Friday, June 6, 2014

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ π. ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΑΤΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ π. ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΑΤΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ

 Του Παναγιώτη Τελεβάντου
========

Ο π. Διονύσιος Τάτσης, σε άρθρο του στον “Ορθόδοξο Τύπο”, αναφέρεται στο θρησκευτικό τουρισμό και διατυπώνει τις ακόλουθες θέσεις:

1.) Ο θρησκευτικός τουρισμός αποσκοπεί στη συλλογή χρημάτων.

2.) Τα λείψανα και οι θαυματουργές εικόνες δεν πρέπει να μεταφέρονται σε άλλα μέρη από αυτά στα οποία φυλάσσονται, αλλά οι πιστοί να προστρέχουν σ' αυτά για να τα προσκυνήσουν.

Το δικό μας σχόλιο.

Οτι η Εκκλησία δεν πρέπει να κινείται με κίνητρο το κέρδος δεν υπάρχει καμία αμφιβολία.

Δεν κατανοώ, όμως, ποιες αντιρρήσεις είναι δυνατόν να έχουμε αν, επί παραδείγματι, μεταφέρεται η Τιμία Ζώνη της Παναγίας από την Ιερά Μονή Βατοπαιδιού για να την προσκυνήσουν οι πιστοί.

Πού βρίσκεται το κακό ότι εκατομμύρια -μερικές φορές- πιστοί έχουν τη δυνατότητα να προσκυνήσουν το σπουδαιότατο αυτό κειμήλιο της Εκκλησίας μας;

Αν, επί παραδείγματι, οι μοναχοί απολύτως αφιλοκερδώς μεταφέρουν την Τιμία Ζώνη για να την προσκυνήσει ο κόσμος και ΟΛΕΣ οι εισπράξεις πηγαίνουν για την ενίσχυση της ιεραποστολής, η οποία μαραζώνει κυριολεκτικά από την κρίση, για ποιο λόγο εμείς είναι δυνατόν να έχουμε αντιρρήσεις;

Μια κουβέντα είναι οι πιστοί να πηγαίνουν όπου φυλάσσονται τα λείψανα για να τα προσκυνούν.

Πόσο εύκολο είναι να γίνεται αυτό στην πράξη με δεδομένη μάλιστα την παρατεταμένη οικονομική κρίση που βιώνουμε; 

Πόσο εύκολο είναι λ.χ. για συνταξιούχους που κατοικούν στην Αθήνα ή στα νησιά ή στην Πελοπόννησο να ταξιδεύσουν στη Νέα Καρβάλη για να προσκυνήσουν το σκήνωμα του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου;

Αφήνω πια τις θαυματουργές εικόνες και τα λείψανα που φυλάσσονται στο Αγιον Ορος στα οποία δεν έχουν πρόσβαση οι γυναίκες αλλά και ένας πολύ μεγάλος αριθμός ανδρών.

Γιατί να τους στερήσουμε την ευλογία της προσκύνησης;

Θυμάμαι πόση συγκίνηση ένιωσε ο λαός της Κύπρου όταν πρωτοπήγε η κάρα του Αποστόλου Ανδρέα στο νησί.

Θυμάμαι ακόμη τα ρίγη της συγκίνησης που προκάλεσε στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια στην Αθήνα σε εκατοντάδες χιλιάδες ή ίσως και σε εκατομμύρια πιστούς, η μεταφορά της θαυματουργής εικόνας του "Αξιον εστίν". 

Περίμεναν χιλιάδες άνθρωποι στην ουρά 24 ώρες το εικοσιτετράωρο -και μάλιστα πολλά νέα παιδιά- για να προσκυνήσουν την Παναγία.

Εχουμε πρόσφατο το παράδειγμα του ευσεβούς ρωσικού λαού και της ηγεσίας του που προσήλθαν κατά εκατομμύρια, υπό άκρως αντίξοες καιρικές συνθήκες, για να προσκυνήσουν την Τιμία Ζώνη και τον σταυρό του Αποστόλου Ανδρέα.

Γιατί να εμποδίσουμε την εκδήλωση της ευσέβειας του ποιμνίου της Εκκλησίας;

Δεν είναι ορθό να καίμε τα χλωρά με τα ξερά. 

Δεν κόβουμε το κεφάλι όταν πονά το δόντι.

Η μεταφορά εικόνων και λειψάνων πρέπει να συνεχιστεί. Απλά πρέπει να υπάρξει πρόνοια -με συνοδική απόφαση- ώστε η μεταφορά των λειψάνων να γίνεται εντελώς αφιλοκερδώς, χωρίς επίδειξη και ΟΛΕΣ οι εισπράξεις να διατίθενται για ενίσχυση της ιεραποστολής, για χρηματοδότηση των συσσιτίων και του όλου φιλανθρωπικού έργου της Εκκλησίας, κτλ.).

Αληθεύει ότι παρατηρούνται αξιοκατάκριτες συμπεριφορές σε σχέση με τη μεταφορά και την προσκύνηση των τιμίων λειψάνων και των θαυματουργών εικόνων. Αποκορύφωμα αυτών  αναμφίβολα είναι η καλλιέργεια δημοσίων σχέσεων και η συλλογή εξωφρενικά μεγάλου ποσού χρημάτων για τα ταμεία της Μονής Βατοπαιδίου. 

Aλίμονον όμως αν επιτρέψουμε να καταργηθεί μια ευλαβής συνήθεια απλά και μόνον επειδή οι γόνοι του Ιωσήφ του Βατοπαιδινού -και όχι μόνον- ακολουθούν ανεπίτρεπτη πρακτική σύμφωνη με τις παρακαταθήκες ενός πλανεμένου μοναχού.

Ας αναλάβει επιτέλους ο Παναγιότατος Οικουμενικός Πατριάρχης τις ευθύνες του. 

Αντί να τρέχει όλη μέρα να συμπροσεύχεται με αιρετικούς και με αλλόθρησκους και να αναλαμβάνει ανεπίτρεπτες οικουμενιστικές πρωτοβουλίες -ερήμην των Ορθοδόξων Εκκλησιών- με τον αιρεσιάρχη "άγιο αδελφό του της πρεσβυτέρας Ρώμης", ας φροντίσει να αντιμετωπίσει την εκκοσμίκευση. 

Οχι να ζητούμε να καταργήσουμε την ευλαβή συνήθεια της προσκύνησης των τιμίων λειψάνων και των θαυματουργών εικόνων.

No comments:

Post a Comment