Friday, June 4, 2010

Ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ Ή ΣΧΙΣΜΑ;



Ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ Ή ΣΧΙΣΜΑ;


Του Ανδρέα Παπαβασιλείου, Διδάκτορος Θεολογίας

=================


Η επίσκεψη του Πάπα στην Κύπρο προκάλεσε ήδη έντονες συζητήσεις και πολλές αντιπαραθέσεις μέσα στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας και κατέστη ένα αμφιλεγόμενης σημασίας γεγονός. Μία παράμετρος του γεγονότος τούτου αποτελεί η θεολογική συζήτηση, που προέκυψε εξ αφορμής δηλώσεων Ιεραρχών της Εκκλησίας μας και οι οποίες αφορούν στη «δογματική ταυτότητα» του Πάπα και κατ’ επέκταση του Παπισμού, αν δηλ. ο Πάπας είναι ηγέτης μιας αίρεσης ή μιας Σχισματικής Εκκλησίας.


Και ο μεν Λεμεσού Αθανάσιος δήλωσε ότι «ο Παπισμός είναι αίρεση και πηγή πολλών άλλων αιρέσεων που ταλαιπωρούν την οικουμένη», ενώ ο Κύκκου Νικηφόρος δήλωσε ότι «δεν ασπάζεται τη θέση ούτε του Λεμεσού Αθανάσιου ούτε και των άλλων αδελφών που διαφωνούν με την επίσκεψη του Πάπα στην Κύπρο» και γι’ αυτό είπε, ότι «ως επίσκοπος οφείλει μιαν απολογία στους αδελφούς Μαρωνίτες και Λατίνους που ζουν στην Κύπρο».


Στις δηλώσεις αυτές προστέθηκε και η δήλωση του Ταμασσού Ησαΐα, ότι «η επίσημη θέση της Ορθοδοξίας είναι ότι οι Καθολικοί είναι μία Σχισματική Εκκλησία, δεν είναι αιρετικοί» και ως λόγο προέβαλε την άποψη ότι «αναγνωρίζουμε το βάπτισμά τους κι επιτρέπουμε τους μεικτούς γάμους». Τα ίδια στοιχεία ισχύουν και στην περίπτωση των Αγγλικανών. Είναι μήπως και οι Αγγλικανοί Σχισματική Εκκλησία;


Αν είναι ο Παπισμός Αίρεση ή Σχισματική Εκκλησία και άρα αυτός που θα υποδεχθούμε είναι ένας Αιρεσιάρχης ή ένας Ηγέτης μιας μεγάλης Σχισματικής Εκκλησίας, θα αποφύγουμε την προσωπική απάντηση. Παραπέμπουμε κάθε ενδιαφερόμενο, μεταξύ άλλων, και στην υπ’ αριθμ. 188 Επιστολή του Μεγάλου Βασιλείου προς τον άγιο Αμφιλόχιο Ικονίου, η οποία είναι η «Α΄ Κανονική Επιστολή του Μεγάλου Βασιλείου».


Σ’ αυτήν ο Μέγας Βασίλειος σημειώνει και τα ακόλουθα: «Οι παλαιοί έκριναν ότι πρέπει να δεχόμαστε εκείνο το βάπτισμα που δεν παρεκκλίνει κατά τίποτε από την πίστη. Γι’ αυτό μάλιστα άλλες μεν πλάνες ονόμασαν αιρέσεις, άλλες δε σχίσματα, άλλες δε παρασυναγωγές. Αιρέσεις ονόμασαν τις ομάδες που συγκροτούν οι τελείως αποκομμένοι και αποξενωμένοι από αυτήν την ίδια την πίστη, σχίσματα δε τις ομάδες εκείνες τις οποίες αποτελούν όσοι απομακρύνθηκαν για λόγους εκκλησιαστικούς και για ζητήματα που μπορούν να διευθετηθούν με προσπάθεια αλληλοκατανόησης, ενώ παρασυναγωγές τις συνάξεις που πραγματοποιούνται από ανυπότακτους ιερείς ή επισκόπους και από απαίδευτους λαϊκούς». Και ο Μέγας Βασίλειος, για να γίνει σαφέστερος, δίδει τα ακόλουθα παραδείγματα:


