Tuesday, November 1, 2016

ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ


ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, μιλώντας κατά τη θ. Λειτουργία στον πατριαρχικό ναό, στις 22 λήξαντος μηνός, εμνήσθη, συν τοις άλλοις, «της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, της από μακρού προετοιμαζομένης και, τελικώς, χάριτι Θεού πραγματοποιηθείσης εν Κρήτη, παρά τας ανεξηγήτους, θεολογικώς τε και εκκλησιολογικώς αστηρίκτους υπαναχωρήσεις Εκκλησιών τινών». 

Πρωτίστως έχομεν να παρατηρήσωμεν ότι μία Σύνοδος πραγματοποιείται χάριτι Θεού, όταν οι αποφάσεις της είναι κατά Θεόν. Και πότε είναι κατά Θεόν; Όταν οι συμμετέχοντες διακηρύσσουν ότι σέβονται, ασπάζονται και προσυπογράφουν  τις αποφάσεις των προηγηθεισών Συνόδων της Εκκλησίας, επόμενοι τοις θείοις Πατράσιν. Εμείς απλώς ερωτώμεν: Εγένετο τοιούτον τι εις το Κολυμβάριον; Μάτην ερευνά ο θέλων να αντιληφθεί την πραγματικότητα. Καμία νήξη, ουδεμία αναφορά εγένετο εκεί εις τους αγίους Πατέρας. Άρα η Σύναξη του Κολυμβαρίου ΔΕΝ ήτο κατά Θεόν. 

Ο Παναγιώτατος δεν μπορεί να κρύψει την δυσφορία του (για ευνόητους λόγους) για τις τέσσερις Εκκλησίες που απείχαν της εν Κολυμβαρίω Συνάξεως. Γι’ αυτό ομιλεί εν οδύνη πολλή για «ανεξηγήτους, θεολογικώς τε και εκκλησιολογικώς αστηρίκτους υπαναχωρήσεις». Είναι τοις πάσι γνωστόν για ποιους λόγους η εν Ρωσία Εκκλησία απείχε. Το ίδιο γνωστοί είναι και οι λόγοι που επικαλέσθηκε το Πατριαρχείο Αντιοχείας. Μακάρι να ήταν θεολογικοί και εκκλησιολογικοί. Όμως θεολογικοί και εκκλησιολογικοί υπήρξαν τω όντι οι λόγοι που ανάγκασαν το Πατριαρχείο Βουλγαρίας και το Πατριαρχείο Γεωργίας να γυρίσουν την πλάτη στην ανωτέρω Σύναξη. 


Η Εκκλησία είναι Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Παναγιώτατε. Όστις αναγνωρίζει ότι οι αιρέσεις αποτελούν «ετερόδοξες Εκκλησίες», στον όνομα ενός ψευδωνύμου απεικάσματος καταλλαγής παρουσιάζει προφανές, πασίδηλον και πρωτοφανές έλλειμμα, τόσο στη θεολογία όσο και στην εκκλησιολογία του και ουδέν έτερον. Άρα αστήρικτες είναι οι ημέτερες αιτιάσεις. Αυτό που μένει είναι οι πιο πάνω Εκκλησίες (πλην της Αντιοχείας) να πάρουν, επιτέλους, θέση έναντι στα αποφασισθέντα στο Κολυμβάριον. Όχι μόνο αυτές, αλλά και οι υπόλοιπες και το Αγιώνυμον Όρος.

No comments:

Post a Comment