ΕΥΣΤΟΧΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ κ. Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Ο εκλεκτός φίλος κ. Βασίλης Χαραλάμπους καταπιάνεται με το Ουκρανικό, με νέο του άρθρο, στην τελευταία έκδοση της εφημερίδας “Ορθόδοξος Ρύπος”.
Και τι λέγει;
Όταν ο Πατριάρχης Ιερεμίας Β΄ ο Τρανός ανύψωσε την Ρωσσία σε Πατριαρχείο, ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Μελέτιος Πηγάς απαίτησε να υπάρξει Πανορθόδοξη συναίνεση προς τούτο.
Πράγμα που κατόρθωσε.
Ο κ. Χαραλάπους δεν ανέφερε -προφανώς επειδή το θεώρησε αυτονόητο- ότι άλλο πράγμα είναι η εκχώρηση Αυτοκεφαλίας σε επαρχία -τουτέστιν στο Κιέβο- του Οικουμενικού Θρόνου και εντελώς διαφορετικό η ανύψωση μιας Εκκλησίας σε Πατριαρχείο.
Η ανύψωση μιας Εκκλησίας σε Πατριαρχείο προφανώς και χρειαζόταν Πανορθόδοξη συναίνεση, αφού, για χίλια περίπου χρόνια, λειτουργούσε η Πενταρχία των Πατριαρχών.
Η ανύψωση του Μόσχας σε Πατριάρχη, σήμαινε αυτοδικαίως την συμπερίληψή του στην Πενταρχία των Πατριαρχών, μετά την έκπτωση στην αίρεση του επισκόπου της πρεσβυτέρας Ρώμης.
Γι’ αυτό, είχε δίκαιο ο Αλεξανδρείας Μελέτιος Πηγάς όταν ζητούσε συναίνεση και από τα άλλα 3 Πατριαρχεία για να εγκρίνουν την εισδοχή του Μόσχας στην Πενταρχία.
Είναι προφανές ότι μιλούμε για δύο διαφορετικά πράγματα.
Είναι, επίσης, προφανής ο λόγος που ο κ. Βασίλης Χαραλάμπους παρέλειψε να κάνει την διάκριση μεταξύ των δύο (δηλαδή την εκχώρηση Αυτοκεφαλίας σε επαρχία του Θρόνου -συγκεκριμένα στο Κιέβο- και την ανύψωση στην Πενταρχία του Πατριάρχη Μόσχας.
Ο κ. Χαραλάμπους, ως εγκρατής της θεολογίας θεράπων, θεώρησε αυτονόητη την διάκριση των δύο πραγμάτων.
Θεωρήσαμε αναγκαίο να κάνουμε την διευκρίνιση για να βοηθήσουμε τους μη θεολόγους αναγνώστες μας, οι οποίοι είναι ενδεχόμενο να σχηματίσουν την λανθασμένη εντύπωση ότι ο κ. Βασίλης Χαραλάμπους συγχύζει τα δύο πράγματα.
Η Ουκρανία ήταν ανέκαθεν έδαφος του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ο Κιέβου ήταν ο Έξαρχος του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία. Είναι θεολογικά αστείο να ισχυριστεί κάποιος ότι ο Έξαρχος του Οικουμενικού Πατριαρχείου ανήκε στο Πατριαρχείο της Ρωσσίας.
Εδώ στην Κύπρο λ.χ., ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βόστρων κ. Τιμόθεος είναι Έξαρχος του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Ούτε για ανέκδοτο δεν μπορεί να ειπωθεί ότι ανήκει στην Εκκλησία της Κύπρου και όχι στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.
Γι’ αυτό προσοχή! Άλλο ανύψωση στην Πενταρχία των Πατριαρχών της Εκκλησίας της Ρωσσίας και άλλο εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στο Κίεβο.
Όσο για την θεοφιλή έγνοια του κ. Χαραλάμπους να υπάρξει Πανορθόδοξη συναίνεση για την εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, είναι σαφές ότι καταβάλλεται συντονισμένη πολυεπίπεδη προσπάθεια και θα επιτευχθεί σταδιακά με μαθηματική ακρίβεια.