«Αν κάποιος κληρικός, ο οποίος κρίθηκε ένοχος για κάποιο πταίσμα και έχασε το λειτούργημά του και δεν συμμορφώθηκε στους κανόνες, αλλά διεκδίκησε για τον εαυτό του την προεδρία της επισκοπής και την εποπτεία, μαζί δε με αυτόν εγκατέλειψαν την καθολική (= ορθόδοξη) Εκκλησία και μερικά μέλη, αυτό είναι παρασυναγωγή. Σχίσμα είναι η διαφωνία στο θέμα της μετάνοιας με τους ανήκοντες στην Εκκλησία. Αιρέσεις δε είναι οι ομάδες, όπως των Μανιχαίων, των Ουαλεντινιανών, των Μαρκιωνιστών και των Πεπουζηνών.

Η διαφωνία τους ανάγεται κατ’ ευθείαν στην πίστη για τον Θεό» (βλ. PG 32, 665 AB και Ε.Π.Ε., τόμ. 1, σελ. 184 ).


Για όσους μιλούν για φανατικούς και έξαλλους «περί την πίστιν», τους προτρέπουμε να διαβάσουν όσα ο Χριστός υπέδειξε στον άγιο Ιωάννη, τον Ευαγγελιστή, να γράψει στον άγγελο της εκκλησίας της Λαοδίκειας: «Ξέρω καλά τα έργα σου, δεν είσαι ούτε κρύος ούτε ζεστός. Μακάρι να ήσουν κρύος ή ζεστός! Επειδή όμως δεν είσαι ούτε κρύος ούτε ζεστός, αλλά χλιαρός, γι’ αυτό θα σε ξεράσω από το στόμα μου» (Αποκ. 3, 15 - 16). Στα θέματα της πίστεως δεν χωρούν ευγένειες, κοινωνικές αβρότητες, εκπτώσεις και σκοπιμότητες. Αν αυτό ίσχυε, διερωτώμαστε τι είδους χριστιανική πίστη θα είχαμε εμείς σήμερα, δυο χιλιάδες χρόνια μετά την εμφάνιση του Χριστού στον κόσμο;


ΠΗΓΗ:


“ΣΗΜΕΡΙΝΗ”

3 comments:

  1. Φοβερό κείμενο το οποίο λέει στους Ιεράρχες μας που ισχυρίζονται κακώς ότι δέν είναι Αίρεση ο Παπισμός να δώσουν την παραίτησή τους και δέν είναι άξιοι για ποιμένες αφού βάζουν τον λύκο στο μανδρί με τοις αιρετικές διατυπώσεις τους.Ήθελα να ξέρω απο πότε έχουν να διαβάσουν Ορθόδοξη Θεολογία;Πάντως οι Άγιοι Πατέρες άλλα λένε, εκατόν τοις εκατόν, εντελώς διαφορετικά απο τοις κακοδοξίες που εκφράσαν, οι συγκεκριμένοι Επίσκοποι.Αδέλφια ας ανοίξουμε κανένα βιβλίο Πατερικό να ερευνήσουμε και να πιστέψουμε την Αλήθεια για να ελευθερωθούμε...Ανέκαθεν στην Ορθοδοξία μας υπήρχαν αιρετικοί-κακόδοξοι Πατριάρχες,Αρχιεπισκόποι,Επισκόποι ,κληρικοί,Μοναχοί και λαϊκοί έτσι άς καλιεργούμε την καλή ανησυχία μεταξύ μας οι πιστοί και έχει ο Θεός...Δέν περιμένουμε και πολλά απο Επισκόπους που αμβλύνθηκε το Ορθόδοξο κριτήριο τους...Ο Θεός να ελεήσει τον κόσμο Του άπαντα.

