κανόνες.


Εχουμε κατά Θεόν υποχρέωση να διαμαρτυρόμαστε όταν καταπατούνται, αλλά είναι ανεπίτρεπτο να αποτειχιζόμαστε από τους επισκόπους μας, πριν συνοδική διαγνώμη, για την παράβαση των Ιερών Κανόνων.


Παραθέτουμε στη συνέχεια απόσπασμα από το βιβλίο του μακαριστού Αγίου Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου “Τα δύο άκρα”, που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου. Ο μακαριστός Γέροντας - πατερική μορφή του 20ού αιώνα και εξαίρετος κανονολόγος- μας δίνει το στίγμα της ορθόδοξης θεώρησης της Αποτείχισης. Ας τον ακούσουμε.


*****


ΔΙΑΚΟΠΗ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ...ΜΟΛΥΝΘΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΡΕΣΗ;


Του Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου

===========


Αλλά η διακοπή του μνημοσύνου, «πριν από Συνοδική διάγνωση» και καταδίκη, δεν έχει την έννοια της αποφυγής μολυσμού από την κηρυσσόμενη αίρεση! Όχι, αδελφέ μου! Αν είχε αυτή την έννοια, τότε οι Κανόνες δεν θα παρείχαν απλά το δικαίωμα παύσης του μνημοσύνου για αίρεση «πριν από Συνοδική διάγνωση», αλλά θα θέσπιζαν ρητή και σαφή υποχρέωση με απειλή βαρύτατων ποινών σε αντίθετη περίπτωση.

Η διακοπή μνημοσύνου για αίρεση «πριν από Συνοδική διάγνωση» έχει άλλη έννοια. Αποτελεί έντονη, αλλά κι έσχατη διαμαρτυρία της Ορθόδοξης συνείδησης, παρέχει μια διέξοδο σε αυτούς που σκανδαλίζονται, και ταυτόχρονα αποσκοπεί και στη δημιουργία αναταραχής, ώστε η Εκκλησία να βιαστεί να ξεκαθαρίσει την κατάσταση.

Δεν υπάρχει κίνδυνος να…μολυνθούμε, ούτε μνημονεύντας τον Πατριάρχη (εφόσον ακόμα δεν καταδικάστηκε), ούτε, πολύ περισσότερο, αν δεχόμαστε σε κοινωνία αυτούς που τον μνημονεύουν. Όσα αντίθετα λέγονται, είναι ανόητοι «ζηλωτισμοί». Ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων δε μολύνθηκε, αν και έλαβε Επισκοπική χειροτονία από τον Μητροπολίτη Καισαρείας Ακάκιο, ο οποίος ήταν μεν δηλωμένος αρειανός (και μάλιστα αρχηγός μιας μερίδας αρειανών), αλλά ακόμη βρισκόταν και ενεργούσε εντός της Εκκλησίας. Ο άγιος Ανατόλιος χειροτονήθηκε κι αυτός Επίσκοπος (και μάλιστα Πατριάρχης Κων/πόλεως) από τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Διόσκορο, ο οποίος ήταν μεν μονοφυσίτης και μεγάλος προστάτης του αιρεσιάρχη Ευτυχή, αλλά δεν είχε ακόμη καταδικαστεί από την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο. Αν λοιπόν δεν μολύνει ούτε αυτή η χειροτονία από Επισκόπους που κηρύσσουν μεν αιρετικά φρονήματα, αλλά ακόμα δεν καταδικάστηκαν από Σύνοδο και παραμένουν εντός της Εκκλησίας, πολύ περισσότερο δε μολύνει το μνημόσυνό τους και ακόμα περισσότερο δε μολύνει η κοινωνία με πρόσωπα που ανέχονται κατ’ οικονομία αυτούς και διατηρούν το μνημόσυνό τους.

