ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΛΩΡΙΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΣΚΥΛΕΥΣΗ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Στην αμέσως προηγούμενη ανάρτηση δημοσιεύσαμε σχόλιο της Κυρίας Ελένης Λωρίτου, που αφορά τη σκύλευση του Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου, αλλά και τη διαμάχη του π. Επιφάνιου Καψαλιώτη με τον Γέροντα Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο και τον τρόπο που κατανοεί ο Γέροντας Επιφάνιος τον δυνητικό χαρακτήρα του ΙΕ΄ Κανόνα της ΑΒ΄ Συνόδου που καθορίζει τις προυποθέσεις της Αποτείχισης.
ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΣΚΥΛΕΥΟΥΝ ΤΟΝ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟ
________
Η Κυρία Λωρίτου έχει απόλυτα δίκαιο όταν μιλά για ορισμένους που σκυλεύουν τη διδασκαλία του π. Επιφάνιου και τον παρερμηνεύουν είτε από θεολογική ασχετωσύνη (Αρχιμανδρίτης Ιερόθεος Αργύρης), είτε από συνειδητά διαστροφική ερμηνευτική (Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Βολουδάκης).
Ορισμένοι από τους διαστροφείς της διδασκαλίας του π. Επιφανίου για την Αποτείχιση είναι -δυστυχώς- πνευματικά του παιδιά.
Αλλά πόσοι είναι αυτοί; Δύο, τρεις; Αν είναι και τόσοι. Όχι, πάντως, περισσότεροι!
ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ;
_________
Η Κυρία Λωρίτου διερωτάται για ποιο λόγο δεν γίνεται αναφορά στη στάση του π. Επιφάνιου για τον Οικουμενισμό και την Αποτείχιση από τα διάφορα Συνέδρια, Ημερίδες, Εσπερίδες κτλ. που γίνονται προς τιμή του.
Ο π. Επιφάνιος, Κυρία Λωρίτου, έγραψε βιβλία, άρθρα, μελέτες, επιστολές, κηρύγματα κτλ. που εκτείνονται σε περισσότερες από 7,000 σελίδες - πολλές απο τις οποίες βρίσκονται στο στάδιο της δημοσίευσης-, που αφορούν την εκκλησιαστική επικαιρότητα πολλών δεκαετιών. Γι’ αυτό καμία Ημερίδα ή Συνέδριο ή Εσπερίδα δεν μπορούν να εξαντλήσουν την προσφορά του.
Ο π. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ ΝΑ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΛΥΣΕΙ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗ
______
Διερωτώμαι: Γιατί ο π. Θεόδωρος Ζήσης δεν διοργανώνει Συνέδριο για να εξετάσει τη στάση του π. Επιφάνιου για τον Οικουμενισμό και την Αποτείχιση;
Στο Συνέδριο αυτό ας προσκαλέσει επιφανή πνευματικά παιδιά του π. Επιφάνιου και άλλους που είχαν στενό σύνδεσμο με τον αείμνηστο Γέροντα με θεολογική επάρκεια και γνώση του έργου του π. Επιφανίου.
Ας μου επιτραπεί να προτείνω τους Σεβασμιώτατους Μητροπολίτες Κυθήρων Σεραφείμ, Ναυπάκτου Ιερόθεο, Νέας Σμύρνης Συμεών, Εδέσσης Ιωήλ, τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Κεχαριτωμένης Σπυρίδωνα, τους Αρχιμανδρίτες Νικόδημο Αεράκη, Ησύχιο Πέππα, Ιωάννη Κωστώφ, Αθανάσιο Παπασταύρου, Ιγνάτιο της Κεχαριτωμένης, τον Ιερομόναχο Σάββα Σταυροβουνιώτη και τον Καθηγητή κ. Δημήτριο Τσελεγγίδη.
Ο π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΙΘΥΝΩΝ ΝΟΥΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΕΙΣ ΕΠΙ ΑΘΗΝΑΓΟΡΟΥ
__________
Επί της ουσίας τώρα. Ο π. Επιφάνιος, Κυρία Λωρίτου, ήταν αυτός ούτος ο ιθύνων νους πίσω από τις αποτειχίσεις επί Αθηναγόρου.
Άρα η μομφή ότι ο π. Επιφάνιος ήταν εναντίον των Αποτειχίσεων είναι καθαρά συκοφαντική.
Αυτό, όμως, που, επίσης, είναι αλήθεια είναι ότι ο π. Επιφάνιος έδινε ευλογία ή και κάλυπτε θεολογικά μόνον αποτειχίσεις, οι οποίες ήταν συντεταγμένες και δεν οδηγούσαν σε σχίσμα.
Εντελώς ανακριβώς ορισμένοι ισχυρίζονται ότι ο Γέροντας Επιφάνιος έδινε ευλογία μόνον σε επισκόπους για να αποτειχιστούν.
Η αναντίλεκτη αλήθεια είναι ότι π. Επιφάνιος ήταν πανευτυχής με την Αποτείχιση του Οσίου Ιουστίνου Πόποβιτς και κάλυψε θεολογικά την Αποτείχιση του π. Εφραίμ Αριζονίτη, όταν ήταν απλός ιερομόναχος, Γέροντας του κελλίου του Αγίου Αρτεμίου στη Σκήτη Προβάτα.
