Thursday, January 16, 2014

Ο ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ ΤΟΥ



Ο ΠΑΠΑΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ ΤΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
===============

Είδαμε σε πρόσφατη ανάρτηση το αστείο -για να μην πεις κανείς το αποτρόπαιο- της ανακήρυξης του Πάπα Φραγκίσκου ως του πιο καλοντυμένου άνδρα του 2013 από το περιοδικό «Esquire».

Προσέξτε τώρα πώς λειτούργησε επικοινωνιακά το όλο ζήτημα.

Διαβάζουμε στο ιστολόγιο "Zougla.gr": 

“Οι συντάκτες του πιο επιτυχημένου ανδρικού περιοδικού στον κόσμο εξηγούν πως οι ενδυματολογικές επιλογές των αστέρων του Hollywood ξεκινούν και τελειώνουν στις ανάγκες του κόκκινου χαλιού. 

Αντίθετα, οι ενδυματολογικές επιλογές του Πάπα Φραγκίσκου -ο οποίος αναδείχθηκε από το περιοδικό «TIME», αλλά και από το περιοδικό-σύμβολο για την προστασία των δικαιωμάτων των ομοφυλοφίλων «Advocate» ως ο άνθρωπος με τη μεγαλύτερη επιρροή μέσα στο 2013- σηματοδοτούν την έλευση μιας νέας εποχής για την Καθολική Εκκλησία.

«Ο τρόπος με τον οποίο ντύνεται αντανακλά τον χαρακτήρα του» δηλώνει στο περιοδικό ο βοηθός καθηγητή ανδρικού σχεδίου μόδας στο FIT Μαρκ - Ίβαν Μπλάκμαν. «Θυμάμαι όταν κηδεύτηκε ο Ιωάννης Παύλος ο 2ος φορούσε εκείνα τα κόκκινα παπούτσια. Όταν ο σημερινός Πάπας αναδείχθηκε στην ηγεσία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, επέλεξε να μη φορέσει κόκκινα παπούτσια (σ.σ.: φόρεσε μαύρα). Τότε σκέφτηκα ότι αυτή η προσέγγιση δείχνει το πώς ο ίδιος αντιλαμβάνεται τη λειτουργία του ως ατόμου στον (νέο) ρόλο του» προσθέτει.

Το “Esquire” επισημαίνει τις πάμπολλες συμβολικές χειρονομίες του Ποντίφικα, όπως το να πληρώνει ο ίδιος τον λογαριασμό σε ξενοδοχείο ιδιοκτησίας της Εκκλησίας ή το να πλένει τα πόδια φυλακισμένων τη Μεγάλη Πέμπτη. Μια από αυτές τις συμβολικές επιλογές είναι και τα μαύρα παπούτσια, που σε στιλιστικό επίπεδο δείχνουν την απλότητά του, αλλά και την προοδευτικότητά του. «Ο Πάπας Φραγκίσκος αντιλαμβάνεται ότι τα ανδρικά ενδύματα υπάρχουν για να δείξουν τον χαρακτήρα του άνδρα που τα φορά» τονίζει η συγγραφέας του βιβλίου «Η Εγκυκλοπαίδεια του Ανδρικού Ενδύματος» Μαίρη Λίζα Γκάβενας. 

Παράλληλα, υπογραμμίζεται από τους συντάκτες του περιοδικού ότι πλέον αποτελούν παρελθόν τα πλούσια κοσμήματα και οι κάπες με επένδυση γούνας, τα οποία επέλεγαν οι προκάτοχοί του. Όλα αυτά έχουν παραχωρήσει τη θέση τους σε ταπεινά ράσα. Έτσι, ακόμη και μέσω των ενδυματολογικών επιλογών, στέλνεται προς τους πιστούς ένα μήνυμα ταπεινότητας του ανθρώπου που δεν έχει το αλάθητο, αλλά προσπαθεί να αντεπεξέλθει στα καθήκοντά του. 

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι είναι ο πιο προσιτός Πάπας τα τελευταία χρόνια. Είναι εξοικειωμένος με τα social media, συνομιλεί με τους πιστούς μέσω tweets, τραβά selfie φωτογραφίες και βγαίνει κρυφά τα βράδια από το διαμέρισμά του (σ.σ.: αρνήθηκε να μετακομίσει στην παπική κατοικία του Βατικανού) και βοηθά τους φτωχούς, ενώ στις δημόσιες εμφανίσεις του δεν διστάζει να ανταλλάξει χειραψία με τον οποιοδήποτε, ακόμη και με την Πάτι Σμιθ!”

Είδατε με ποιο τρόπο η αναφορά άρχισε από το δήθεν εξαίρετο γούστο για το ντύσιμο του Πάπα Φραγκίσκου και πώς κατέληξε να του κάνει ολόκληρη διαφήμιση για την “ταπεινή” -γράφε "επικοινωνιακή”- διακονία του που έφερε επανάσταση στα δεδομένα του Βατικανού;

Είναι πλέον ή βέβαιο ότι πέφτει πολύ χρήμα και ότι επιστρατεύονται πολλοί επικοινωνιολόγοι για να προβάλλουν καθημερινά τον Πάπα Φραγκίσκο με τρόπο ώστε να είναι καθημερινά κεντρική είδηση στα δελτία ειδήσεων των ΜΜΕ ανά την υφήλιο.

Το κονκλάβιο των καρδιναλίων και οι καρεκλοκένταυροι της Κουρίας -σε τελευταία ανάλυση- έχουν αντικατασταθεί από το  κονκλάβιο των επικοινωνιολόγων του Βατικανού. 

Δυστυχώς! Σ’ αυτό τελικά συνίσταται η αλλαγή του τρόπου διοίκησης του νέου Πάπα.

No comments:

Post a Comment