Thursday, March 5, 2020

ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΝΟΜΙΟΥ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΓΙΑ ΙΔΡΥΣΗ ΣΤΑΥΡΟΠΗΓΙΩΝ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ


ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΝΟΜΙΟΥ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΓΙΑ ΙΔΡΥΣΗ ΣΤΑΥΡΟΠΗΓΙΩΝ ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ

Του Καθηγητή κ. Κ. Κυριαζοπούλου
=====

Όπως είναι γνωστό έγινε πρόσφατα απόπειρα φατρίας κατά της εκκλησιαστικής τάξης που προβλέπεται από τους ιερούς κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων, από τους τέσσερις προκαθημένους Ιεροσολύμων, Μόσχας, Σερβίας και Τσεχίας – Σλοβακίας.

Η αμφισβήτηση αυτής της ιεραρχικής τάξης διαχρονικά προκαλείται από το Πατριαρχείο Μόσχας - με τη μειονότητα των συνοδοιπόρων του Αυτοκέφαλων Εκκλησιών οι οποίες ασπάζονται και εκδηλώνουν πανσλαβιστική ιδεολογία - με την εκ μέρους του αμφισβήτηση των κανονικών προνομίων του πρώτου μεταξύ ίσων Οικουμενικού Πατριαρχείου, τα οποία έχει με βάση τους σχετικούς ιερούς κανόνες Οικουμενικών Συνόδων και με εκκλησιαστικά έθιμα. 

Σημειωτέον ότι, με την ιδιότητά του του πρώτου μεταξύ ίσων (primus inter pares) στην ιεραρχική τάξη των Αυτοκέφαλων Εκκλησιών, αναγνωρίστηκε, μάλλον από τον 7ο αιώνα, το προνόμιο του Οικουμενικού Πατριάρχη να ιδρύει σταυροπήγια μονών ή ναών στα εδάφη των Μητροπόλεων και Επισκοπών του κλίματός του. 

Το προνόμιό του αυτό για την ίδρυση σταυροπηγίων επεκτάθηκε και στα κανονικά εδάφη ή κλίματα των λοιπών Αυτοκέφαλων Εκκλησιών από τον 9ο αιώνα με αυτοκρατορικό νόμο της Ορθόδοξης Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, που αποτελεί τμήμα του κοινού για όλες τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες κανονικού δικαίου. 

Τούτο το κοινό για όλες τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες κανονικό δίκαιο τονίζει και υπενθυμίζει, στην δικαιολογημένα αυστηρή προς τον Μητροπολίτη Τσεχίας – Σλοβακίας από 20-1-2020 επιστολή του, ο Επίτροπος του, απουσιάζοντος από την έδρα του, Οικουμενικού Πατριάρχη Μητροπολίτης Δέρκων Απόστολος.

Η εν λόγω επιστολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου διαλαμβάνει σχετικώς τα εξής: 

«Εις αυτήν την ενοποιούσαν χαρισματοθεσμικήν λειτουργίαν της Μεγάλης Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως εντάσσεται ο θεσμός, ή, κάλλιον ειπείν, το άγιον έθος των Πατριαρχικών Σταυροπηγίων, μαρτυρουμένων εις την συνείδησιν και πράξιν της Εκκλησίας «εξ αμνημονεύτων χρόνων και μέχρι του νυν» (Γ. Ράλλη – Μ. Ποτλή, Σύνταγμα, ΙΙ, 41).

Ο Πατριάρχης, αγαπητέ άγιε αδελφέ, «… κατά πάσαν την Οικουμένην σχεδόν πατριαρχικά καταγράφεται και δίδωσι σταυροπήγια" (Γ.Ράλλη – Μ. Ποτλή, Σύνταγμα IV, 535) ή, όπως κωδικοποιεί εναργώς η Επαναγωγή του νόμου: «Τω δε Κωνσταντινουπόλεως προέδρω έξεστι και εν ταις των άλλων θρόνων ενορίαις, εν αις ουκ έστι προκαθιέρωσις ναού, σταυροπήγια διδόναι (τιτλ. ΙΙΙ, 10)»"https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/35500-i-ekklisia-tsexias-kai-i-drasi-allon-orthodojon-ekklision-sto-edafos-tis" https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/35500-i-ekklisia-tsexias-kai-i-drasi-allon-orthodojon-ekklision-sto-edafos-tis).

Ο Βαλσαμών, στην εξήγηση του 31ου Αποστολικού Κανόνα, διευκρινίζει ότι το προνόμιο του Οικουμενικού Πατριάρχη για την ίδρυση σταυροπηγίων, στα όρια της δικαιοδοσίας του και εκτός αυτών μέσα στις δικαιοδοσίες των λοιπών Αυτοκέφαλων Εκκλησιών, έγινε «δια της μακράς εκκλησιαστικής αγράφου συνηθείας (δηλαδή με έθιμο), της αντί κανόνων κρατησάσης εξ αμνημονεύτων χρόνων και μέχρι του νυν (δηλαδή αυτό το έθιμο έχει ισχύ γραπτού κανόνα)».

ΠΗΓΗ:

Ιστοσελίδα “Ρομφαία”

No comments:

Post a Comment