Γιατί ο π. Επιφάνιος ευλόγησε την Αποτείχιση της συνοδείας του π. Εφραίμ; Επειδή γνώριζε ότι θα ήταν συντεταγμένη. Ούτε αν ήταν μαζική, ούτε αν ήταν αποτείχιση επισκόπου ή πρεσβυτέρου δεν απασχολούσε τον π. Επιφάνιο, αλλά συντεταγμένη για να μη καταλήξει σε σχίσμα.
Αλλά είχε και παραείχε -και αλίμονον αν δεν είχε- κάθετη αντίρρηση για αποτειχίσεις ασύντακτες, οι οποίες καταλήγουν σε σχίσμα και όχι σπάνια σε βλάσφημες θεωρίες ολκής, όπως λ.χ. ότι τα μυστήρια των Οικουμενιστών και όσων κοινωνούν μαζί τους είναι άκυρα.
ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΔΥΝΗΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΙΕ΄ΚΑΝΟΝΑ;
_________
Ας έρθουμε τώρα στο πώς κατανοούσε ο π. Επιφάνιος τον δυνητικό χαρακτήρα του ΙΕ΄ Κανόνα της ΑΒ΄ Συνόδου.
Ο π. Επιφάνιος σαφέστατα πίστευε και ανέλυσε διεξοδικά ότι ο Κανόνας είναι δυνητικός. Όχι με την έννοια της ακρίβειας ή της οικονομίας, ούτε με την έννοια του επιδόρπιου, στα οποία αναφέρεται η Κυρία Λωρίτου, αλλά με κριτήριο την ποιμαντική σκοπιμότητα και τη βεβαιότητα ότι θα είναι συντεταγμένη για να μη καταλήξει σε σχίσμα.
Είχε δίκαιο ο π. Επιφάνιος να είναι επιφυλακτικός με τις ασύντακτες αποτειχίσεις που δεν εξυπηρετούν τις ποιμαντικές ανάγκες της Εκκλησίας;
Ασφαλέστατα και είχε δίκαιο, όπως αποδείχτηκε λ.χ. στην πράξη με πολλές αποτειχίσεις που συμβαίνουν στις μέρες μας, που όχι μόνον κινούνται στα πλαίσια του σχίσματος, αλλά και της βλασφημίας για την εγκυρότητα των μυστηρίων της Εκκλησίας.
Ο π.Θεόδωρος, κ.Τελεβάντο μου , γιατί νά κάνει συνέδριο ; Για νά δικαιώσει τον εαυτόν του ή για νά σύρει τους ομιλητάς εκόντας άκοντας νά τοποθετηθούν ; Νομίζω οτι ποτέ δέν θα τό κάνει. Ο π.Θεόδωρος συνεδρίασε τις ψυχικές του δυνάμεις ---θυμόμαστε μήπως την πρώτη ανακοίνωση άν καί όχι επίσημη του Αγίου Όρους σχετικά μέ τό Κολυμπάρι που μίλαγε για την "σύνοδο του νού "! --- καί έκανε αυτό που προφανώς αποφάσισε αυτή η εσωτερική "σύνοδος " , θεωρώντας οτι ερμηνεύει τον 15ο Κανόνα. Θά μου πείτε οτι καί οι άλλοι θεωρούν οτι ερμηνεύουν τον 15ο Κανόνα ! Ε! μά τώ Θεώ ! Δέν νομίζω οτι ο π. Επιφάνιος κατ' ουδένα τρόπο κάλυψε τον εφησυχασμό ,ο οποίος στις μέρες μας έχει πάρει τά χαρακτηριστικά αιρέσεως ή καί αθείας σύμφωνα μέ τον Αγιο Γρηγόριο Παλαμά και αυτό τον εφησυχασμό νά τον στηρίζουμε στον π. Επιφάνιο ! Αντιμετωπίζουμε την ερμηνεία του π.Επιφανίου περί "δυνητικότητος " του Κανόνος μέ μία ελαφρότητα ,ως νά μιλάμε για έναν περίπατο , που κάποιος απλά δέν τον "γουστάρει" , την στιγμή που και ο π. Επιφάνιος ευλογεί την ραστώνη του ! Μάλιστα κάποιοι δέν περιορίζονται στην απόλαυση της ραστώνης των , αλλά αρχίζουν νά πετροβολάνε στηριζόμενοι πάλι πάνω στόν π. Επιφάνιο ! Και γιατί κ.Τελεβάντο μου, νά τά περιμένουμε όλα απο τον π.Θεόδωρο ; Στά ονόματα που αναφέρατε υπάρχουν καί αρκετοί μητροπολίτες που διαθέτουν κύρος καί υλικά μέσα για την πραγματοποίηση συνεδρίου ,όπου θα μπορούσαν νά καλέσουν καί το π. Θεόδωρο ως ομιλητή Δηλαδή γίνονται συνέδρια που προβάλλουν τις αρετές του π. Επιφανίου , την συμβολή του στά εκκλησιαστικά πράγματα , αλλά μας διαφεύγει όλη αυτή η επικαιρότητα ; Μακράν απέχει ο π.Επιφάνιος απο το προφίλ του γλυκερού παπούλη , που ασχολήθηκε μέ τά ειρηνικά έργα και όχι μέ την πολεμική της εκκλησίας
ReplyDelete