Την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας αναγνωρίζουν ήδη οι Εκκλησίες της Κωνσταντινουπόλεως, της Αλεξανδρείας, της Κύπρου και της Ελλάδος, ενώ ο Μακαριώτατος Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιος δήλωσε ότι άλλες 4 Εκκλησίες θα αναγνωρίσουν προσεχώς την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Όταν 8 Αυτοκέφαλες Εκκλησίες αναγνωρίσουν τον Μακαριώτατο Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο ως Προκαθήμενο της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, τότε ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα συγκαλέσει Σύνοδο ή Σύναξη των Προκαθημένων της Ορθοδοξίας, στην Βασιλεύουσα, ώστε να επικυρωθεί, σε επίπεδο Προκαθημένων, η Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Να ευχαριστήσουμε τον εκλεκτό φίλο -από δεκαετίες- και εγκρατή της θεολογίας θεράποντα, κ. Βασίλη Χαραλάμπους, για τις εύστοχες παρεμβάσεις του για το Ουκρανικό, που μας δίνουν την αφορμή για γόνιμο σχολιασμό και εμβάθυνση στην κρίση που ταλανίζει την Ορθοδοξία σήμερα.
Πριν κλείσουμε το άρθρο θέλουμε να εκφράσουμε την πηγαία χαρά μας, επειδή τα άρθρα του φίλου αντιοικουμενιστή θεολόγου κ. Χαραλάμπους είναι ευχάριστη έκπληξη στην εφημερίδα "Ορθοδοξος Τύπος", που κατάντησε κυριολεκτικά χωματερή των εμμονών, των ιδεοληψιών και των κακοδοξιών του πολυσέβαστου και πολυφίλητου π. Βασιλείου Βολουδάκη, του Μακρακιστή.
Ελπίζουμε ότι ο κ. Χαραλάμπους θα γράψει και άλλα άρθρα για το Ουκρανικό, ώστε να μας δώσει την ευκαιρία να ξετινάξουμε ένα προς ένα τα έωλα επιχειρήματα των Ουκρανομάχων.
Επειδή δεν μπορώ νά παρακολουθήσω τους συλλογισμούς , αυτό που προέχει είναι το ερώτημα : τελικά ο κ. Χαραλάμπους είναι μέ εσάς ή μέ τον λύκο ;
ReplyDeleteΔεν μπορείτε να παρακολουθείτε τους συλλογισμούς;
ReplyDeleteΠοιους ακριβώς συλλογισμούς δεν μπορείτε να κατανοήσετε;
Τι το δυσνόητο αναφέρω που θέλει επεξήγηση;
Όσο για το αν ο κ. Χαραλάμπους είναι μαζί μου ή με τον λύκο τι φω και τι λαλησω;
Προφανώς και ο κ. Χαραλάπμπους είναι με τον Χριστό και όχι μαζί μου ή με τον λύκο.
Σε καμμία περίπτωση πάντως δνε προέχει όπως γράφετε που στέκεται ο κ. Χαραλάμπους. Αυτό προέχει για τον ίδιο.
Αυτό που προέχει είναι η αλήθεια της Εκκλησίας και όχι πώς ο καθένας από μας στέκεται.
Αν στεκόμαστε με τον Χριστό το καλό του κεφαλιού μας κάνουμε, αν στεκόμαστε με τον λύκο αναμμένα κάρβουνα στο κεφάλι μας βάζουμε.
Ούτε τι λέγει ο Τελεβάντος, ούτε τι λέγει ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, ούτε τι λέγει ο κ. Χαραλάμπους προέχει καθ' οιονδήποτε λόγο.
Αυτό που προέχει είναι τι λέγει το Ευαγγέλιο, τι διδάσκει η ορθόδοξη πίστη, τι λέγουν οι Κανόνες των οικουμενικός Συνόδων.
Ελάτε καλέ κ. Τελεβάντο ! Πρέπει και το πατριαρχείο νά επιβιώσει ! Άν περιμένουμε απο τον Χριστό νά το επιβιώσει ! Συν Αμερική και χείρα κίνει !
ReplyDelete