Monday, June 1, 2015

Η ΕΚΠΟΡΕΥΣΙΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ



Η ΕΚΠΟΡΕΥΣΙΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ 

Του Ἀρχιμανδρίτη Ἀρσένιου Κατερέλου
=====

Ὁ Θεός εἶναι ἕνας, ἀλλά ὄχι μόνος. Εἶναι τρία Πρόσωπα, ὁμόθρονα, ὁμόδοξα, συναΐδια καί συμπλαστουργά, πού ἔχουν κοινή βούλησι καί ἐνέργεια. Σέ κάθε Πρόσωπο ὑπάρχει ὅλο τό πλήρωμα τῆς θεότητος.

Οἱ Καππαδόκες Πατέρες ἐταύτισαν τόν ὅρο ''ὑπόστασις'' μέ τόν ὅρο ''πρόσωπο''. Ὕστερα ἀποδέσμευσαν τόν ὅρο ''ὑπόστασις'' ἀπό τό ὅρο ''οὐσία''. 

Στόν Θεόν τό Πρόσωπο τοῦ ἀναιτίου Πατρός κάνει τήν οὐσία τοῦ Θεοῦ νά ὑφίσταται. «Ἐκ τοῦ ὄντος ἡ οὐσία». Ἄν βγῆ ἡ Ἁγία Τριάς, ὁ Θεός δέν ὑπάρχει.

Οἱ Δυτικοί, ἐφαλμένως, πρῶτα ὁμιλοῦν περί ἑνός Θεοῦ ὡς οὐσίας καί μετά περί Ἁγίας Τριάδος.

Ἡ μονοθεΐα ἐξασφαλίζεται ἀπό τήν μοναρχία τοῦ Πατρός. Αἰτία ὑπάρξεως τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἶναι ὁ Πατήρ.

Ἡ οὐσία τοῦ Θεοῦ εἶναι ἀμέθεκτος, ἐνῷ οἱ ἄκτιστες ἐνέργειες εἶναι μεθεκτές καί εἶναι κοινές καί στά τρία Πρόσωπα.

Ἡ ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ προέρχεται ἀπό τήν οὐσία Του, ἀλλά καί δέν χωρίζεται ἀπό αὐτήν. 

Τά ὑποστατικά ἰδιώματα εἶναι ἀκοινώνητα μεταξύ των καί διακρίνουν, ἀσυγχύτως καί ἀδιαιρέτως, τόν ἀγέννητον Πατέρα, τόν γεννητόν Υἱόν καί τό ἐκπορευτόν Ἅγιον Πνεῦμα. Τά ὑποστατικά ἰδιώματα ἔχουν σχέσι μέ τόν ξεχωριστό τρόπο ὑπάρξεως κάθε Προσώπου.

Ἡ ἐκ τοῦ Υἱοῦ ἐκπόρευσις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος τῶν Παπικῶν, καθιστᾶ τόν Πατέρα ἀτελές αἴτιον καί καθιστᾶ τόν Υἱόν ''αἴτιον-αἰτιατόν'', ἅπερ ἄτοπα.

Ἄλλο ''πέμψις'' - ἀποστολή - τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί ἄλλο ''ἐκπόρευσις''.

Ἡ ἀποστολή τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (τῆς ἐνεργείας Του) στόν κόσμον εἶναι κοινή ἐνέργεια καί πραγματοποιεῖται ὑπό τῶν τριῶν Προσώπων, ἄρα καί ἐκ τοῦ Υἱοῦ. 

Εἴθε νά γνωρίζωμε, διά τῆς μετανοίας μας, τόν Θεόν Ὀρθοδόξως, δηλαδή ἐμπειρικῶς.

No comments:

Post a Comment