Οι Παλαιοημερολογίτες, «μη νοούντες μήτε α λέγουσι μήτε περί τίνων διαβεβαιούνται», ισχυρίζονται τα εντελώς αντίθετα (βλέπε και το βιβλίο του Θεοδωρήτου Μαύρου). Αλλά τότε και αυτοί οι ταλαίπωροι είναι μολυσμένοι. Γιατί; Διότι, όπως προείπα, και αυτοί, παρά τις θεωρητικές διακηρύξεις τους, ή μάλλον, σε κραυγαλέα και τραγική αντίθεση με αυτές, δέχονται στην πράξη σε κοινωνία (συμπροσευχή και παροχή Μυστηρίων) πρόσωπα που ανήκουν στην Εκκλησία της Ελλάδας, η οποία έχει κοινωνία με τον Πατριάρχη! Οπότε;;;

Αν ήθελαν να είναι συνεπείς, έπρεπε να μη δέχονται ούτε ένα (αριθμός 1) μέλος της Ελλαδικής Εκκλησίας να εκκλησιαστεί (ή, πολύ περισσότερο, να εξομολογηθεί ή να κοινωνήσει) μαζί τους, αν προηγουμένως δεν δήλωνε ότι αποχωρεί από την Εκκλησία της Ελλάδας και προσχωρεί εν μετανοία σε αυτούς. Αυτοί όμως, χωρίς φόβο και δισταγμό, συνεκκλησιάζονται, συμπροσεύχονται και συμμετέχουν στα Μυστήρια με πλήθος Νεοημερολογίτες στους Ναούς των Παλαιοημερολογιτών και μάλιστα σε μερικά Ησυχαστήρια.


ΠΗΓΗ:


Από τα ΔΥΟ ΑΚΡΑ του π.Επιφανίου Θεοδωροπούλου,


http://www.egolpion.com/epifanios_palaiohmerologites.el.aspx


8 comments:

  1. Το κείμενό σας αφορά τους κληρικούς, οι οποίοι οφείλουν να μνημονεύουν τους επισκόπους, ακόμα και όταν παραβαίνουν τους κανόνες. Διαφορετικά θα σήμαινε ότι οι ιερείς επιτρέπεται να ελέγχουν τους αρχιερείς, όταν παρεκτρέπονται. Υπάρχουν τα αρμόδια εκκλησιαστικά όργανα για να τους ελέγξουν.
    Το κείμενό σας, όπως και το κείμενο του Γέροντος Επιφανίου Θεοδωροπούλου αφορά τους κληρικούς.
    Δεν αφορά τους πιστούς οι οποίοι όπως επιβάλλεται να επιλέγουν τους πνευματικούς τους, το ίδιο επιβάλλεται να αποφεύγουν τον σκανδαλισμό τους. Οι λαϊκοί στην προκειμένη περίπτωση είναι οι "ελάχιστοι" οι οποίοι πρέπει να προφυλάσσονται από τα σκάνδαλα.
    Αν αυτές οι σκέψεις είναι ορθές, η Διοίκηση της Εκκλησίας πρέπει να ενημερώνει τους πιστούς όσον αφορά τους ιεράρχες που παρεκτρέπονται για να τους αποφεύγουν.
    Όταν στη Λάρισα υπήρχε η γνωστή αταξία, πολλοί πιστοί εκκλησιάζονταν σε άλλη εκκλησιαστική περιφέρεια.
    Αν στην περιφέρεια όπου κατοικώ η λατρεία γίνεται στη δημοτική γλώσσα ή στη γλώσσα των δωδεκαθεϊστών πρέπει χάριν της μη αποτείχισης να βάλω τον εαυτό μου σε δοκιμασία;
    Οι αρχιερείς που ακολουθούν τον οικουμενισμό δεν το κρύβουν.
    Για τους πιστούς η ένωση με τους παπικούς έχει γίνει. Απλώς δεν ανακοινώνεται, πριν οι πιστοί εθιστούν σ΄ αυτήν. Πράγμα που και αυτό θα γίνει. Το μέλλον της Ορθοδοξίας είναι πίσω.

