ΕΙΝΑΙ ΑΝΥΠΟΣΤΑΤΟΣ Ο ΑΦΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΑΜΒΡΟΣΙΟΥ;
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Το είπε και το έκανε ο Σεβασμιώτατος πρώην Καλαβρύτων κ. Αμβρόσιος.
Σήμερα το πρωί, στην Θεία Λειτουργία, αφόρισε τον πρωθυπουργό, την Υπουργό Παιδείας και τον υφυπουργό προστασίας του πολίτη.
Σήμερα το πρωί, στην Θεία Λειτουργία, αφόρισε τον πρωθυπουργό, την Υπουργό Παιδείας και τον υφυπουργό προστασίας του πολίτη.
Πριν δούμε αν ο αφορισμός του Σεβασμιώτατου ισχύει καλό είναι να πούμε τι είναι ο αφορισμός.
Αφορισμός σημαίνει ότι τίθεσαι εκτός των ορίων της Εκκλησίας.
Διακρίνεται σε μικρό αφορισμό και σε μεγάλο αφορισμό. Ο τελευταίος είναι γνωστός ως Ανάθεμα.
Σε ποιο αφορισμό προέβη σήμερα ο Σεβ. Καλαβρύτων;
Στον μέγα Αφορισμό. Στο Ανάθεμα.
Έχει δικαίωμα ένας Μητροπολίτης να αναθεματίσει;
Βεβαιότατα έχει εφόσον συντρέχουν σοβαροί λόγοι.
Ο Σεβ. Πειραιώς λ.χ. αφόρισε τους Οικουμενιστές και πολύ καλά έκανε. Ο αφορισμός όμως ισχύει για την Μητρόπολή του μόνον, αφού δεν είναι ανάθεμα που επέβαλε η Ιερά Σύνοδος ώστε να δεσμεύεται η Εκκλησία της Ελλάδος ως σύνολον.
Το ίδιο έκανε ο Αρχιεπίσκοπος Μπατσέν Λογγίνος για τους Οικουμενιστές. Αλλά και πάλιν δέσμευσε με τον αφορισμό την Αρχιεπισκοπή του και όχι ολόκληρη την αυτόνομη υπό το Πατριαρχείο της Ρωσσίας Εκκλησία της Ουκρανίας. Πολλώ μάλλον το Πατριαρχείο της Ρωσσίας.
Βεβαιότατα έχει εφόσον συντρέχουν σοβαροί λόγοι.
Ο Σεβ. Πειραιώς λ.χ. αφόρισε τους Οικουμενιστές και πολύ καλά έκανε. Ο αφορισμός όμως ισχύει για την Μητρόπολή του μόνον, αφού δεν είναι ανάθεμα που επέβαλε η Ιερά Σύνοδος ώστε να δεσμεύεται η Εκκλησία της Ελλάδος ως σύνολον.
Το ίδιο έκανε ο Αρχιεπίσκοπος Μπατσέν Λογγίνος για τους Οικουμενιστές. Αλλά και πάλιν δέσμευσε με τον αφορισμό την Αρχιεπισκοπή του και όχι ολόκληρη την αυτόνομη υπό το Πατριαρχείο της Ρωσσίας Εκκλησία της Ουκρανίας. Πολλώ μάλλον το Πατριαρχείο της Ρωσσίας.
Βεβαίως, βάσει του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, μόνον η Ιερά Σύνοδος επιτρέπεται να επιβάλλει τον μέγα αφορισμό, τουτέστιν το ανάθεμα.
Τούτο, όμως, δεν εμποδίζει ένα αρχιερέα να αναθεματίσει τους αρνητές της πίστεως.
Με την διαφορά -όπως είπαμε- ότι ο αναθεματισμός ισχύει μόνον για την Μητρόπολη που ποιμαίνει.
Με την διαφορά -όπως είπαμε- ότι ο αναθεματισμός ισχύει μόνον για την Μητρόπολη που ποιμαίνει.
Είχε, λοιπόν, δικαίωμα να αναθεματίσει ο Σεβασμιώτατος κ. Αμβρόσιος τους τρεις πολιτευτές;
Απολύτως κανένα δικαίωμα δεν είχε για δύο λόγους.
1.) Δεν είναι δυνατόν να επιβάλλεται αφορισμός, επειδή ένας ολοφάνερα φανταστικός διάλογος του πρωθυπουργού δημοσιεύθηκε σε ένα έντυπο ή σε ορισμένες ιστοσελίδες.
Απλή ανάγνωση του υποτιθέμενου διαλόγου δείχνει ότι πρόκειται για προβοκατόρικο δημοσίευμα.
2.) Ο Μητροπολίτης πρώην Καλαβρύτων δεν είναι καν ενεργεία επίσκοπος. Επομένως δεν έχει καμμία απολύτως εξουσία να αφορίζει ως Μητροπολίτης Καλαβρύτων.
Αφού, λοιπόν, δεν υπάρχουν οι λόγοι για να επιβληθεί ο μέγας αφορισμός -τουτέστιν το ανάθεμα- και αφού ο πρώην Καλαβρύτων δεν είναι το αρμόδιο πρόσωπο που μπορεί να κάνει αφορισμό, τεκμαίρεται ότι ο αφορισμός -και μάλιστα ο μέγας αφορισμός, το ανάθεμα- είναι ανυπόστατος και δεν ισχύει.
Δηλαδή είναι εντελώς ανίσχυρος ο αφορισμός του Σεβασμιώτατου κ. Αμβρόσιου;
Όχι δε είναι εντελώς ανίσχυρος ο αφορισμός. Έστω και αν αντικανονικά έγινε.
Ορισμένοι λανθασμένα νομίζουν ότι ο αφορισμός είναι μόνον έργο των εν ενεργεία επισκόπων.
Η αλήθεια είναι ότι ο αφορισμός -ο μικρός αφορισμός- είναι έργο όλων όσων έχουν ιερωσύνη (πρεσβυτέρων ή επισκόπων).
Τι σημαίνει μικρός αφορισμός;
Μικρός αφορισμός σημαίνει ότι ο ιερέας της ενορίας σου απαγορεύει να κοινωνήσεις.
Σημαίνει ότι ο πνευματικός σου βάζει επιτίμιο να μην κοινωνήσεις για ένα χρονικό διάστημα.
Επειδή η Θεία Ευχαριστία είναι φανέρωση της Εκκλησίας, όποιος έχει επιτίμιο αποχής από την Θεία Κοινωνία, είναι αφορισμένος με τον μικρό αφορισμό.
Επομένως ο αφορισμός του Σεβ. Καλαβρύτων -ο μικρός αφορισμός- θα είχε νόημα αν πήγαιναν κοντά του οι τρεις πολιτευτές για να εξομοληγηθούν και τους επέβαλλε επιτίμιο να μην κοινωνήσουν.
Θα είχε ισχύ αν πήγαιναν οι τρεις πολιτευτές να κοινωνήσουν στον ναό που λειτουργεί και τους απαγόρευε να κοινωνήσουν.
Το γε νυν έχον, ο αφορισμός τους είναι εν παντί ανυπόστατος, επειδή ο Σεβασμιώτατος αναρμοδίως επέβαλε μέγα αφορισμό (ανάθεμα), που ανήκει στην αρμοδιότητα της Ιεράς Συνόδου ή του κυρίαρχου επισκόπου μιας Μητροπόλεως και το κυριώτερο επειδή δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για να επιβληθεί μικρός έστω αφορισμός στους τρεις πολιτευτές.
No comments:
Post a Comment