    ReplyDelete
  2. Ο κύριος όγκος της Πατερικής Γραμματείας και σημαντικές σύνοδοι της Β΄χιλιετίας της εκκλησιαστικής ιστορίας επικεντρώνονται στην αίρεση του Παπισμού και ακόμη μερικοί διερωτούνται αν ο Παπισμός είναι αίρεση

    ReplyDelete
  3. "Ο Θάσκιος Καικίλιος Κυπριανός είναι ο πρώτος Πατέρας και διδάσκαλος της δυτικής Εκκλησίας.Η μνήμη του τιμάται απο την Ορθόδοξη Εκκλησία στις 2 Οκτωβρίου και απο την Ρωμαιοκαθολική(παπική)στις 16 Σεπτεμβρίου. Οι διακηρύξεις του για τη μοναδικότητα της Εκκλησίας και του επισκοπικού αξιώματος,το οποίο εγγυάται την ενότητα και την καθολικότητά της,εδράζονταν στα λόγια του ίδιου του Κυρίου, ο Οποίος,απευθυνόμενος προς τον Απόστολο Πέτρο ,ομίλησε για την οικοδόμηση Μίας Εκκλησίας υπό έναν ποιμένα(ΜΑΤΘ.16,17-18).Όπως η ευαγγελική αλήθεια δεν καλλιέργησε κανένα προσωπικό-πέτρειο πρωτείο εξουσίας ή δικαιοδοσίας στο μυστήριο της οικοδόμησης της Εκκλησίας, κατά τον ίδιο τρόπο και η διδασκαλία του αγίου απώθησε αυτή την ερμηνεία.Ο Κυπριανός,με ιδιαίτερη προσοχή και σαφήνεια,δίδαξε στο πλήρωμα της Εκκλησίας την ΙΣΟΤΙΜΙΑ των Αποστόλων...Οι βασικές αυτές εκκλησιολογικές θέσεις δεν άφηναν περιθώρια για ανάπτυξη πρωτείων μέσα στην Εκκλησία του Χριστού.Σύμφωνα με τον άγιο,ένα ήταν το μόνο γνήσιο και αποδεκτό πρωτείο της Εκκλησίας και αυτό ήταν η αλήθεια της.Συνεπής σε αυτή τη διδασκαλία του, ο Κυπριανός δεν αναγνώριζε πρωτείο δικαιοδοσίας(primatum jurisdictionis)επί των άλλων τοπικών Εκκλησιών στο Ρωμαίο επίσκοπο.Ούτε συγκατένευσε στην αποδοχή του τίτλου επίσκοπος των επισκόπων:neqvue enim quisquam nostrum episcopum se episcoporum constituit,που ήθελε να επιβάλει για λογαριασμό του ο επίσκοπος Ρώμης Στέφανος. Ο ιερός Πατέρας υποστήριξε τη λειτουργία του συνοδικού συστήματος της Εκκλησίας,το οποίο,μάλιστα,υιοθέτησε εμπράκτως στην ποιμαντική του διακονία..."(Φώτιος Ιωαννίδης,ΠΑΤΕΡΕΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ,εκδόσεις Μπαρμπουνάκη,2010). Το πιό πάνω κομμάτι το αφιερώνω στους αγαπητούς φιλοπαπικους και φιλενωτικούς και διάφορους αδιάφορους ανεγκέφαλους που μπαίνουν στην ιστοσελλίδα κακοπροαίρετα γιά να ρίξουν τα δηλητήρια τους και να φύγουν!Ιδιαίτερα το αφιερώνω στον "Ευστράτιο και στον Yponemos",οι οποίοι υποστηρίζουν και φέρνουν παραδείγματα(τρομάρα τους)τους Άγιους Πατέρες ότι αποδέχονταν το πρωτείο του Πάπα(έτσι τους λέει ο χαλασμένος λογισμός)!!! Παναής

    ReplyDelete