    ReplyDelete
  2. Απλά δεν μπορούμε να λέμε ότι θέλουμε.

    ΚΑΜΙΑ ένωση δεν έχει γίνει και έτσι δεν χρειάζεται η αποτείχιση.

    Η διάκριση κληρικών και λαικών όσον αφορά την αποτείχιση δεν έχει έρεισμα στην κανονική παράδοση.

    Ούτε οι κληρικοί ούτε οι λαικοί επιτρέπεται να αποτειχίζονται εική και ως έτυχε.

    Αν σκανδαλίζεστε στην ενορία ή στην επισκοπή σας από κάτι μπορείτε να εκκλησιαστείτε σε όμορη ενορία ή επισκοπή. Αυτό δεν είναι αποτείχιση.

    ReplyDelete
  3. Πράγματι δεν είναι αποτείχιση. Η απορία μου είναι αν είναι ορθό να κάνουμε τα"στραβά μάτια", ενώ οι ίδιοι οι οικουμενιστές δεν κρύβονται.
    Αυτό δεν ισχύει βέβαια για σας που ορθώς πράττετε και τους αποκαλύπτετε.
    Αν και η εποχή μας δεν φοβάται την αποκάλυψη. Το κακό πλέον δρα απροκάλυπτα. Έχει τον τρόπο να προκαλεί τον εθισμό. Ο κόσμος τα δέχεται όλα παθητικά. Την ησυχία υποκατέστησε ο εφησυχασμός.
    Αυτοί που έχουν ένα βήμα πρέπει να πολεμούν τον εφησυχασμό.
    Ο λόγος δεν πρέπει να νανουρίζει, αλλά να εμποδίζει τον ύπνο. Κάποιος Ισπανός ποιητής έγραψε ένα νανούρισμα, για να μην κοιμηθεί το μωρό. Ο Λούϊς Πιτεντέλ.

    ReplyDelete
  4. Γιατί να κάνουμε τα στραβά μάτια;

    Ασφαλώς όχι.

    Κάθε οικουμενιστική ενέργεια πρέπει να επισημαίνεται..

    Βλέωπω ξέρετε πολλά για Ισπανική ποίηση; Πώς έτσι;

    ReplyDelete
  5. Κάποτε μου άρεσε πιο πολύ η μετάφραση παρά το γράψιμο. Έτσι άρχιζα να μεταφράζω ποίηση από τη λατινική γλώσσα, απ΄ το γυμνάσιο ακόμα.
    Θα μου πείτε, ξέρεις τόσο καλά τη γλώσσα και μεταφράζεις;
    Θα σας απαντήσω με τα λόγια ενός σπουδαίου μεταφραστή, "δεν με άφησαν οι μεταφράσεις να μάθω καμιά γλώσσα."
    Σ' αυτήν την κατηγορία ανήκω κι εγώ. Και κάτι άλλο. Είμαι βέβαιος πως αν ήξερα τις γλώσσες απ΄ τις οποίες μεταφράζω, δεν θα έκανα καμία μετάφραση. Το γνωστό δεν με τραβάει. Το ίδιο και στα μικρά δοκίμια, όπως μόνο έγώ τα ονομάζω,γιατί κανείς δεν τα θεωρεί δοκίμια, γράφω αυτό που δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω δεν με ενδιαφέρει. Είμαι πάντα ένας αρχάριος.
    Γιατί επιμένω να γράφω; Πιστεύω ότι γράφοντας δημιουργούμε τον εαυτό μας. Γι΄ αυτό πρέπει να έχουμε θεμέλιο τον Κύριον ημών Ιησού Χριστόν.
    Ο τρόπος που γράφω μοιάζει με το δικό σας. Είναι σχόλια επάνω στην πραγματικότητα με σημείο αναφοράς πάντα τον Κύριο Ιησού.
    Προσπαθώ να αποθανατίσω τα κείμενα που γράφω, πράγμα που εσείς δεν βλέπω να το κάνετε. Εννοώ, πως τα σχόλιά σας είναι συνδεδεμένα με την επικαιρότητα. Πράγμα που σημαίνει πως αύριο που θα έχει ξεχαστεί η επικαιρότητα, κινδυνεύει το κείμενό σας να μην έχει ενδιαφέρον. Αυτό βέβαια δεν το παρατηρώ σε όλα τα κείμενά σας. Αλλά έχω την εντύπωση ότι δεν το προσέχετε, εννοώ την αποθανάτιση.
    Θα ονόμαζα το γράψιμό σας επίσης μικρά δοκίμια, αν δεν σας ενδιέφερε τόσο η ρητορική και είχατε κάποιο ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία.
    Θα χαιρόμουν αν αγαπούσατε κι εσείς την Ισπανική Ποίηση.

