ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΠΡΟΥΣΣΗΣ ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
============
Διάβασα στον Πυλώνα Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ, από την ιστοσελίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, σύντομο αλλά αξιόλογο και περιεκτικό άρθρο του Σεβ. Μητροπολίτη Προύσσης κ. Ελπιδοφόρου, που επιγράφεται με τον χαρακτηριστικό για το περιεχόμενό του τίτλο “Primus sine paribus, Απάντησις εις το περὶ πρωτείου κείμενον του Πατριαρχείου Μόσχας”.
Σ’ αυτό ο Σεβασμιότατος προσπαθεί να θεμελιώσει το πρωτείο του Οικουμενικού Πατριαρχείου με βάση τη θεολογία του κοινού κειμένου Ορθοδόξων και Παπικών της Ραβέννας για να απαντήσει στις αντιρρήσεις του Πατριαρχείου Μόσχας.
Λέγει διάφορα και σαφή ο Σεβασμιότατος αλλά παραγνωρίζει τις ακόλουθες παραμέτρους:
Η αποδοχή του κειμένου τη Ραβέννας τύποις έγινε δεκτή από τις πλείστες Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Στην πραγματικότητα, όπως έγινε σαφές κατά τη Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος του Οκτωβρίου του 2009, τα κοινά κείμενα των επιτροπών των διαλόγων δεν αξιολογήθηκαν από τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες.
Ταυτόχρονα στην ίδια συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος δόθηκε ερμηνεία του πρωτείου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όχι με βάση τον 34ο Κανόνα των Αγίων Αποστόλων -όπως διαλαμβάνει το κοινό κείμενο Ορθοδόξων και Παπικών της Ραβέννας-, αλλά με βάση τον 3ον Κανόνα της Β΄ εν Κωνσταντινουπόλει Οικουμενικής Συνόδου και τον 28ον Κανόνα της Δ΄εν Χαλκηδόνι Οικουμενικής Συνόδου.
Αρα η Εκκλησία της Ελλάδος απεφάνθη ότι πρόκειται για πρωτείο τιμής που δόθηκε στην Κωνσταντινούπολη λόγω της υπεροχικής θέσης της Νέας Ρώμης -ως νέας πρωτεύουσας της Ρωμαικής αυτοκρατορίας- και όχι πρόνοια που βασίζεται στη σχέση των προσώπων της Αγίας Τριάδας.
Επομένως ο Σεβασμιότατος Προύσσης δεν είναι ακριβής όταν λέγει ότι η Εκκλησία της Ρωσίας είναι μόνη επειδή απορρίπτει το Πρωτείο της Κωνσταντινουπόλεως που θέλει να το θεμελιώσει στον 34ον κανόνα των Αγίων Αποστόλων.
Προβληματισμό όπως προκαλεί το άρθρο του Αγίου Προύσσης επειδή φαίνεται να κινείται στη λογική των αριθμών των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και όχι στον αριθμό της πραγματικής δύναμης των πιστών.
Δηλαδή λέγει: Μόνη η Εκκλησία της Ρωσίας αποφάσισε να κινηθεί εναντίον του διαλόγου της Ορθοδοξίας με τον Παπισμό.
Αλλά αγνοεί άραγε ο Σεβασμιότατος ότι η Εκκλησία της Βουλγαρίας δεν συμμετέχει συνειδητά στο διάλογο, ενώ η Εκκλησία της Ρωσίας είναι όχι μόνον παρούσα στον διάλογο αλλά και χαρτογραφεί καθοριστικά την πορεία του;
Οταν μία Αυτοκέφαλη Εκκλησία, Σεβασμιότατε, έχει πέραν του 50% των Ορθόδοξων πιστών και πέραν του 50% των Ορθόδοξων επισκόπων και ταυτόχρονα απολαμβάνει της πλήρους υποστήριξης της Ρωσικής Ομοσπονδίας -μιας υπερδύναμης των ημερών μας- πόσο εύκολο είναι να απομονωθεί;
Οι μαεστρικές -υποτιμητικές για τον Οικουμενικό Πατριάρχη- κινήσεις του Πάπα Φραγκίσκου για την επικείμενη συνάντηση στα Ιεροσόλυμα τον Μάιο του 2014 δείχνουν ότι το Βατικανό κάθε άλλο παρά θεωρεί δεδομένο ότι η Εκκλησία της Ρωσίας είναι απομονωμένη στις επιδιώξεις της.
Αλλά η δυσκολία αυτή, Σεβασμιότατε, δεν θα γίνει ακόμη πιο ορατή αν αφρόνως το Οικουμενικό Πατριαρχείο συγκαλέσει την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, οπότε και θα εφαρμοστεί στην πράξη το γνωστο ρητό “everybody wants to be with the biggest guy on the block”, ιδιαίτερα τώρα όταν σχεδόν όλες οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες αντιμετωπίζουν θανάσιμο κίνδυνο επιβίωσης και ο μόνος που μπορεί να τους παράσχει αποτελεσματική βοήθεια είναι η Ρωσική Ομοσπονδία η οποία εξυπηρετείται απόλυτα με τις διεκδικήσεις της Εκκλησίας της Ρωσίας;
No comments:
Post a Comment