Sunday, February 5, 2012

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΥ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟΥ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

=============


Ο κ. Παναγιώτης Ανδριόπουλος - ιδιοκτήτης του ιστολογίου “Ιδιωτική Οδός” - συνεχίζει την ίδια τακτική αποκάλυψης παλαιών κειμένων του π. Θεόδωρου Ζήση με στόχο αφ’ ενός μεν να τον εκθέσει ως ανακόλουθο και αφ’ ετέρου για να τον φέρει σε σύγκρουση με άλλους που πολεμούν τον Οικουμενισμό.


ΟΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΡΕΙΔΟΝΤΑΙ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΠΙΚΡΙΕΣ;

_________


Ο λόγος που ενεργεί με αυτόν τον τρόπο είναι επειδή πιστεύει ότι οι διαφορές που υπάρχουν στην Εκκλησία για δογματικά και άλλα θέματα αφορμούνται εξ ολοκλήρου ή σχεδόν εξ ολοκλήρου από προσωπικές πικρίες και όχι για λόγους πίστεως, αληθείας και δικαιοσύνης.


Δεν αποκρύβω ότι αυτή είναι και η δική μου διαπίστωση. Πολλές φορές οι θεολογικές, πολιτικές και ανθρώπινες διαφορές σημαδεύονται από προσωπικές πικρίες. Αλλά η προσπάθεια αναγωγής των θεολογικών διαφορών σε προσωπικούς λόγους είναι αστήρικτη.


Θα απαντήσω τις θέσεις του κ. Ανδριόπουλου μόνον όσον με αφορούν.


Ο π. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ ΗΤΑΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΗΣ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

_________


Η πρώτη αποκάλυψη του κ. Ανδριόπουλου ότι ο π. Θεόδωρος Ζήσης έγραψε εναντίον του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς και ότι υπήρξε Οικουμενιστής ομολογώ ότι με εξέπληξε καθόλου ευχάριστα.


Ούτε τη στάση του π. Ζήση γνώριζα, ούτε για τη στάση του αείμνηστου Καθηγητή Παναγιώτη Χρήστου για τον Οικουμενισμό ήμουν ενήμερος. Τους θεωρούσα και τους δύο παραδοσιακούς θεολόγους.


ΠΕΙΣΤΙΚΕΣ ΟΙ ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ Ο π. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ

_________


Οι εξηγήσεις όμως που έδωσε ο π. Θεόδωρος ήταν πειστικές. Εσφαλλα, είπε, ήρθα εις εαυτόν και έκτοτε ανένηψα.


Ποια αντίρρηση μπορεί να υπάρξει για την εκδήλωση της μετάνοιας ενός ανθρώπου;


Τώρα πώς και γιατί ήρθε εις εαυτόν ο π. Θεόδωρος δεν νομίζω ότι είναι σαφές, ούτε και έχουμε το χάρισμα της καρδιογνωσίας για να διακριβώσουμε τους πραγματικούς λόγους της μεταστροφής του.


Αν μεν είναι αγαθοί τω Θεώ η δόξα και η τιμή στον π. Θεόδωρο που μετανόησε - από αγαθή προαίρεση - για τα οικουμενιστικά λάθη της θεολογικής του νεότητος.


Δεν μας ενδιαφέρουν τα κίνητρα αλλά η ακρίβεια και η συνέπεια της ομολογίας πίστεως που δίνει.


Και νομίζω ότι είναι σαφές ότι τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια ο π. Θεόδωρος είναι συνεπής παραδοσιακός - και όχι οικουμενιστής - θεολόγος.


Ο π. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ

__________


Τώρα με τη χθεσινή δημοσίευση αποσπάσματος παλαιού άρθρου του π. Θεόδωρου που αναφέρεται στην εκκοσμίκευση του Αγίου Ορους, τις “οργανώσεις” και τον κ. Γιανναρά, ο κ. Ανδριόπουλος παραβιάζει ανοιχτές θύρες.


Τον κίνδυνο εκκοσμίκευσης του Αγίου Ορους επεσήμαναν πάρα πολλοί μεταξύ των οποίων ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ο Μητροπολίτης Μεσογαίας, ο π. Μωυσής και πάνω από όλους ο Γέροντας Παίσιος, ο οποίος αντελήφθηκε τον κίνδυνο εκκοσμίκευσης του Αγίου Ορους και απομάκρυνσης από τα πρότυπα των αγωνιστών της ερήμου της προηγούμενης γενιάς.


Αρα το τι είπε και το τι δεν είπε ο π. Θεόδωρος Ζήσης πριν δεκαετίες για το θέμα είναι ήσσονος σημασίας επειδή δεν είπε κάτι πρωτότυπο ή κάτι που δεν προβληματίζει τους ίδιους τους Αγιορείτες πολύ σοβαρά.


