Ευχαριστούμε θερμά τον έγκυρο αναλυτή κ. Γ. Παπαθανασόπουλο για τις διευκρινίσεις που μας έδωσε που μας βοήθησαν να αποκτήσουμε μια πραγματικά σφαιρική και εμπεριστατωμένη εικόνα των σχέσεων και των επιδιώξεων του Πατριαρχείου Ρωσίας με το ΠΣΕ.
Απάντηση εις σχόλιο
Του κ. Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου
================
Αγαπητέ μου κύριε Τελεβάντο,
Μόλις επέστρεψα από το ταξίδι μου εις Βόλο και Θεσσαλονίκη, όπου παρουσιάστηκε το βιβλίο μου "Μέρες Αποκάλυψης στην Ιωνία - Η τραγωδία των Ελλήνων της Μικράς Ασίας στα χρόνια 1914-1922", και ανέγνωσα τη σωστή παρατήρησή σας, για την οποία και σας ευχαριστώ.
Πράγματι τυπικά η Ρωσία είναι μέλος του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών (ΠΣΕ), όπως και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εκκλησιών (ΕΣΕ- Θυγατρικού Οργανισμού του ΠΣΕ). Όμως επειδή γράφω για εκκλησιαστική γεωστρατηγική καλόν είναι να γνωρίζει ο αναγνώστης τη συμπεριφορά της Μόσχας στο θέμα των σχέσεων της γενικά με την οικουμενική κίνηση και ειδικά με τους δύο Οργανισμούς, που ελέγχονται από τους Προτεστάντες. Κατά την άποψη μου η Μόσχα επιθυμεί στο εσωτερικό της Ορθοδοξίας να δείχνει ότι είναι σε απόσταση και επικριτική προς τα οικουμενιστικά ρεύματα.
Αυτό την βοηθάει στο δικό της εσωτερικό εκκλησιαστικό περιβάλλον και της δίνει μια θετική εικόνα στους Ορθοδόξους, ότι ενώ το Φανάρι και όσες Εκκλησίες το ακολουθούν κάνουν επικίνδυνα οικουμενιστικά ανοίγματα, εκείνη υπεραμύνεται των Παραδόσεων και είναι η μοναδική ελπίδα για την αναχαίτιση τους! Στην πραγματικότητα και σε πρακτικό επίπεδο τα τελευταία χρόνια απέχει των εργασιών του ΕΣΕ και διατηρεί τυπικές σχέσεις με το ΠΣΕ, ώστε να διατηρεί την άνεση των επιλογών της, ανάλογα με τις περιστάσεις.
Πράγματι τυπικά η Ρωσία είναι μέλος του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών (ΠΣΕ), όπως και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εκκλησιών (ΕΣΕ- Θυγατρικού Οργανισμού του ΠΣΕ). Όμως επειδή γράφω για εκκλησιαστική γεωστρατηγική καλόν είναι να γνωρίζει ο αναγνώστης τη συμπεριφορά της Μόσχας στο θέμα των σχέσεων της γενικά με την οικουμενική κίνηση και ειδικά με τους δύο Οργανισμούς, που ελέγχονται από τους Προτεστάντες. Κατά την άποψη μου η Μόσχα επιθυμεί στο εσωτερικό της Ορθοδοξίας να δείχνει ότι είναι σε απόσταση και επικριτική προς τα οικουμενιστικά ρεύματα.
Αυτό την βοηθάει στο δικό της εσωτερικό εκκλησιαστικό περιβάλλον και της δίνει μια θετική εικόνα στους Ορθοδόξους, ότι ενώ το Φανάρι και όσες Εκκλησίες το ακολουθούν κάνουν επικίνδυνα οικουμενιστικά ανοίγματα, εκείνη υπεραμύνεται των Παραδόσεων και είναι η μοναδική ελπίδα για την αναχαίτιση τους! Στην πραγματικότητα και σε πρακτικό επίπεδο τα τελευταία χρόνια απέχει των εργασιών του ΕΣΕ και διατηρεί τυπικές σχέσεις με το ΠΣΕ, ώστε να διατηρεί την άνεση των επιλογών της, ανάλογα με τις περιστάσεις.
Για της γραφίδος το αληθές σας παραπέμπω στο ρεπορτάζ της εκκλησιαστικής ρωσικής ιστοσελίδας "Μποκοσλόβ" της 31ης Ιανουαρίου 2012. Σ' αυτό αναφέρεται, μεταξύ των άλλων: "Μέχρι το 2008 η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ήταν μέλος του ΕΣΕ. Μετά την άρνηση της διοίκησης του Οργανισμού να εξετάσει την αίτηση για ένταξη σ' αυτήν της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Εσθονίας, η οποία είναι μια αυτοδιοικούμενη Εκκλησία του Πατριαρχείου της Μόσχας, η Ρωσική Εκκλησία διέκοψε τη συμμετοχή της στο ΕΣΕ (Σημ. Η υπογράμμιση δική μου)". Αν όμως μπείτε στην ιστοσελίδα του ΕΣΕ μεταξύ των μελών του αναφέρεται και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας!..