    ReplyDelete
  6. Πολύ σωστά λέτε ότι δεν ενδιαφέρομαι να αποθανατίσω τα κείμενα μου. Ούτε και προσέχω την καλλιέπεια.

    Είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι δεν έχω κάτι που αξίζει να αποθανατιστεί.

    Γράφω μόνον επειδή ως μέλος της Εκκλησίας πονώ γι' αυτά που συμβαίνουν.

    Οχι για να σώσω την Εκκλησία ή τους άλλους αλλά για να σώσω την ψυχή μου και να καθησυχάσω τη συνείδησή μου.

    Χαίρομαι ιδιαίτερα για τις μεταφράσεις από τα Λατινικά που επιδίδεστε. Μην ξεχνάτε ότι άρχισα ως κλασσικός φιλόλογος και μου αρέσει ιδιαίτερα ο Οράτιος ορισμένα από τα ποιήματα του οποίου μπορώ ακόμη και σήμερα να απαγγείλω από μνήμης.

    Οσο για την ισπανική ποίηση δεν μπορώ μεν να την απολαύσω στα Ισπανικά αλλά διάβασα πολύ Λόρκα και άλλους Νοτιοαμερικανούς ισπανόφωνους σε Αγγλικές μεταφράσεις.

    Ο Λόρκα είναι μεγάλος ποιητής. Σας ζηλέυω που μπορείτε να τον απολάυσετε στο πρωτότυπο.

    ReplyDelete
  7. Χαίρομαι κάθε φορά που προβάλλεται ο άγιος γέροντας μας π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος. Ο ενάρετος αυτός κληρικός υπήρξε κανόνας ορθοδοξίας (το έχω πει και θα το ξαναπώ πολλές φορές). Για όποιο θέμα έχει καταπιαστεί θεωρείται λυμένο στην ορθόδοξη θεολογία. Ευχόμαστε εκεί που βρίσκεται να προσεύχεται και για την στρατευομένη Εκκλησία για να ορθοτομεί και να βαδίζει σύμφωνα με τους κανόνες της Εκκλησίας. Μια παρατήρηση: Αν θυμάμαι καλά ο π. Επιφάνιος έγραψε το εξής για την παράβαση των κανόνων: Εάν σε κάποια τοπική εκκλησία παραβαίνονται κάποιοι κανόνες και επικρατήσουν οι επίσκοποι που παραβαίνουν τους κανόνες (όπως π.χ. συμβαίνει στην Ελλάδα με το επάρατο μεταθετό), η λύση στο πρόβλημα αυτό είναι η αποδοχή της αντικανονικότητας από το πλήρωμα της Εκκλησίας. Με άλλα λόγια μπορεί οποιοσδήποτε πιστός να στιγματίζει και να κατακρίνει την αντικανονικότητα δεν μπορεί όμως να μην αποδέχεται τον επίσκοπο, ο οποίος διέπραξε κάποια αντικανονική πράξη.

    ReplyDelete
  8. Ακριβώς έτσι είναι που τα λέτε κ. Βασιλειαδη.

    ReplyDelete