ΟΙ ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΤΕ ΑΠΟΤΟΚΟΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

_________


Η άποψη ότι οι θεολογικές διαφορές είναι καρπός προσωπικών διαφορών είναι μεν κάτι που πρέπει όλοι να έχουμε σοβαρά υπόψη μας, αλλά δεν εξηγεί το εύρος των αντιθέσεων που υπάρχουν.


Η μαθητεία σε παραδοσιακούς ή νεωτεριστές πνευματικούς καθοδηγητές λ.χ. είναι καθοριστικής σημασίας για τις θεολογικές θέσεις που υποστηρίζουμε.


Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΜΕ ΔΙΔΑΞΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΔΥΝΟ ΤΩΝ ΔΥΟ ΑΚΡΩΝ

_________


Αν δεν είχα γνωρίσει τον αείμνηστο Γέροντα Επιφάνιο είναι βέβαιο ότι θα ήμουν αντίπαλος του Οικουμενισμού, αλλά δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα είχα το ίδιο έντονες αντιρρήσεις για τους Σχισματικούς.


Οχι επειδή είχα ποτέ σχέση ή κάποια συμπάθεια προς τους Παλαιοημερολογίτες, αλλά επειδή πριν γνωρίσω τον π. Επιφάνιο και πριν διαβάσω τα βιβλία και τα άρθρα του δεν κατανοούσα ότι οι σχισματικοί είναι τόσον επικίνδυνοι όσον και οι αιρετικοί.


Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΩΝ

_________


Οταν λοιπόν ασκώ κριτική εναντίον όσων αποτειχίστηκαν ή εναντίον όσων έχουν σχισματικές ή ζηλωτικές τάσεις δεν το κάνω επειδή έχω προσωπικές διαφορές μαζί τους, αλλά επειδή αυτά τα γράμματα έμαθα κοντά στον π. Επιφάνιο και άλλους κορυφαίους θεολόγους.


Η ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΝΕΟΒΑΡΛΑΑΜΙΣΜΟ

__________


Μέσα σε αυτά τα πλαίσια ερμηνεύεται και η εχθρότητά μου προς τον Νεοβαρλααμισμό.


Ρώτησα κάποτε τον π. Επιφάνιο αν πρέπει οι ευχές να διαβάζονται εκφώνως ή μυστικώς.


Η απάντηση του αείμνηστου Γέροντα ήταν μνημείο λόγου και θεολογίας.


Δυστυχώς δεν έχει καταγραφεί παρόλον ότι τα ίδια επιχειρήματα που άκουσα για το θέμα τα άκουσαν δεκάδες ή ίσως εκατοντάδες άλλοι - όπως ο ίδιος ο Γέροντας Επιφάνιος με διαβεβαίωσε.


Αυτή η συνομιλία που είχα με τον αείμνηστο Γέροντα με βοήθησε να αντιληφθώ ότι ο χαρακτήρας της λατρείας μας είναι μυσταγωγικός και όχι νοησιαρχικός.


Ως εκ τούτου - όταν πληροφορήθηκα ότι αναπτύχθηκε Νεοβαρλααμική τάση στην Εκκλησία της Ελλάδας - πολέμησα την κακόδοξη αυτή προσέγγιση με τις προυποθέσεις που με δασκάλεψε ο π. Επιφάνιος, ο οποίος δεν έβλεπε το θέμα σαν γλωσσικό, ιστορικό, εθνικό ή πολιτιστικό φαινόμενο, αλλά ως κίνηση απομάκρυνσης από το πνεύμα της πίστης μας.


Σε μεταγενέστερο στάδιο διάβασα και τις σχετικές εξαίρετες εργασίες των π. Θεόδωρου Ζήση, π. Σαράντου Σαράντη και του Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιερόθεου που βλέπουν την λεγόμενη “λειτουργική αναγέννηση” ως Νεοβαρλααμικό φαινόμενο, που με βοήθησαν να κινηθώ ακόμη πιο αποφασιστικά προς την ίδια κατεύθυνση.


ΟΙ “ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΟΙ” ΚΑΙ Ο π. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ

_________


Οσον για τον π. Θεόδωρο Ζήση έχει πει πολύ χειρότερα πράγματα στο παρελθόν από αυτά που ανέφερε ο κ. Ανδριόπουλος εναντίον Αγιορειτών Πατέρων και των “οργανώσεων” (λ.χ. η κριτική που άσκησε με τον αείμνηστο Παναγιώτη Χρήστου για το κείμενο για την παιδεία που εξέδωσε η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Ορους) τα οποία βεβαίως έχουν υπόψη τους οι “οργανώσεις”.


