Η ΠΡΩΤΟΘΡΟΝΗ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
Του ορθόδοξου περιοδικού “Ο Σωτήρ”
=====
Μὲ ἐνέργειες ποὺ ξάφνιασαν πολλοὺς τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο δρομολογεῖ τὸ τελευταῖο διάστημα τὴ διαδικασία παροχῆς αὐτοκεφαλίας στὴν Ἐκκλησία τῆς Οὐκρανίας, θεωρώντας ὅτι ἔτσι θὰ δώσει λύση στὴ δεινὴ ἐκκλησιαστικὴ κατάσταση τῆς μεγάλης αὐτῆς χώρας, ἡ ὁποία μετὰ τὴν κατάρρευση τῆς Σοβιετικῆς Ἑνώσεως σπαράσσεται ἀπὸ σχίσματα.
Οἱ ἐνέργειές του προκάλεσαν τὴ βίαιη ἀντίδραση τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ρωσίας, ἡ ὁποία προχώρησε σὲ πρωτοφανεῖς ἐνέργειες εἰς βάρος του. Ἔτσι ὄχι μόνο διέκοψε τὴν κοινωνία μὲ αὐτό, ἀλλὰ καὶ ἀπαγόρευσε στοὺς πιστούς της νὰ μετέχουν στὰ Μυστήρια τῶν ἐξαρτώμενων ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο Ἐκκλησιῶν, ἀκόμη καὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἐνῶ ἐκπρόσωποί της διεκήρυξαν ὅτι δὲν τὸ ἀναγνωρίζουν ὡς πρωτόθρονο μεταξὺ τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν.
Τὸ ζήτημα ἔχει πυροδοτήσει πολλὲς συζητήσεις καὶ ἑκατέρωθεν ἀντιπαραθέσεις, ἀρκετὲς ὑποκινούμενες μὲ ποικίλους τρόπους ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας μὲ σκοπὸ νὰ πλήξει τὸ κύρος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.
Γιὰ τὸ πολὺ σοβαρὸ αὐτὸ θέμα δημοσίευσε τελευταῖα εἰδικὴ μελέτη ὁ καθηγητὴς κ. Βλάσιος Φειδᾶς μὲ τίτλο «Ἡ Συνοδικὴ Πράξη τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου (1686) καὶ ἡ Αὐτοκεφαλία τῆς Ἐκκλησίας Οὐκρανίας», στὴν ὁποία μὲ ἰσχυρὴ ἐπιχειρηματολογία τονίζει ὅτι τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο ἔχει ὄχι μόνο τὴ δυνατότητα ἀλλὰ καὶ τὴν ὑποχρέωση νὰ φροντίσει γιὰ τὴ λύση τοῦ προβλήματος τῆς Οὐκρανίας. Γι᾿ αὐτὸ καὶ καταλήγοντας γράφει ὅτι: «ἡ μόνη κανονικὴ ὁδὸς γιὰ τὴν ἀποκατάσταση τῆς ἐσωτερικῆς ἑνότητας τοῦ διεσπασμένου ἐκκλησιαστικοῦ σώματος τῆς δεινῶς δοκιμαζομένης μεγάλης Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας εἶναι, ὅπως καὶ σὲ ὅλες τὶς ἄλλες αὐτοκέφαλες Ὀρθόδοξες Ἐκκλησίες τῶν νεωτέρων χρόνων, ἡ ἄμεση ἀνακήρυξη τῆς Αὐτοκεφαλίας».
Ὁπωσδήποτε τὸ πρόβλημα παρουσιάζεται δυσεπίλυτο. Ὅμως οἱ Ὀρθόδοξοι, ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὰ ἐπικίνδυνα οἰκουμενιστικὰ ἀνοίγματα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, ὀφείλουμε νὰ προσέξουμε νὰ μὴ συνεργήσουμε σὲ ὑπονόμευση τῆς θέσεώς του, τὴν ὁποία ὕπουλα ἐπιβουλεύεται ἡ Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας. Μία Ἐκκλησία μὲ παπιστικὴ νοοτροπία, ἡ ὁποία βαυκαλίζεται μὲ τὴν ὑπερφίαλη ἰδέα τῆς Τρίτης Ρώμης καὶ ἡ ὁποία, τόσο κατὰ τὴν τσαρική, ὅσο καὶ κατὰ τὴν κομμουνιστικὴ περίοδο ἦταν ὑποχείρια τῆς πολιτικῆς ἐξουσίας, καὶ τέτοια δυστυχῶς παραμένει σὲ μεγάλο βαθμὸ ἀκόμη καὶ σήμερα. Αὐτὸς εἶναι ὁ λόγος ποὺ τὴν ἔχει κάνει ἀντιπαθητικὴ σὲ μεγάλο τμῆμα τοῦ οὐκρανικοῦ λαοῦ.
