Monday, January 2, 2017

ΤΡΙΤΟ ΚΑΡΦΙ ΣΤΟ ΦΕΡΕΤΡΟ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ


ΤΡΙΤΟ ΚΑΡΦΙ ΣΤΟ ΦΕΡΕΤΡΟ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Στο ιστολόγιο “Ορθοδοξία - ινφο” διαβάσαμε το ακόλουθο κείμενο του κ. Ανδρέα Λουδάρου:

“Τις παρατηρήσεις της επί των τελικών κειμένων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας κοινοποίησε με τον πλέον επίσημο τρόπο η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους.

Με εγκύκλιο σημείωμα το οποίο διανεμήθηκε στις 20 κυρίαρχες Μονές της Αθωνικής Πολιτείας η Ιερά Κοινότητα καταθέτει τις ενστάσεις και τις παρατηρήσεις του Αγίου Όρους επικεντρώνοντας την κριτική της ιδιαίτερα σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις σχέσεις της ορθόδοξης Εκκλησίας προς τον χριστιανικό κόσμο.

Οι Αγιορείτες ζητούν πιο σαφή στάση απέναντι στο θέμα της Ουνίας αλλά και σε αυτό των ατέρμονων διαλόγων ενώ θα ήθελαν μια πιο σαφή διατύπωση η οποία θα δήλωνε την μοναδικότητα της Εκκλησίας.

Στο οκτασέλιδο κείμενο το οποίο αποτελεί καρπό της εργασίας που πραγματοποίησε ειδική επιτροπή αποτελούμενη από πέντε εκπροσώπους Μονών τονίζεται πως από τα κείμενα λείπουν διατάξεις οι οποίες θα απέτρεπαν πράξεις και δηλώσεις που εμφανίζουν τους ετεροδόξους με αυθεντικό βάπτισμα και ιερωσύνη ενώ εκφράζεται η διαφωνία για το γεγονός ότι δόθηκε περιθώριο αποδοχής μεικτών γάμων σε τοπικό επίπεδο κατ΄οικονομία.

Αξίζει να σημειωθεί πως παρά τις διαφωνίες που εκφράζει το κείμενο, είναι ιδιαίτερα νηφάλιο και προσεκτικά διατυπωμένο, σε αντίθεση με διάφορα άλλα κείμενα τα οποία έχουν κυκλοφορήσει το τελευταίο διάστημα από διάφορους αγιορείτες μοναχούς.

Μάλιστα η Ιερά Κοινότητα στην Εγκύκλιο της προς τις Μονές τονίζει την ανάγκη διατήρησης της ενότητας καταδικάζοντας τις σχισματικές τάσεις που αναπτύσουνται τονίζοντας πως η τάση για «διακοπή μνημοσύνου» δεν είναι δικαιολογημένη.”

Θα κάνουμε κάποια πρώτα σχόλια εδώ και θα αναμένουμε να δημοσιευθεί το κείμενο σε διαχειρίσιμη μορφή για να το δημοσιεύσουμε αυτούσιο και να το σχολιάσουμε στη συνέχεια εκτενώς.

Το Ανακοινωθέν του Αγίου Όρους είναι διατυπωμένο με μεγάλη ευγένεια και νηφαλιότητα και με μεγάλο σεβασμό προς το πρόσωπο του Παναγιότατου και του εμπερίστατου Οικουμενικού Πατριαρχείου. Παράλληλα δεν διστάζει -έστω και εξ αποστάσεως- να καταδείξει τα αρνητικά, ασαφή και αντορθόδοξα σημεία των κειμένων της Συνόδου της Κρήτης.

Απορρίπτει ότι αντορθόδοξο στοιχείο διατυπώθηκε στα κείμενα της Συνόδου της Κρήτης και έτσι συμπαρατάσσεται με τις Εκκλησίες της Βουλγαρίας και της Γεωργίας που απέρριψαν τη Σύνοδο της Κρήτης, όχι απλά για λόγους ομοφωνίας κα διαδικασίας, αλλά επειδή είναι οικουμενιστική Σύνοδος.

Το Άγιον Όρος επισημαίνει ότι τα κείμενα έχουν πολλές ασάφειες και αμφισημίες που δημιουργούν νευρικότητα και σκανδαλισμό στο λαό του Θεού και αφήνουν ανοιχτό το πεδίο για σχισματικές τάσεις.

Το Άγιον Όρος, δηλαδή, εισηγείται μια λύση των προβλημάτων που παρουσιάστηκαν με τα κείμενα που ενέκρινε η Σύνοδος τη Κρήτης παρόμοια με αυτή που εισηγείται ο Σεβ. Ναυπάκτου που θέλει τη Σύνοδο της Κρήτης σαν μια πρώτη Σύνοδο που δεν έδωσε οριστική μορφή στα κείμενα που εξέδωσε. Μια μελλοντική Πανορθόδοξη Σύνοδος μπορεί κάλλιστα να διορθώσει τα λάθη και να διατυπώσει ορθοδόξως την πίστη της Εκκλησίας. Η θέση αυτή -σε γενικές γραμμές- είναι αυτή που εισηγούνται και οι Εκκλησίες της Βουλγαρίας και της Γεωργίας.

Τέλος η Ανακοίνωση του Αγίου Όρους επισημαίνει ότι δεν ενδείκνυται η άκριτη διακοπή του μνημοσύνου των οικείων ιεραρχών εξαιτίας της Συνόδου της Κρήτης επειδή μια τέτοια ενέργεια θα εξυπηρετήσει μόνον τους εχθρούς της Εκκλησίας.

Ευχαριστούμε θερμά και υικά τους Αθωνίτες πατέρες για την ομολογία τους και παρακαλούμε το Θεό να βοηθήσει να ακολουθηθεί η διαδικασία που εισηγούνται για να απορριφθούν τα αρνητικά της Συνόδου της Κρήτης και να αποφευχθούν οι μεμονωμένες και άκριτες αποτειχίσεις και τα σχίσματα.

No comments:

Post a Comment