ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
____________
Σύναξη, Τριμηνιαία Εκδοση Σπουδής στην Ορθοδοξία, Τεύχος 119, Ιδέες και ρεύματα & Μικρό αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη & Συζήτηση για το βιβλίο, Γ. Χάμπερμας - Πάπας Βενέδικτος, Η Διαλεκτική της εκκοσμίκευσης, σσ. 118.
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==========
Πολύ ενδιαφέρουσα έκδοση. Μπορεί κάποιος να διαφωνεί με τη διήκουσα γραμμή του περιοδικού, μπορεί να εντοπίζει σε πλείστους όσους από τους συντάκτες των άρθρων που φιλοξενεί επιλήψιμες θέσεις για θέματα της πίστης μας, αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε στους υπεύθυνους του περιοδικού την τόλμη να προσπαθούν να περάσουν τη γραμμή που θεωρούν ορθή χωρίς να πτοούνται από τις αναμενόμενες αντιδράσεις που θα ακολουθήσουν.
ΑΝΑΙΣΧΥΝΤΙΑ ή ΤΟΛΜΗ;
____________
Ορισμένοι θα θεωρήσουν τη στάση τους ως αναισχυντία ανθρώπων χωρίς ορθόδοξη συνείδηση. Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω. Είναι αλήθεια ότι ο κ. Παπαθανασίου είναι ένα από τα πρωτοπαλλήκαρα του κ. Γιαγκάζογλου. Τα πλείστα μέλη της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού είναι “Ακαδημαικοί” της Θεολογικής Σχολής του Βόλου. Είναι επίσης αλήθεια ότι ένας από τους αρθρογράφους του τεύχους - ο αιδεσιμ. πρωτοπρεσβύτερος Παύλος Κουμαριανός - είχε το αιρετικό φρόνημα να κοινωνήσει σε Παπική Θεία Λειτουργία - στην παρουσία ορθόδοξων επισκόπων - κτλ..
ΚΑΤΑΘΕΤΟΥΝ ΕΠΩΝΥΜΑ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
_____________
Ας τους αναγνωρίσουμε όμως - χωρίς επιφυλάξεις - την αρετή να καταθέτουν επώνυμα τις όποιες θέσεις τους σε αντίθεση με πολλούς άλλους που εκφράζουν ίσως παραδοσιακές ή μη θέσεις, αλλά κρύβονται πίσω από την ανωνυμία και την ψευδωνυμία για να ομολογήσουν την αλήθεια - λες και υπάρχει προηγούμενο ανώνυμων Ομολογητών στη δισχιλιετή ζωή της Εκκλησίας!!!
Θα είχα πολλά να καταμαρτυρήσω εναντίον της ορθοδοξίας των θέσεων που προβάλλουν πολλοί συντάκτες άρθρων που δημοσιεύονται στο τεύχος 119 της “Σύναξης”.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΙΑΓΚΟΥ
_____________
Θα περιοριστώ όμως μόνον στο πιο επικίνδυνο θεολογικά άρθρο του κ. Θεόδωρου Γιάγκου, Καθηγητή του Κανονικού Δικαίου της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης, με το οποίο προσπαθεί - με πλήρη αποτυχία και με κραυγαλέα απουσία ουσιαστικών θεολογικών και ιστορικών επιχειρημάτων - να κατοχυρώσει έμμεσα τη “βαπτισματική θεολογία”.
Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΤΩΝ ΛΑΤΙΝΩΝ
________________
Το χειρότερο. Την κυριολεκτικά κακόδοξη αυτή στάση ο κ. Καθηγητής την αποδίδει στον Αγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, ο οποίος - ως γνωστόν - θεωρεί το βάπτισμα των Λατίνων “μίασμα” με τη δικαιολογία ότι ο Αγιος Νικόδημος μιλά για την αξία και της “ακρίβειας” και της “οικονομίας” - λές και υπάρχει κανείς που πιστεύει κάτι διαφορετικό.!!!
Αλλά ως να μην έφτανε ο κυριολεκτικά έωλος αυτός ισχυρισμός υπέρ της αποδοχής του βαπτίσματος των Λατίνων ως per se έγκυρου - και ΟΧΙ μόνον κατ’ οικονομίαν όταν επιστρέφουν στην Ορθοδοξία -, ο κ. Καθηγητής θεωρεί την μη αναφορά του Αγίου Νικοδήμου στη Σύνοδο της Κωνσταντινουπόλεως του 1755, η οποία όριζε την ανάγκη αναβαπτισμού των Λατίνων ως επαρκή δικαιολογία για να θεμελιώσει τον ισχυρισμό ότι ο Αγιος Νικόδημος ήταν υπέρ της αποδοχής των αιρετικών χωρίς αναβαπτισμό.!!!
ΟΥΔΕΙΣ ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΙ ΤΗΝ “ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ”
___________
Αλλά μήπως υπάρχει κανείς που πιστεύει ότι η Εκκλησία δεν έχει δικαίωμα να ασκήσει “οικονομία” ακόμη και αποδοχής των όποιων μυστηρίων των αιρετικών όταν προσέρχονται εν μετανοία στην Εκκλησία αν θα βοηθήσει τη σωτηρία των ανθρώπων; Αν λ.χ. το Βατικανό επίσημα αποκηρύξει όλες τις πλάνες του και δώσει ορθόδοξη ομολογία της πίστεως η Εκκλησία μπορεί κάλλιστα να θεωρήσει τα μυστήρια των αιρετικών ως έγκυρα. Αυτό άλλωστε έκανε και στο παρελθόν με τους Δονατιστές όταν επέστρεψαν εν μετανοία στην Εκκλησία.
ΑΛΛΟ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ “ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ” ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΑΝΑΙΡΕΣΗ ΤΗΣ “ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ”
______________
Αυτό που αρνούμαστε να δεχθούμε όμως - και το οποίο αποσιωπά πλήρως ο κ. Καθηγητής - είναι ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο επέβαλε την “οικονομία” ως κανόνα στο θέμα του αναβαπτισμού των αιρετικών. Οι Φαναριώτες δυστυχώς όχι μόνον δεν αναβαπτίζουν τους αιρετικούς όταν επιστρέφουν στην Εκκλησία, αλλά και επιπλήττουν αυστηρά όσους εφαρμόζουν την “ακρίβεια” και τους εξαναγκάζουν να σταματήσουν να την τηρούν. Αλλο να πιστεύεις ότι ακολουθούμε την “ακρίβεια” και η Εκκλησία - όποτε το κρίνει σκόπιμο - εφαρμόζει την “οικονομία” και άλλο να δίνεις αυστηρότατες εντολές να μην εφαρμόζεται ποτέ η “ακρίβεια”.
ΕΜΜΕΣΗ ΣΥΝΗΓΟΡΙΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ “ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ”
_____________
Εκφράζουμε βαθύτατη απογοήτευση για τις θέσεις του κ. Καθηγητή οι οποίες κάτω από το προκάλυμμα της “οικονομίας” και της “ακρίβειας” και της μη αναφοράς του Οσίου Νικοδήμου στη Σύνοδο του 1755 προσπαθεί να πυργώσει το θεολογικό θεμέλιο της “Βαπτισματικής θεολογίας”.
No comments:
Post a Comment