Ἐπιθυμία μας καὶ εὐχή μας ἂς εἶναι νὰ εἰρηνεύσει ἡ Ἐκκλησία, οἱ ὅποιες δὲ ἀντιθέσεις νὰ λυθοῦν μὲ εἰρηνικὸ τρόπο καὶ πάντα σύμφωνα μὲ τὶς διατάξεις τῶν Ἱερῶν Κανόνων καὶ τὴ διαχρονικὴ πράξη τῆς Ἐκκλησίας, ποὺ ἀναγνωρίζουν τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο πρωτόθρονη Ἐκκλησία στὴν Ὀρθοδοξία, μὲ τὴν καίρια εὐθύνη καὶ ἀποστολὴ νὰ διαφυλάσσει τὴν ἑνότητα τῶν κατὰ τόπους Ἐκκλησιῶν καὶ τὴν ἀκρίβεια τῆς Πίστεως.
Περιοδικό:
Μέ πολλή ειλικρίνεια το περιοδικό ΣΩΤΗΡ παραδέχεται οτι βασικά θέλουμε νά υποστηρίξουμε την πρωτόθρονη θέση του οικουμενικού πατριαρχείου , που νοιώθουμε οτι απειλείται απο τον μεγαλοιδεατισμό της Μόσχας . Έστω και άν στο πατριαρχείο Μόσχας έχουν επικρατήσει εθνοφυλετικά κριτήρια , δεν πρέπει ένα σοβαρό εκκλησιαστικό θέμα νά γίνει πεδίο εθνοφυλετικών ανταγωνισμών . Δεν μπορούμε νά παίζουμε μέ την ορθόδοξη εκκλησία μιάς χώρας δηλαδή της Ουκρανίας χάριν εθνοφυλετικών συμφερόντων . Δεν μπορούμε νά αναθέσουμε και την δική μας εθνική και εκκλησιαστική ύπαρξη στην δύναμη των συμφερόντων , παρά στην δύναμη του δικαίου που έχει θεία προέλευση . Ο υπερασπιστής του δικαίου είναι ο Θεός . Το δίκαιο περί της εκκλησίας της Ουκρανίας έχει ιστορικές ρίζες , όπως εναργέστατα ανέδειξε ο π. Θεόδωρος Ζήσης μέ την επιστημονική του πραγματεία περί του θέματος. Οι βανδαλισμοί που ήδη εμφανίστηκαν εις βάρος της εκκλησίας του Ονουφρίου είναι μερικά δείγματα του δικαίου και της ενότητος που προοιωνίζεται . Τί θά πεί ενότητα ! Η ενότητα δεν είναι το ύψιστο αγαθό , μία ενότητα που εξασφαλίζεται μέ δολιες μεθόδους . Είναι μία ειρωνεία , οι ουνίτες του Ποροσένκο νά καλούν τον Ονούφριο νά τον κάνουν υποψήφιο πατριάρχη .Δηλαδή ένας τρόπος επίλυσης του δικού μας παλαιοημερολογιτικού σχίσματος είναι νά κάνουμε μία ενωτική σύνοδο και νά καλέσουμε τους αρχηγούς των παλαιοημερολογίτικων παρατάξεων και τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυνο -- όποιος και άν είναι κακός στραβός και ανάποδος -- νά εκλέξουμε έναν ενωτικό αρχιεπίσκοπο ! Και μάλιστα αυτό να γίνει μέ ένα πρωθυπουργό παλαιοημερολογίτη . Ασφαλώς δεν υπάρχει καμμία αναλογία του παλαιοημερολογίτισμού μέ την Ουνία ! Πάντως αυτοί κάνουν την πρόταση ! Ευγενέστατοι άνθρωποι ! Αν είμαστε ορθόδοξοι βλέπουμε το δίκαιο . Δεν είναι δίκαιο η εκκλησία της Ουκρανίας νά γίνει θύμα εθνοφυλετικών συγκρούσεων ! Οι οικουμενιστές , εκεί που είναι νά υποστηρίξουν τά αγνά και γνήσια εθνικά συμφέροντα , δεν τα υποστηρίζουν !
ReplyDelete