Η ΣΥΝΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΘΑ ΛΥΣΕΙ ή ΘΑ ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ;
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Το απόσπασμα, που παρατίθεται στο τέλος του κειμένου, είναι ο επίλογος άρθρου του διακεκριμένου Κανονολόγου κ. Αναστάσιου Βαβούσκου, που επιγράφεται “Περί παραβιάσεως ορίων κανονικής δικαιοδοσίας”.
Βεβαίως συμφωνούμε απόλυτα
με τον κ. Βαβούσκο πλην
όμως διερωτόμαστε.
Αν συνέλθει Σύναξη των Προκαθήμενων για να αξιολογήσει την κρίση που δημιουργούν οι αντικανονικές ενέργειες του Πατριαρχείου Μόσχας θα νομολογήσει σύμφωνα με βάση τους Ιερούς Κανόνες;
Το ευχόμαστε φυσικά ολόψυχα, αλλά δεν κρύβουμε το μεγάλο φόβο μας ότι οι οι αποφάσεις των Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών θα υπολογίσουν τα ρούβλια και το πολιτικοστρατιωτικό κύρος της Μόσχας και
όχι τους Ιερούς Κανόνες.
Επιπλέον!
Τι θα γίνει, επί παραδείγματι, αν ο Οικουμενικός Πατριάρχης συγκαλέσει Σύναξη Προκαθημένων και η πλειοψηφία των Ορθοδόξων Εκκλησιών αρνηθεί να παραστεί;
Ένα καθόλου απρόσμενο ενδεχόμενο, αφού -ως εικός- ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα προσκαλέσει στην Σύναξη όλων των Προκαθήμενων και τον Προκαθήμενο της Εκκλησίας της Ουκρανίας Μακαριώτατο Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο.
Παραθέτουμε, στην συνέχεια, τον επίλογο του άρθρου του κ. Βαβούσκου, που μας έδωσε την αφορμή για την σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.
“Περί παραβιάσεως ορίων κανονικής δικαιοδοσίας”.
Γράφει ο Δρ. Αναστάσιος Βαβούσκος
Δικηγόρος
Άρχων Ασηκρήτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου
=====
Εάν βεβαίως, οι ενέργειες του Πατριαρχείου Μόσχας και η απόφαση που ελήφθη, επεκταθούν και σε άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, τότε πλέον θα πρόκειται από κανονικής πλευράς για ζήτημα «μείζονος σημασίας» και θα πρέπει να συγκληθεί Σύνοδος Προκαθημένων, προκειμένου να επιληφθεί του ζητήματος αυτού.
Η οποία μάλλον θα σηματοδοτήσει και την αποσαφήνιση όλων των συσσωρευμένων ενστάσεων και εντάσεων, που προκλήθηκαν μετά την παραχώρηση αυτοκεφάλου καθεστώτος στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
Διότι, ο 2ος κανόνας της Β΄ Οικουμενικής είναι σαφής και δεν αφήνει περιθώρια ερμηνείας: «Τοὺς ὑπὲρ διοίκησιν ἐπισκόπους ταῖς ὑπερορίοις ἐκκλησίαις μὴ ἐπιέναι, μηδὲ συγχέειν τὰς ἐκκλησίας· ἀλλὰ κατὰ τοὺς κανόνας, τὸν μὲν Ἀλεξανδρείας ἐπίσκοπον, τὰ ἐν Αἰγύπτῳ μόνον οἰκονομεῖν· τοὺς δὲ τῆς Ἀνατολῆς ἐπισκόπους, τὴν Ἀνατολὴν μόνην διοικεῖν· φυλαττομένων τῶν ἐν τοῖς κανόσι τοῖς κατὰ Νίκαιαν πρεσβείων τῇ Ἀντιοχέων ἐκκλησίᾳ· καὶ τοὺς τῆς Ἀσιανῆς διοικήσεως ἐπισκόπους, τὰ κατὰ τὴν Ἀσιανὴν μόνον διοικεῖν· καὶ τοὺς τῆς Ποντικῆς, τὰ τῆς Ποντικῆς μόνον· καὶ τοὺς τῆς Θρᾴκης τὰ τῆς Θρᾳκικῆς μόνον οἰκονομεῖν. Ἀκλήτους δὲ ἐπισκόπους ὑπὲρ διοίκησιν μὴ ἐπιβαίνειν ἐπὶ χειροτονίᾳ, ἤ τισιν ἄλλαις οἰκονομίαις ἐκκλησιαστικαῖς. Φυλαττομένου δὲ τοῦ προγεγραμμένου περὶ τῶν διοικήσεων κανόνος, εὔδηλον ὡς τὰ καθ' ἑκάστην ἐπαρχίαν ἡ τῆς ἐπαρχίας σύνοδος διοικήσει, κατὰ τὰ ἐν Νικαίᾳ ὡρισμένα. Τὰς δὲ ἐν τοῖς βαρβαρικοῖς ἔθνεσι τοῦ Θεοῦ ἐκκλησίας, οἰκονομεῖσθαι χρὴ κατὰ τὴν κρατήσασαν συνήθειαν τῶν Πατέρων».
Ας τύχει λοιπόν ο ανωτέρω κανόνας του σεβασμού που του αρμόζει. Διότι, τώρα, κρούεται η πόρτα του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, αύριο ίσως του Οικουμενικού Πατριαρχείου και αργότερα ίσως του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων με τα πολυάριθμα προσκυνήματα.
Ἴδωμεν.
ΠΗΓΗ:
Ιστοσελίδα “Ρομφαία”
No comments:
Post a Comment