ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
___________
Αρχιμ. Ιωάννου Κωστώφ, Κηρύγματα στους Αποστόλους, Έκδ. Άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός, Σταμάτα 2018, σ. 226.
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Παρά το γεγονός ότι ο καλός π. Ιωάννης σημειώνει στον Πρόλογο του ότι «τα επόμενα κηρύγματα θα έπρεπε κανονικά να μην εκδοθούν, διότι αποτελούν πτωχότατα ψελλίσματα αδαούς Πρεσβυτέρου», εμείς τα μελετήσαμε και διαπιστώσαμε ότι ο συγγραφέας «ουκ εις κενόν εκοπίασεν».
Ας παρουσιάσουμε, όμως, πρώτα απ’ όλα το περίγραμμα του κειμένου. Ο π. Ιωάννης καταπιάνεται στο παρόν με τα αποστολικά αναγνώσματα των Κυριακών του έτους, έχοντας αφετηρία την Α΄ Κυριακή Ματθαίου, ήγουν των Αγίων Πάντων. Το κείμενο ολοκληρώνεται με την Κυριακή του Ζακχαίου.
Στο παρόν παρατηρείται από το συγγραφέα η ίδια τακτική που ακολουθήθηκε στα ευαγγελικά αναγνώσματα, με άλλους λόγους η αποφυγή της ανάλυσης ολόκληρης της περικοπής, άλλα μόνο η ανάπτυξη ορισμένων βασικών σημείων της.
Μήπως είναι κακό αυτό; Κάθε άλλο. Οι άνθρωποι της εποχής μας αν δουν κάποιο εκτενές κείμενο δεν κάνουν τον κόπο να το διεξέλθουν με αποτέλεσμα να το προσπερνούν αδιάφοροι. Καλώς ή κακώς τα πραγματα ούτως έχουσι. Έτσι ο καλός κληρικός προσαρμόζεται στα πιο πάνω, χωρίς φυσικά να προβαίνει εκπτώσεις εις τα της Πίστεως. Με αφετηρία λ.χ. το αποστολικό ανάγνωσμα της Δ΄ Κυριακής των Νηστείων (Εβρ. ς΄19- ) επικεντρώνεται στο θέμα της ελπίδος.
Μήπως είναι κακό αυτό; Κάθε άλλο. Οι άνθρωποι της εποχής μας αν δουν κάποιο εκτενές κείμενο δεν κάνουν τον κόπο να το διεξέλθουν με αποτέλεσμα να το προσπερνούν αδιάφοροι. Καλώς ή κακώς τα πραγματα ούτως έχουσι. Έτσι ο καλός κληρικός προσαρμόζεται στα πιο πάνω, χωρίς φυσικά να προβαίνει εκπτώσεις εις τα της Πίστεως. Με αφετηρία λ.χ. το αποστολικό ανάγνωσμα της Δ΄ Κυριακής των Νηστείων (Εβρ. ς΄19- ) επικεντρώνεται στο θέμα της ελπίδος.
Από το ανεξάντλητο οπλοστάσιο των αποδελτιώσεων του ανασύρει δύο περιστατικά. Το α΄ αναφέρεται σε μια ομάδα πυροσβεστών, που περικυκλωμένοι από τις φλόγες εμπιστεύτηκαν τη σωτηρία τους σε ένα πιλότο αεροπλάνου. Ακολουθώντας με απόλυτη εμπιστοσύνη τις οδηγίες του γλύτωσαν τελικά από βέβαιο θάνατο.
Το β΄ περιστατικό που παραθέτει αναφέρεται στο Ρώσσο ηθοποιό Αλεξάντερ Ροστόφτσεβ που, ενώ ξεκίνησε επί σκηνής (την εποχή της σοβιετικής εξουσίας) τη διακομώδηση της «Επί του Όρους ομιλίας» στο τέλος, αφού τη διάβασε ολόκληρη, εκτός σεναρίου, ομολόγησε την πίστη του στο Χριστό κάνοντας το σταυρό του.
Συμπερασματικά ο ακούραστος λευίτης κατορθώνει στο παρόν να ενώσει με μαεστρία τα μηνύματα του αποστολικού αναγνωσματος με την πρακτική εφαρμόγή τους χωρίς να κουράσει καθόλου τον αναγνώστη. Μάλλον τα αλλεπάλληλα παραδείγματα και περιστατικά τον «σπρώχνουν» να ολοκληρώσει την ανάγνωση. Καλό διάβασμα.
No comments:
Post a Comment