Αλλά η στάση των “οργανώσεων” δεν αποδεικνύει ότι υπάρχουν θεολογικές διαφορές που γι’ ορισμένους έχουν μεγαλύτερη σημασία από την όποια προσωπική πικρία αισθάνονται;


Δεν νομίζει ο κ. Ανδριόπουλος ότι αυτό τιμά τους “οργανωσιακούς”;


Ενώ γνωρίζουν ότι ο π. Θεόδωρος Ζήσης ήταν - και ίσως είναι - αντίθετος με τις αδελφότητες εντούτοις οι ίδιοι παραμέρισαν την όποια προσωπική τους πικρία και αγωνίζονται με συνέπεια με τον π. Θεόδωρο εναντίον του Οικουμενισμού.


Γι’ αυτό αν η δημοσίευση κειμένων από τον κ Ανδριόπουλο αποσκοπεί στο να εκθέσει τον π. Ζήση και να δημιουργήσει έριδες μεταξύ αυτών που μάχονται εναντίον του Οικουμενισμού ο κ. Ανδριόπουλος δεν θα πετύχει πολλά.


ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ π. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΗΣΗ

________


Ο γράφων επί παραδείγματι έχει ασκήσει πολύ αυστηρή κριτική στον π. Θεόδωρο Ζήση.


Με προβληματίζει σοβαρά ότι δεν έχει ηγετικό ανάστημα, ούτε καν στρατηγικό σχέδιο.


Περιορίζεται στα πλαίσια της ομολογίας χωρίς να καταστρώνει συγκεκριμμένη στρατηγική για να αντιμετωπίσει τον Οικουμενισμό.


Με εξέπληξε δυσάρεστα η ανικανότητά του να δει ποιοι κίνδυνοι υπάρχουν με το ηλεκτρονικό φακέλλωμα.


Με στεναχώρησε ιδιαίτερα επειδή εξέδωσε την απαράδεκτη ανακοίνωση με την οποία χαρακτήριζε τους ηγουμένους του Αγίου Ορους ως Οικουμενιστές, επειδή υποδέχθηκαν τον Οικουμενικό Πατριάρχη στο Αγιον Ορος.


Με προβληματίζει η σιωπή του για τα σχέδια του κ. Γιαγκάζογλου και των ΚΑΙΡΟΣκόπων του η οποία δεν μπορεί να επικαλυφθεί με μπαλωθιές που έρριξε στον αέρα για την τιμή των όπλων σε σύναξη στο αρχονταρίκι μετά την κριτική που του ασκήθηκε.


Με προβληματίζει ότι δεν τολμά να αναμετρηθεί με τον Σεβ. Περγάμου για να αναιρέσει συστηματικά την “Βαπτισματική θεολογία” του.


Με κάνει να διερωτώμαι γιατί δείχνει απαράδεκτη ανοχή προς αποτειχιστικές και σχισματικές τάσεις.


Αφού λοιπόν έχω αυτές τις σοβαρές επιφυλάξεις για τη στάση του π. Θεόδωρου για μένα είναι πολύ ήσσονος σημασίας τι έγραψε ή τι φρονούσε για διάφορα θέματα πριν τριάντα τόσα χρόνια και τα οποία μάλιστα έχει λόγω και έργω τις πλείστες φορές αναιρέσει.


ΕΚΚΟΣΜΙΚΕΥΣΗ ΚΑΙ ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ

__________


Οσο για την αναφορά του κ. Ανδριόπουλου στον Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου δεν νομίζω ότι είναι η ώρα να συζητηθούν τα θέματα που εγείρει.


Οταν ο π. Εφραίμ βρίσκεται στη φυλακή δεν είναι ορθό ο κ Ανδριόπουλος να ζητά να συζητηθούν αυτά τα θέματα.


Δεν προφυλακίστηκε ο Ηγούμενος επειδή εκκοσμικεύει τον μοναχισμό, αλλά για τις ανταλλαγές που έκανε με το Δημόσιο.


Δεν υπήρχε λόγος να προφυλακιστεί αφού δεν είχε καμία πρόθεση να διαφύγει στο εξωτερικό ή να συνεχίσει να κάνει αυτό που κατηγορείται ότι έκανε στο παρελθόν, αφού όλη η περιουσία της Μονής και οι λογαριασμοί της είναι δεσμευμένοι.


Ας βοηθήσει ο Θεός να αποφυλακιστεί ο Γέροντας - όπως είναι οι προσευχές μας προς τον Θεόν και οι εκκλήσεις μας προς την Ελληνική Δικαιοσύνη - και τότε μπορούμε κάλλιστα να συζητήσουμε ότι θέλει.


Οχι τώρα. Δεν είναι ορθό.


Πώς να το κάνουμε;


No comments:

Post a Comment