Δεύτερο ντοκουμέντο. Ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου της Μόσχας, στις 3 Νοεμβρίου 2011 και στην ομιλία του στη Θεολογική Ακαδημία της Αγίας Πετρούπολης, με την ευκαιρία της αναγορεύσεως του σε επίτιμο διδάκτορά της, μεταξύ των άλλων, σημείωσε:
"…Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας έχει διακόψει διάλογο με μια σειρά προτεσταντικών ομολογιών γιατί πρεσβεύουν άκρως φιλελεύθερες απόψεις και έχουν νομιμοποιήσει την ιεροσύνη των γυναικών, τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις και τις χειροτονίες ομοφυλοφίλων." (Σημ. Χωρίς να το αναφέρει ήθελε να πει πως την ίδια ώρα το Φανάρι και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες συνεχίζουν τις με αυτές διάλογο…).…"Το 1997 η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Ρωσικής Εκκλησίας μελέτησε το θέμα της οικουμενικής κινήσεως και το ενδεχόμενο της περαιτέρω συμμετοχής της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας στο ΠΣΕ. Αποφασίστηκε όπως συζητηθεί το ζήτημα της σύγχρονης οικουμενικής κινήσεως στο Πανορθόδοξο επίπεδο. Η Πανορθόδοξη Διάσκεψη συνεκλήθη με πρωτοβουλία της Ρωσικής και της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας την άνοιξη του 1998 στη Θεσσαλονίκη. Διαπιστώθηκε η μεγέθυνση και όχι η μείωση του δογματικού και ηθικού χάσματος μεταξύ των Ορθοδόξων και των Ετεροδόξων μελών του ΠΣΕ…".
Τέλος στην επίσημη ιστοσελίδα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (ΡΟΕ) υπάρχει κείμενο με τίτλο: "Οι βασικές αρχές αντιμετώπισης ετεροδόξων από τη ΡΟΕ". Στο κείμενο σημειώνονται και τα ακόλουθα:
"Η παρούσα περίοδος στις σχέσεις της ΡΟΕ με το ΠΣΕ…είναι μεταβατική. Κατά την παρούσα φάση μετάβασης στο καινούργιο μοντέλο του ΠΣΕ η ΡΟΕ πρέπει να χρησιμοποιήσει όλα τα διαθέσιμα εργαλεία παρουσίας στο ΠΣΕ για την κατά το δυνατόν πιο διευρυμένη διάδοση ανάμεσα στις Εκκλησίες - μέλη της θέσης της πάνω στα κατακριτέα από μέρους των Ορθοδόξων θέματα. Οι Ορθόδοξοι αντιμετωπίζουν με απόλυτη ευθύνη τη συμμετοχή τους στο ΠΣΕ και ακριβώς για το λόγο αυτό προειδοποιούν: η σύγχρονη εξέλιξη του ΠΣΕ είναι προς μια επικίνδυνη και εσφαλμένη κατεύθυνση….Κάθε βήμα στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της προτεσταντικής εκκλησιολογίας στο ΠΣΕ αποτελεί πνευματική αυτοκτονία του ΠΣΕ…Αυτό πρωτίστως ωθεί τη ΡΟΕ να επανεξετάσει τη θέση της απέναντι στο ΠΣΕ. Οι αρνητικές τάσεις στο ΠΣΕ οδηγούν τη ΡΟΕ να είναι έτοιμη να αλλάξει το καθεστώς της στις σχέσεις της με το ΠΣΕ".
Κατά την άποψη μου οι θέσεις αυτές του Πατριαρχείου της Μόσχας είναι ορθές, εκφράζουν την άποψη των περισσοτέρων Ορθοδόξων, οι οποίοι τέτοιες απόψεις έως τώρα δεν έχουν δει ή ακούσει από το Φανάρι. Δηλαδή και στο θέμα των σχέσεων των Ορθοδόξων με τους ετεροδόξους η ΡΟΕ, κατά την άποψή μου, φαίνεται γεωστρατηγικά να ανταγωνίζεται με επιτυχία το Φανάρι.
Αυτά προς το παρόν και είμαι στη διάθεσή σας για κάθε πρόσθετη διευκρίνιση.
Σας ευχαριστώ και πάλι για τη σωστή παρατήρησή σας.
Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος
No comments:
Post a Comment