Thursday, December 5, 2019

ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΗ ΝΑ ΑΠΟΤΥΧΕΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ 4 ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ;


ΓΙΑΤΙ EINAI ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΗ ΝΑ ΑΠΟΤΥΧΕΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ 4 ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ;

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

“Παναγιώτατε καί Μακαριώτατοι ἅγιοι Προκαθήμενοι,
Ταπεινῶς αἰτούμεθα, ὡς μέλη τῆς Πανορθοδόξου Ἱερᾶς Συνόδου, ὅπως σύμπασα ἡ Ὀρθόδοξος Καθολική Ἐκκλησία, συναθροισθησομένη διά τῶν Κανονικῶν Ἐπισκόπων Της ἐν ἁγίῳ Πνεύματι ἐπιληφθῇ ἐν Πανορθοδόξῳ (τό ὀρθότερον ἐν Οἰκουμενικῇ Ἁγίᾳ Συνόδῳ) τοῦ φλέγοντος καί πολυπλόκου ἀπό κανονικῆς καί ἐκκλησιολογικῆς πλευρᾶς ζητήματος τοῦ εἰς οὕς καί δι’ οἵου τρόπου δοθέντος Οὐκρανικοῦ Αὐτοκεφάλου, παραθεωρηθείσης τῆς Κανονικῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας ἐν Οὐκρανίᾳ καί «ἀποκατασταθέντων», ὡς μή ὤφελε καί ἀναρμοδίως, τῶν σχισματικῶν, καθῃρημένων, ἀναθεματισμένων καί ἀχειροτονήτων «κληρικῶν», συγκροτησάντων τήν νέαν «Αὐτοκέφαλον Ἐκκλησίαν τῆς Οὐκρανίας», τοῦθ’ ὅπερ ἀποτελεῖ «πέτραν σκανδάλου» καί ἀναστατώνει τό Χριστεπώνυμον Πλήρωμα τῶν κατά τόπους Ἁγίων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν,
Ἐπί δέ τούτοις, ὑποσημειούμενοι εὐλαβῶς, διατελοῦμεν,”

Με αυτήν την παράγραφο κατακλείουν την εκτενή επιστολή τους προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη και τους άλλους Προκαθημένους των Αυτοκέφαλων Ορθοδόξων Εκκλησιών οι 4 αντιοικουμενιστές Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος, ήτοι οι Σεβ. Κονίτσης Ανδρέας, Πειραιώς Σεραφείμ, Κυθήρων Σεραφείμ και Αιτωλοακαρνανίας Κοσμάς, προς τους οποίους τρέφω απεριόριστη εκτίμηση για όλες τις αρετές που τους κοσμούν, αλλά κυρίως επειδή -για δεκαετίες- είναι οι μπροστάρηδες του αντιοικουμενιστικού αγώνα.

Στην επιστολή τους για το Ουκρανικό οι 4 Μητροπολίτες υιοθετούν στο ακέραιο τις θέσεις της Εκκλησίας της Ρωσσίας και αντιτίθενται εξ ολοκλήρου στις πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Η επιστολή αποτελεί περιεκτική σύνοψη της αξιόλογης αντιρρητικής γραμματείας που αναπτύχθηκε στον Ελλαδικό χώρο εναντίον της εκχώρησης Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας.

Πολύ δυνατό κείμενο, με εμπεριστατωμένη επιχειρηματολογία, αλλά πολύ μονομερές.

Η επιστολή των 4 Μητροπολιτών χωλαίνει διότι

1.) Αποτυγχάνει -συνειδητά ή ασυνείδητα- να διαπιστώσει ότι δεν είναι μόνον το Οικουμενικό Πατριαρχείο που διέπραξε λάθη με την εκχώρηση Αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, αλλά και η Εκκλησία της Ρωσσίας.

2.) Αποτυγχάνει, επίσης, να αντιληφθεί ότι αυτή την στιγμή υπάρχει ένα μη αναστρέψιμο δεδομένο, ήτοι η Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.

3.) Η Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας εκχωρήθηκε και αναγνωρίστηκε ήδη από 3 Αυτοκέφαλες Εκκλησίες (Κωνσταντινούπολη, Αλεξάνδρεια, Ελλάδα), ενώ επίσκοποι 3 άλλων Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών (Κύπρου, Βουλγαρίας και Τσεχίας) συλλειτουργούν με επισκόπους της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.

Επομένως, -τουλάχιστον για όποιους δεν θέλουν να κοροϊδεύουν τον εαυτό τους-, δεν υπάρχει τρόπος ανάκλησης της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας. Μετασχηματισμού της, με την σύμφωνη γνώμη του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ίσως, αλλά σε καμιά περίπτωση ανάκλησής της.

4.) Με αυτά τα δεδομένα πώς μπορεί να γίνει Οικουμενική Σύνοδος για το Ουκρανικό, αφού η επιστολή των 4 Μητροπολιτών είναι τόσο μονομερής υπέρ όλων των θέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας;

5.) Πόσες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες είναι πρόθυμες να συμμετάσχουν σε Πανορθόδοξη Σύνοδο που δεν θα συγκαλέσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης;

6.) Αν συγκληθεί Οικουμενική Σύνοδος από άλλο Προκαθήμενο, πόσες Εκκλησίες θα δηλώσουν συμμετοχή, ακόμη και αν διαφωνούν με τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Εκκλησία της Ουκρανίας;

7.) Αν στην Οικουμενική Σύνοδο παρεβρεθούν οι 800 Ιεράρχες της Ορθοδοξίας -όπως ζητούν οι 4 Μητροπολίτες- τι άλλο μπορεί να συμβεί, εκτός από πλήρη κατίσχυση των θέσεων της Ρωσσικής Εκκλησίας, που διαθέτει το 50% των Ιεραρχών της Ορθοδοξίας;

8.) Επομένως ο Οικουμενικός Πατριάρχης γιατί θα την συγκαλέσει;

9.) Άραγε, αν η Εκκλησία της Ρωσσίας θα κυριαρχεί απόλυτα στην Οικουμενική Σύνοδο θα περιοριστεί να εξασφαλίσει την ανάκληση του Τόμου Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας;

10.) Ή μήπως θα προχωρήσει στην αναθεώρηση των Δίπτυχων ώστε το όραμα της “Τρίτης Ρώμης” να γίνει πραγματικότητα;

Με αυτά τα δεδομένα ποια είναι η πρακτική αξία της επιστολής των 4 Μητροπολιτών;

Το πολύ που μπορεί να συμβεί είναι να συγκαλέσει η Μόσχα -ή η Αντιόχεια- Πανορθόδοξη Σύνοδο στην οποία θα συμμετάσχουν ΜΟΝΟΝ οι φυσικοί δορυφόροι της για να λάβει τις αποφάσεις που την εξυπηρετούν.

Και τότε τι θα γίνει;

Απλούστατα θα παγιωθεί συνοδικά Πανορθόδοξο Σχίσμα.

Αυτό θέλουν οι 4 Μητροπολίτες;

Δεν το πιστεύουμε επειδή και οι 4 είναι Ιεράρχες πολύ ακμαίου εκκλησιαστικού φρονήματος.

Εκφράζω την εκτίμηση ότι, ίσως, δεν σκέφτηκαν σε βάθος τις συνέπειες της πρότασής τους, η οποία -αν ποτέ υλοποιηθεί- θα οδηγήσει -με μαθηματική ακρίβεια- σε Πανορθόδοξο Σχίσμα με Πανορθόδοξη Συνοδική σφραγίδα.

Το ζητούμενο δεν είναι να ταπεινώσουμε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αλλά να δημιουργήσουμε γέφυρες ώστε το Σχίσμα της Εκκλησίας της Ρωσσίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και την Εκκλησία της Ελλάδος να αρθεί και να βρεθεί φόρμουλα σύμφωνη με τους Ιερούς Κανόνες ώστε όλες οι Ορθόδοξες εκκλησιαστικές ομάδες της Ουκρανίας να συναποτελέσουν το Πατριαρχείο της Ουκρανίας.

Μια τελευταία παρατήρηση.

Υπήρξε ο ισχυρισμός ότι υπεκλάπη η ψήφος των Ιεραρχών της Εκκλησίας της Ελλάδος με τις μεθοδείες του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, επειδή οι πλείστοι αρχιερείς δεν ήθελαν να εγκριθεί η Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.

Η αλήθεια είναι ότι τελικά μόνον 11 Ιεράρχες εξέφρασαν αντίρρηση ή έστω σοβαρές επιφυλάξεις.

Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι και από αυτούς τους 11, μόνον οι 4 υπογράφουν την επιστολή με την οποία ζητούν την σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου για το Ουκρανικό.

Αν δεν κατόρθωσαν οι -κατά πάντα άξιοι- 4 Μητροπολίτες να πείσουν τους 7 ομόφρονές τους Ιεράρχες, για την ανάγκη σύγκλησης Πανορθόδοξης Συνόδου, πώς αναμένουν η πρότασή τους να γίνει αποδεκτή από τον Οικουμενικό Πατριάρχη και τους άλλους Ορθόδοξους Προκαθημένους με εξαίρεση φυσικά τον Πατριάρχη Μόσχας και τους φυσικούς του συμμάχους;

No comments:

Post a Comment